Annons
Gammal 2019-08-19, 18:57
alfin

gatosi skrev: För de nyfikna:

Min dator hade windows 7 och är långsam som f**. Nästa år stöds ju windows 7 inte längre.

På den nya datorn med windows 10 kan jag enligt Eizos kundtjänst bara installera ColorNavigator 6 eller 7, och den kommunicerar inte med min CX240 som hittills har korrigerat sin kalibrering själv. Det kommer inte att gå längre.
Möjligtvis (måste jag dubbelkolla) kan jag kalibrera "för hand" med EX2 (den funkar tydligen ÄN SÅ LÄNGE) men vitsen med den självkalibrerande skärmen var ju att slippa det.

Men oavsett dagens anledning till min uppgivenhet så ogillar jag principen i utvecklingslogiken. Är man verkligen en idiot om man vill behålla saker i minst 10 år? Min cykel är 25 år gammal, min bil nästan 20. Jo, bilen går bra, tack.
Enligt Eizo's kompatibilitetslista per december 2018 fungerar CX240 med inbyggd korrigeringssensor med Windows 10, EX2 och Colornavigator ver 6.x fungerar också med Windows 10. Däremot är det något problem med Windows 10 ver 1903 som gör att den gamla profilen inte skrivs över på korrekt sätt. Låter inte som något oöverstigligt problem.
Gammal 2019-08-19, 19:06
Tony johansson

gatosi skrev: Fick precis veta att min trogna Eizo-skärm är okalibrerbar med den nyinköpta datorn. Operativsystem, mjukvaran och prylen passar inte ihop längre. En annars fullt fungerande skärm.
För vad det kan vara värt;

https://displaycal.net/
Gammal 2019-08-19, 19:11
martinot

Jag ogillar också när tillverkare slutar bry sig om att uppdatera sina drivrutiner/appar för sina existerande kunder med äldre modeller. Har råkat ut för liknande saker för ljudkort och annat. Mycket trist när man måste kassera fina och väl fungerande saker bara för dåligt mjukvarustöd.

Tyvärr så tenderar datorer, plattor och telefoner, där man har ett i grunden dynamiskt och flexibelt system, att leda till baksidan att allt måste lira tillsammans. Man kan inte blanda hur som helst, utan hårdvara, tillbehör, operativsystem och appar måste oftast hänga samman (mer eller mindre).

Blir därmed alltid en viss form av uppgraderingsrace när man har att göra med generella dator/telefonenheter. Det positiva är att de är flexibla att de kan användas till många olika saker (färre hårdvara/prylar att köpa in), men nackdelen och priset för denna positiva flexibiliteten (som kan utökas med hårdvara och appar), är att allt måste som sagt lira ihop. Man kan inte blanda appar, hårdvara och operativsystem fritt från allt för olika tidsåldrar.

Detta sagt så tycker jag dock (som jag nämnde i börja) att de flesta tillverkare kan blir betydligt bättre på att stödja nya system med sina appar och drivrutiner för sina tidigare produkter.

Har du tröttnat på den komplicerade världen med teknisk fotoperfektionism (som bildredigering på datorer, plattor och telefoner faktiskt är) så finns det kul alternativ som dessa:

Diana Instant Square

https://vimeo.com/275778731

https://shop.lomography.com/en/camer...-square-camera

Leica SOFORT

https://vimeo.com/182874469

https://en.leica-camera.com/Photogra...T/Leica-SOFORT

Bildkvaliteten är inte så hög (inget att ens bry sig om att försöka få i närheten av korrekta färger då de oftast är totalt "off"), men kreativt och kul att använda!

Sedan kan man ju även ta en kamera med bra JPEG, försöka få till en hyfsad vitbalans och bildbeskärning vid fototillfället, och sedan skita helt i redigering i post (tex. Fujifilm har riktigt bra JPEG i sina kameror).

(Film är jag ingen expert på, men det kräver vad jag vet och sett, än mycket mer både fotoutrustning och även större datorkapacitet jämför med stillbilder.)
Gammal 2019-08-19, 19:28
Tony johansson

gatosi skrev: Man har varit tvungen att kasta fullt fungerande mobiler tidigare för att t.ex. banktjänster krävde det. Det gjorde ont redan då. Knappast miljövänligt.
Nu en hel skärm alltså?
Var är hållbarheten i detta? Var det verkligen värre med mörkrumskemikalier ur miljösynpunkt?
Inget svar på din fråga, men tyvärr är det på detta sätt vårt samhälle är uppbyggt; Konsumismen. Hjulen skall snurra, helst med accelererande hastighet.

Är det hållbart !?

Nej, naturligtvis inte, det har ju upptäckts sedan lång tid tillbaka, men att vända utvecklingen är som att försöka vända på en oljetanker; Det tar tid, (som vi inte har ?) I sak håller jag med dig och jag resonerar på samma sätt, men vad är att göra !? Om man drog saken till sin spets vore det bästa (ur miljösynpunkt), att man helt enkelt avslutade sitt liv...

Senast redigerad av Tony johansson den 2019-08-19 klockan 19:44.
Gammal 2019-08-19, 19:41
Ventures

Tja. "Problemet" är ju att så gott som alla företag är ute efter att tjäna pengar. Ju mer de säljer desto mer kan de tjäna. Att tillverka prylar som håller är alltså en dålig affärsidé. Särskilt när kunderna kräver nya funktioner.
Om man tar det med mobiler, en bransch som jag f.ö. jobbat inom, fanns det idéer om modulära telefoner. Dvs istället för att slänga alltihop bytte man bara ut modulen man ville uppgradera. T.ex om man ville ha en bättre kamera så bytte man den enheten osv. Sedan kom Apple och "förstörde" hela branschen.
Att ha utbytbara sensorer i DSLR- kameror skulle varit fullt möjligt om någon tillverkare tagit tag i det. Varför kassera hela kameran för att en komponent inte håller måttet längre? Digitala bakstycken till analoga kameror hade inte heller varit omöjligt. Om de nu inte varit för att det fanns bättre lönsamhet i att sälja hela kameror. Och framför allt för att köparna inte protesterar mot utvecklingen.
Gammal 2019-08-19, 19:48
Tony johansson

Ventures skrev: Digitala bakstycken till analoga kameror hade inte heller varit omöjligt.
Det fanns väl i digitalfotografins barndom ? Om minnet inte sviker mig, hade Nikon en sådan som kunde fästas på sina (för dåtiden) avancerade kameror, (läs F3).
Gammal 2019-08-19, 20:59
PMD

gatosi skrev: Eller börja med film i stället. Filmmaterial är ju i stort sett ändå så som man har filmat det, om jag har fattat rätt. Inte samma pill och därmed inte samma krav på färgkontroll.
Optimist!
Googla på "log" och "grading" (med tillämpliga tilläggssökord så att du får träffar som handlar om video) och se hur mycket detaljkontrollbehov på färg och annat man kan skaffa sig. :-)

Senast redigerad av PMD den 2019-08-19 klockan 21:27. Anledning: meningsbyggnadsfel
Gammal 2019-08-19, 21:10
PMD

hbengtsson skrev: Däremot kan jag "störa" mig på mobilutvecklingen - eller snarare hur man stressas av att byta mobil stup i kvarten. Men det kanske mer beror på påstridiga säljare än utvecklingen i övrigt.
Nej, det beror inte på säljarna; åtminstone inte enbart.

Programvaruutvecklarna drägglar över att få använda nya finesser i nya versioner av operativsystemen (och det här gäller även datorer, alltså inte bara mobiltelefoner).

Det rätta är förstås att använda de nya finesserna om de finns i operativsystemet och att låta programmet fungera som förut om det kör i ett äldre OS. Inte att vägra köra på ett äldre OS.
Gammal 2019-08-19, 21:21
PMD

gatosi skrev: Den handlade om vad digitalfotografi kräver som inte har med fotografi att göra men är dyrt och inte hållbart.
Fotografi har alltid varit en tekniksport. Med fotografisk film måste man känna till sånt som gradationskurvor, exponeringsindex, exponeringslatitud, färgåtergivning hos den just den batch av fotopapperet (om man vill göra färgbilder) man använder, mm.

Om man inte vill hålla reda på sånt så kan man använda Instamatic-kameror (eller modernare motsvarigheter) och för digital fotografi kan man göra på liknande sätt om man är ointresserad av teknik och inte har något behov av någon större kontroll av bildprocessen.
Gammal 2019-08-19, 21:26
PMD

Tony johansson skrev: Det fanns väl i digitalfotografins barndom ?
Hasselblad gör digitala bakstycken som passar på gamla kameror. Jag tror att det finns fler kameratillverkare som gör sådana.
Gammal 2019-08-19, 21:48
Flash Gordon

PMD skrev: Hasselblad gör digitala bakstycken som passar på gamla kameror. Jag tror att det finns fler kameratillverkare som gör sådana.
Har provat ett par typer. De var lite svårjobbade tyckte jag.
Man har sökaren med ljusmätare med mm samt objektivet. Sedan kamerahuset och till sist det elektroniska bakstycket.

Alla 4 enheterna måste ställas in korrekt för att få en bra blid. Kanske enkelt för en som fotat med Hasselblads gamla kameror. Själv blev jag aldrig riktigt klok på det hela. Lärde mig ta hyfsade bilder men det var mycket trixande innan man kunde ta en bild.
Hasselblads moderna kameror är mycket enklare att jobba med.
Gammal 2019-08-20, 01:02
rronnbac

Besvikelse uppkommer då våra förväntningar och verkligheten inte motsvarar varandra. I vissa fall går det att justera verkligheten, men för det mesta är det sina egna förväntningar man får justera.

I klartext i ditt fall så har du förväntningar att du ska kunna använda avancerad teknik utan att vilja lära dig den, och att den hårdvara du köpt för att fungera tillsammans med ett visst operativsystem ska fungera även om du sju år senare byter operativsystem, till något som inte ens var påtänkt då.

Det är helt orealistiska förväntningar, verkligheten kommer att göra dig konstant besviken om du tror att den ska fungera på det sätt du vill.

Du har två val, fortsätt använd det du köpte vid en viss tidpunkt utan förändring, eller inse att varje förändring har ett pris.
Gammal 2019-08-20, 06:37
fotobollfoto

... och betänk besvikelsen den dag dina gamla raw-filer inte längre går att läsa för att den gamla raw-konverteraren inte går att köra på ditt nya operativsystem, och någon ny raw-konverterare för den första generationen raw-filer inte finns.
Gammal 2019-08-20, 07:02
PeterWem

fotobollfoto skrev: ... och betänk besvikelsen den dag dina gamla raw-filer inte längre går att läsa för att den gamla raw-konverteraren inte går att köra på ditt nya operativsystem, och någon ny raw-konverterare för den första generationen raw-filer inte finns.
Stämmer för DPP Express och DPP4. För RawTherapee och darktable var det en smal sak att åtgärda. Jag skickade in råfiler för Canon EOS DCS 3c åt darktable 2018-04-01 20:14. 2018-04-06 11:56 tog man sig an det. 2018-04-06 15:17 fanns stöd för råfilerna.
Saknar man stöd för sin kamera börjar man lägga in här i denna databas över råfiler https://raw.pixls.us/
Gammal 2019-08-20, 07:42
gatosi

rronnbac skrev: Besvikelse uppkommer då våra förväntningar och verkligheten inte motsvarar varandra. I vissa fall går det att justera verkligheten, men för det mesta är det sina egna förväntningar man får justera.

I klartext i ditt fall så har du förväntningar att du ska kunna använda avancerad teknik utan att vilja lära dig den, och att den hårdvara du köpt för att fungera tillsammans med ett visst operativsystem ska fungera även om du sju år senare byter operativsystem, till något som inte ens var påtänkt då.

Det är helt orealistiska förväntningar, verkligheten kommer att göra dig konstant besviken om du tror att den ska fungera på det sätt du vill.

Du har två val, fortsätt använd det du köpte vid en viss tidpunkt utan förändring, eller inse att varje förändring har ett pris.

Bra beskrivning i och för sig. Fast jag har ett tredje val också: att inte tro att digitalfotografi är det enda att förgylla livet (det egna och andras) på. För den kan bli ganska piss faktiskt, av just de skäl som du nämner. Vågar man säga det i Fotosidans forum?

Fast även om man inte kan förändra verkligheten så kan man ifrågasätta den och undra om man verkligen vill spä på utvecklingen (den tekniska och därmed den miljömässiga) genom sin egen konsumtion. Det har inte bara med viljan att lära sig att göra för den har jag hittills haft. Hittills har jag tyckt det var värt det.

För min del kan vi avsluta denna tråd. Jag förstår att jag har svurit i kyrkan i mångas ögon. Fast fortsätt gärna om ni vill så klart.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:12.