Annons
OBS: denna grupp är markerad som inaktiv. Gruppvärden kan aktivera den igen genom att redigera inställningarna.
Gammal 2016-07-17, 16:07
snap01

vet inte om du har intresse av resor men en resa till länder som bali,vietnam skapar väldigt många möjligheter att att ta bilder som du inte kan ta hemma. Bali med sina risplatåer alla uppträdanden shower etc. Jag tog en bild där som var annorlunda teknik samt det var på dia tiden. När jag kom hem så hade jag tagit så många bra bilder så jag sålde till flera resetidningar. Bilden jag tog var en bild som jag ville skulle få nattkänsla med månljus i vattnet. Bilden är en dubbelexponering på samma diaruta o månen är tagen med 600mm. Så månen hade jag redan tagit på diafilmen sedan laddade jag om filmen i kameran o tog (huvudbilden)

Bilden är krafitgt underexponerad på dagbilden o jag har för mig att jag hade tillverkat ett blåfilter som jag satte i filterhållaren som fanns på min 300 2,8. Använde även conv x2.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	måne.jpg
Visningar:	25
Storlek:	555.3 KB
ID:	141969  

Gammal 2016-07-17, 16:17
snap01

annars det som triggade mig i början var att få med bilder i massa tidningar jag lyckades med dom flesta morgon tidningar /dags/kväll samt resetidningar o i hasselblads forum tidning den som var fyrkantig o trycktes på kalaspapper.
Var alltid en kick i början att se bilderna i tidningar osv.

Målet i början var att sälja in bilder sedan sälja till utlandet sedan uppdragsfoto o till sist leva på fotot.

Mitt råd är att vara tillräckligt bred på fotograferingen kör du resefoto så måste du dels fånga människor, landskap,natur,mat,kvällsbilder osv desto mer du täcker in desto lättare att sälja in. Nu vet jag inte om du har satt några sådana mål men sådant triggade mig i början.

Att hitta inspiration idag är lättare än i början på 2000 talet. Idag kan du söka bilder på typ allt sedan kan du även söka turtorials hur man gör när jag började fick man gå till biblioteket o låna böcker o sedan studera vykortstället på plats.
Gammal 2016-07-17, 17:06
Rapsbollen

eighteenlives skrev: Hej alla kreativa där ute!

Jag tror att många känner igen sig i detta... Jag känner att jag har fastnat lite kreativt sett. Mitt fotograferande utvecklas inte riktigt, utan jag känner att många av mina bilder är olika versioner av samma bildidé. Det har nästan kommit till en punkt där jag inte vill visa mina bilder längre, för att jag tänker att de är trista och inte har någon som helst poäng eller värde.
Min genre är naturfotografi, främst djur och fåglar. Men oavsett vilken genre man tillhör, kan man nog få denna känsla av stiltje i utvecklingen. Min fråga är nu, vad gör ni för att inspireras och utvecklas? Hur får ni er själva att tänka bortom ert vanliga fototänk?

En sak är förstås att titta på andras bilder, men ofta tycker jag att man istället för att bli taggad inser sina egna begränsningar.
Jag försöker ta en "månadens bild" varje månad där jag tänkt annorlunda och utmanat mig s jälv. Det kan vara dubbelexponeringar, annorlunda kompositioner, abstrakta bilder osv... Men det är inte lätt!

Har ni fler tips?

Hoppas jag nu postade detta i rätt tråd, men det är konstnärlig fotografering jag syftar på när jag pratar om att tänka utanför boxen.

Många intressanta tankar som dykt upp. Börja måla och teckna. Jobba med gyllene snittet. Kolla hur det fungerar och försök att bestämma för varje bild det du vill lyfta fram och placera det i Gyllene snittet. Fota i dåligt väder. Plastpåse runt prylarna fungerar. Ta med en pryl ut naturen. En annan metod ar att fota så att linjespelen blir positiva, alltså upp åt höger. Bygg upp bilden som en berättelse, vi läser från vänster till höger

Senast redigerad av Rapsbollen den 2016-07-17 klockan 17:11. Anledning: Glömde en del
Gammal 2016-08-03, 13:03
eighteenlives

Ove: Spännande att läsa om tekniken du använde för din bild! Att få insikt om andras kreativa tekniker triggar ens kreativitet.

Att resa har jag gjort lite grann i fotosyfte. Jag arrangerar en fotoresa till Svalbard nästa år, vilket kommer bli spännande. Det blir mitt tredje besök till den fantastiska platsen, och som workshopguide tycker jag att man blir mer medveten om olika tekniker eftersom man föreläser om dem. Jag ska försöka att ta mer okonventionella bilder denna gång.

Jag är ganska "fast" i naturfotografin, där jag tycker att upplevelsen är 50% av fotograferandet. Det där med bredd har du hursomhelst väldigt rätt i, och där utvecklas jag sakta men säkert framåt även om jag håller mig inom ramarna för naturfotografin.
Det skadar förstås inte att fotografera andra motiv, om inte annat för att få in lite annat tänk som man sedan kan applicera på sitt "vanliga" fotande.

Att ta bilder som kan sälja på bildbanker och sådant funderade jag mycket på i början, men de tankarna har jag övergivit pga de motiv som jag brinner för (vilda djur, fåglar och naturdetaljer) mest inte är särskilt säljande.

Staffan:Måla och teckna är ett bra sätt. Där kan man styra sina motiv, vilket man inte kan i naturen. På det sättet kanske man utvecklas till en mer målmedveten fotograf.

Fota i dåligt väder är väldigt bra. Igår morse blev jag dyblöt där jag låg i spöregnet under gryningstimmarna i väntan på att en blöt grävling skulle komma knallandes längs sin vältrampade stig till grytet (färre motionärer ute när det regnar, vilket ger större chans att grävlingen kommer i maklig takt). Den kom inte, men det KUNDE ha blivit en bra bild. :)
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	_DSC0226.jpg
Visningar:	41
Storlek:	75.8 KB
ID:	142108  

Besvara

Bokmärken

Taggar
inspiration , kreativitet

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:21.

Elinchrom ELB 500 TTL