Annons
Gammal 2019-06-08, 14:23
iSolen.se

[QUOTE=unoengborg;2245016]
iSolen.se skrev:
hitills har, ta i trä, mina 3 godox blixtar fungerat utan problem. Värt att tänka på är att även utrustning av högsta kvalitet fallerar någon gång. Med billigare utrustning har man råd att ha en extra blixt i reserv. 3 blixtar är dock alldeles för få för att göra tillförlitlig statistikk av.
Vad jag haft problem med är Godox TTL, Nikons TTL träffar alltid rätt.
Gammal 2019-06-08, 15:12
Flash Gordon

Nu har jag varken Nikon kamera eller NIkonblixtar.
Fast jag körde länge med Canon-blixtaar och Odin trippers. Det fungerade bra med TTL och manuellt. De som redatade mig var att jag behövde ha med en massa batterier.

Sedan ville jag ha en blixt också till Fuji. Det blev Fuji svindyra stora blixt. Förutom vara dyr kunde den bara kommunicera optiskt.

Numera har jag 2 Godoxblixtar. En kraftfullare AD200 samt en enklare 860II F. Båda är kraftfullare än Canon 580II blixtar. AD200 ungefär lika med 4 580II.

Sedan har jag en X-pro F trigger på Fuji och en X-pro C på Canon. Jobbar alltså med samma blixtar till. båda kamerorna. Fungerar perfekt.
Byggkvalitén är väldigt lik den som Canon eller Fuji har.

När jag gick från Canon till Fuji under ett par år var mina Canon-blixtar värdelösa.
Nu kan jag använda mina Canon-blixtar igen men gör det inte.
Godox lösning är så mycket mer kraftfull och smidigare.
Skulle jag byta till Nikon behövde jag bara köpa en X-pro N trigger och mina blixtar skulle fortsätta fungera.

Märkesprylar kan ha fördelar men jag hatar att bli inmålad i hörnet. Där tycker jag numera att det finns alternativ där man inte måste byta ut sina blixtar bara för man byter kameramärke eller använder flera.
Gammal 2019-06-08, 16:41
Miss Ah

Tusen tack allihop!
Gammal 2019-06-08, 23:12
Polar300

Miss Ah skrev: Är sb400 den som bara går att vinkla upp och ner? Stör inte det vid stående foton?
Min SB400 är ständigt försedd med en bouncerkåpa (och reflektorn därunder vinklad ungefär 45 grader uppåt). Det visade sig bli en bra kompromiss - då jag ytterst sällan blixtfotograferar på stående format... Df 'saknar' ju inbyggd blixt, och det här blev ersättaren.

Om ditt kamerahus har blixt - sikta på 700 (eller 910), 400 tillför inget för dig.
Gammal 2019-06-08, 23:50
Erik Schalin

Idag hade jag utan tvekan valt Godox
V 860.
V1 är en rip på Profotos ...(Heter den a1)
AD blixtarna är bra men inte för att sätta på kameran.

Eller yongnou 685

Båda med trigger till kameran.

ett ljusstativ, Godox s-bracket fäste och en softbox till var blixt man köper.
Besvara

Bokmärken

Taggar
#blixt , #nikon , #sb910

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:35.

B+W Filter