Gammal 2018-06-28, 10:02
Terje H

iSolen.se skrev: Det är så typiskt dig att slänga ut dig någon kommentar, t ex en svepande anklagelse eller beskrivning och sen med någon privatursäkt inte vilja precisera den.

Bara ordfluff utan substans.
Då säger vi det!

/Terje
Gammal 2018-06-28, 10:07
iSolen.se

Terje H skrev: Då säger vi det!

/Terje
Deal.

(10 tecken)
Gammal 2018-06-28, 21:31
martinot

Terje H skrev: Så det var ytterst märkligt att det fanns andra än Ola? ;)
Nej, men tråkigt att folk beter sig på det sättet. Finns inget försvar för den typen av beteenden.

Sådant skall du inte behöva ta (trots att jag inte sympatiserar med det du gjort). Trist att folk inte kan uppföra sig civiliserat. Kan bara beklaga det.
Gammal 2018-06-28, 21:36
iSolen.se

martinot skrev: Nej, men tråkigt att folk beter sig på det sättet. Finns inget försvar för den typen av beteenden.

Sådant skall du inte behöva ta (trots att jag inte sympatiserar med det du gjort). Trist att folk inte kan uppföra sig civiliserat. Kan bara beklaga det.
Terje har ju inte beskrivit hur de betett sig utan bara svepande klagat.

Det kanske var oönskad men civiliserad kritik?
Gammal 2018-06-29, 00:23
clindh
Kodsnickare

Obs!
Städat lite bland off topic och tjafs om hur man (inte) skall skriva. Håll er till ämnet.
Gammal 2018-06-29, 09:43
PutteMacGuff

Har bara läst första inläggen men blev sugen på att diskutera titlarna :)
Min titel på mitt jobb är "Digitalfotograf" ungefär som om det fanns analoga fotografer (vilket det inte gör här).

Var det så förr (runt sekelskiftet :P ) att man normalt skilde på fotografer efter vilken utrustning dom använde?
Och alltså inte vad dom fotograferade (om det var stillbild eller video).

/Putte

P.s. jag ser mig själv som "yrkesfotograf" då jag har en projektanställning på 100%. d.s.
Gammal 2018-06-29, 11:40
larsborg

clindh skrev: Städat lite bland off topic och tjafs om hur man (inte) skall skriva. Håll er till ämnet.
När jag började "hänga" på FS Forum, hösten 2003, då var det mycket intressanta trådar om den relativt nya digitala fotograferingen, vi utbytte våra erfarenheter, jämförde med den analoga fotograferingen. Nu de senaste åren har FS Forum ändrat karaktär, till ett socialt forum, för män med mycket fritid, några säger sig vara "Yrkesfotograf". Tråkig förändring. Få personer från 2003 är kvar, som aktiva, i trådarna, - lätt att förstå.
Gammal 2018-06-29, 12:02
Foto och Bildteknik
Guest

PutteMacGuff skrev: Har bara läst första inläggen men blev sugen på att diskutera titlarna :)
Min titel på mitt jobb är "Digitalfotograf" ungefär som om det fanns analoga fotografer (vilket det inte gör här).

Var det så förr (runt sekelskiftet :P ) att man normalt skilde på fotografer efter vilken utrustning dom använde?
Och alltså inte vad dom fotograferade (om det var stillbild eller video).

/Putte

P.s. jag ser mig själv som "yrkesfotograf" då jag har en projektanställning på 100%. d.s.
Det finns och fanns sjukhusfotografer, polisfotografer, museifotografer, pressfotografer och så vidare. Alla ställer olika krav på teknisk kompetens och du behöver en utbildning av något slag för att kunna göra ditt jobb. Ibland måste du dessutom kunna använda "gammal" teknik som innefattar kemi och annat i dessa yrken.
Du kan kalla dig vad du vill, titlarna är inte skyddade...

Senast redigerad av Foto och Bildteknik den 2018-06-29 klockan 12:25.
Gammal 2018-06-29, 13:14
ErlandH

iSolen.se skrev: Royalty som musikartister.

Hur deklarerar du?
"Royalty" är inte ett sätt att deklarera. Det är en inkomst, som nog i de allra flesta fall F-skattas, dvs mottagaren "har firma".
Gammal 2018-06-29, 14:22
iSolen.se

ErlandH skrev: "Royalty" är inte ett sätt att deklarera. Det är en inkomst, som nog i de allra flesta fall F-skattas, dvs mottagaren "har firma".
Det går att A-skatta och då betala egenavgiften själv. Dvs utan anställning vilket var det jag sa. Menar du fortfarande det är felaktigt?
Gammal 2018-06-29, 14:44
Astroscapist

Har gett upp att säga till alla om att hålla sig till ämnet och jag har faktiskt fått det jag vill ha redan så jag lägger mig i om detta om A-skatt. En som inte kan så mkt om skatt måste såklart kolla på internet.

"Du som är anställd ska ha A-skatt. Det innebär att din arbetsgivare drar av skatt på din lön och betalar socialavgifter (arbetsgivaravgifter). Även du som pensionär har normalt A-skatt. "
-Skatteverket

"A-skatt kallas i Sverige den inkomstskatt som löntagare betalar och som dras direkt från lönen av arbetsgivaren. Även näringsidkare som antingen inte får, eller inte vill, ha F-skatt samt pensionärer betalar A-skatt. "
- Wikipedia

"Vilka har A-skattsedel?

Alla som har en anställning har A-skattsedel. Detta oavsett om det är tillsvidare, timanställning eller annan anställningsform. Så länge som ett företag betalar ut lön ska de betala skatt på detta belopp. I detta fall har arbetstagaren en A-skattsedel som anger skattesats som ska användas. Det vanligaste är även att pensionärer har A-skattsedel."
- Consector.se

Måste ju innebära att man på nåt sätt är "antälld" även om man får royalty. Man är väl registerad nånstans där man får pengarna ifrån. Aka anställd. Där man är registrerad hanterar antagligen allt åt den då.

/Stefan
Gammal 2018-06-29, 15:15
PMD

Enligt skatteverket: "Den som får ersättning i form av royalty anses bedriva näringsverksamhet.".

Det finns flera sidor om royalty på skatteverkets webplats, så det är fullt möjligt att det finns undantag från ovanstående. Den intresserade får surfa vidare.
Gammal 2018-06-29, 15:40
fotobollfoto

iSolen.se skrev: [...]och då betala egenavgiften själv. [...]
Oavsett om man är anställ eller inte eller har firma så ska naturligtvis egenavgiften betalas. Av någon.

Det finns vad jag förstår bilagor att använda till vanliga i inkomstdeklarationen för den som inte är godkänd för f-skatt.
Gammal 2018-06-29, 17:01
iSolen.se

Astroscapist skrev: Har gett upp att säga till alla om att hålla sig till ämnet och jag har faktiskt fått det jag vill ha redan så jag lägger mig i om detta om A-skatt. En som inte kan så mkt om skatt måste såklart kolla på internet.

"Du som är anställd ska ha A-skatt. Det innebär att din arbetsgivare drar av skatt på din lön och betalar socialavgifter (arbetsgivaravgifter). Även du som pensionär har normalt A-skatt. "
-Skatteverket

"A-skatt kallas i Sverige den inkomstskatt som löntagare betalar och som dras direkt från lönen av arbetsgivaren. Även näringsidkare som antingen inte får, eller inte vill, ha F-skatt samt pensionärer betalar A-skatt. "
- Wikipedia

"Vilka har A-skattsedel?

Alla som har en anställning har A-skattsedel. Detta oavsett om det är tillsvidare, timanställning eller annan anställningsform. Så länge som ett företag betalar ut lön ska de betala skatt på detta belopp. I detta fall har arbetstagaren en A-skattsedel som anger skattesats som ska användas. Det vanligaste är även att pensionärer har A-skattsedel."
- Consector.se

Måste ju innebära att man på nåt sätt är "antälld" även om man får royalty. Man är väl registerad nånstans där man får pengarna ifrån. Aka anställd. Där man är registrerad hanterar antagligen allt åt den då.

/Stefan
Erland (och gjorde inte du det också?) påstod att man måste vara anställd eller ha firma. Alltså att det inte finns något mer alternativ.

Royalty kräver inte firma och kräver inte heller anställning.

Typexempel är en författare som skiver en bok. Författaren är inte anställd av förlaget och har inte heller egen firma.

fotobollfoto skrev: Oavsett om man är anställ eller inte eller har firma så ska naturligtvis egenavgiften betalas. Av någon.

...
Jo den får författaren i exemplet betala själv, precis som A-skatten.
Gammal 2018-06-29, 17:10
fotobollfoto

PMD skrev: Enligt skatteverket: "Den som får ersättning i form av royalty anses bedriva näringsverksamhet.".
[...].
Andra halvan av samma stycke:

... Om royaltyn grundar sig på anställning, på uppdrag eller tillfällig verksamhet räknas den dock till inkomstslaget tjänst
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:42.

Tether Tools Case Air