Gammal 2018-08-22, 23:57
FlyerOne

afe skrev: Varför skulle det behövas en spegel för att kunna använda skruvfokus? Det krävs förstås en motor vilket gör adaptern större, men jag kan inte se något som helst rimligt skäl till en spegel.
Givetvis behövs det ingen spegel för att skruva objektivets fokus hit och dit. Men spegeln behövs för att ge snabb och bestämd autofokus med skruvdrivna objektiv.
Gammal 2018-08-23, 00:02
FlyerOne

PMD skrev: ---
Jag skulle bli ganska besviken om inte en nylanserad spegelfri kamera idag inte hade IBIS.
Av vad som hittills framkommit verkar det som att Nikon tycker som du.
Gammal 2018-08-23, 00:28
jonas18z

lonian skrev: Hur tror ni den nya 50mm 1.8 presterar jämfört med säg Sigma 50 art?
Hur ska någon veta? De som vet är nog väldigt få och ligger under nda
Gammal 2018-08-23, 00:43
jonasfj
Avslutat medlemskap

FlyerOne skrev: Givetvis behövs det ingen spegel för att skruva objektivets fokus hit och dit. Men spegeln behövs för att ge snabb och bestämd autofokus med skruvdrivna objektiv.
De nya kamerarorna har bade fas- och kontrastdetekterande fokuspunkter pa sensorn.

Skruvdrivna objektiv skulle kunna styras av de forstnamnda och gaffla in fokus precis som pa DSLR-hus.

Jag tror att vissa tidiga Sony hade kass eller ingen kontrastdetekterad autofokus pa sensorn och de var darfor tvugna att spegla en del av ljuset till en separat fokussensor precis som hos en DSLR for skruvdrivna linser.
Gammal 2018-08-23, 01:02
PMD

Glimt
FlyerOne skrev: Av vad som hittills framkommit verkar det som att Nikon tycker som du.
Det tror jag inte. Inte ens jag tycker som jag (vilket Erland upptäckte på förra sidan. :-)
Gammal 2018-08-23, 01:05
PMD

jonasfj skrev: Jag tror att vissa tidiga Sony hade kass eller ingen kontrastdetekterad autofokus pa sensorn och de var darfor tvugna att spegla en del av ljuset till en separat fokussensor precis som hos en DSLR for skruvdrivna linser.
Jag tror att du inte menade riktigt vad du skrev. Tidiga Sony spegelfria hade ingen fasdetekterande AF utan bara kontrast-AF.
Gammal 2018-08-23, 01:25
FlyerOne

jonasfj skrev: Intressant lank som berattar att TowerJazz kommer att leverara en BSI sensor till en ny DSLR fran Nikon fran 2020 och en andra sensor 2021. Det framgar inte vilken typ av kamera den andra sensorn kommer att sitta i.

Nikon tror uppenbarligen pa en framtid for bade DSLR och spegelfritt.

https://nikonrumors.com/2018/07/27/t...x/#more-124014
Det berättar den inte alls.

Det nämns inte att det är Nikon det handlar om och det bekräftas inte att Towerjazz har fått något beställning överhuvudtaget. Det enda som står är:

Vi gör framsteg i förhandlingarna med en ledande DSLR-kamera leverantör.

Har inte heller kunnat hitta att Towerjazz skulle ha säkrat finansieringen för den planerade fabriksbyggnaden i Kina.

Du har blandat ihop VAD det står: "a leading DSLR camera supplier"
med VAR det står: På en Nikon-ryktessajt.

Men detta utesluter i alla fall att det skulle sitta Towerjazz-sensorer i Nikons Z6 och Z7 spegellösa kameror (vad än Ken Wheeler må'dilla om).
Gammal 2018-08-23, 02:34
martinot

Astroscapist skrev: Och nej, jag har aldrig varit intresserad av att köpa Nikon. Den passar inte mig alls. Däremot har man sneglat på Fuji till och från.

/Stefan
Misstänkte det (trots intresset för tråden och att kunna förboka).
Gammal 2018-08-23, 02:37
martinot

Foto och Bildteknik skrev: Det är bara ängsliga amatörer som är "märkeslojala" - proffs köper det som är bäst för användningsområdet. Reklam göres endast för ett fabrikat om betalning fås.
Kan enbart instämma helt!

Trist med alla som hela tiden pådyvla andra sina märlesval (oavsett vilket märke det är för stunden som gäller).

Bättre att inse att olika personer har olika preferenser och olika behov. Finns inget varumärke som alltid är rätt och rätt för alla. Inte ett enda.

Tycker man skall se positivt på att det finns en hälsosam konkurrens med flera bra och intressanta system.

(Själv har jag kameror från fyra olika tillverkare, och varit nära att köpa ifrån ytterligare tre.)
Gammal 2018-08-23, 02:46
martinot

lonian skrev: Nej jag kommer inte köpa den för 45k. Inväntar tills den (om den är bra nog) hamnar på en rimlig summa och det finns ett gäng objektiv man verkligen vill ha först. Ska bli kul att se hur det går framöver.
Samma här! Inte för att jag inte skulle ha råd, men är personligen inte intresserad att betala i närheten av de priserna för ett kamerahus.
Gammal 2018-08-23, 03:12
jonasfj
Avslutat medlemskap

PMD skrev: Jag tror att du inte menade riktigt vad du skrev. Tidiga Sony spegelfria hade ingen fasdetekterande AF utan bara kontrast-AF.
Ok, tidiga Sony med FE-fattning...
Gammal 2018-08-23, 03:14
PMD

Ja, dom ja. Den första generationen av A7, med varianter, hade bara kontrast-AF. A7 (utan suffix) hade förvisso lite PD-AF också, men inte i närheten av prestandan på den senaste generationen.
Gammal 2018-08-23, 03:14
jonasfj
Avslutat medlemskap

FlyerOne skrev: Det berättar den inte alls.

Det nämns inte att det är Nikon det handlar om och det bekräftas inte att Towerjazz har fått något beställning överhuvudtaget. Det enda som står är:

Vi gör framsteg i förhandlingarna med en ledande DSLR-kamera leverantör.

Har inte heller kunnat hitta att Towerjazz skulle ha säkrat finansieringen för den planerade fabriksbyggnaden i Kina.

Du har blandat ihop VAD det står: "a leading DSLR camera supplier"
med VAR det står: På en Nikon-ryktessajt.

Men detta utesluter i alla fall att det skulle sitta Towerjazz-sensorer i Nikons Z6 och Z7 spegellösa kameror (vad än Ken Wheeler må'dilla om).
Uteslutningsmetoden. "Leading DSLR manufacturer" kan bara vara Nikon eller Canon. Canon tillverkar sina egna sensorer och skulle aldrig ga till TowerJazz. Alltsa Nikon! Eller tror du att det ar Pentax?

For narvarande finns bara ett alternativ for Nikon for sourcing av sensorer och det ar Sony.
Gammal 2018-08-23, 06:01
FlyerOne

Så här i sista minuten gick jag tillbaka till artikeln i Newswitch förra året där Nikons president bl.a. sa:
Vi kommer att komma ut med en spegellös kamera med Nikon-stuk, som kommer att tilltala såväl pro-toppen som smartphone-generationen, med sin lekfullhet.

Vad tror ni detta betyder?
Kommer det att gå att spela Pokémon på Nikons nya spegellösa fullformatare? :-)
Gammal 2018-08-23, 07:23
jag&bilden

Då har man hållit den i handen och fotat med den.

Underbar sak. Blixtsnabb evf.
Bara en kortplats.
Stora händer kan få det trångt.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:27.

B+W Filter