Gammal 2019-09-24, 11:52
PMD

Sten-Åke Sändh skrev: Hur vet man att elen är grön som går i ledningarna? Är elektronerna gröna i den? :-)

Du behöver inte svara för jag undrar verkligen om någon kan svara på den frågan.
Det vet man förstås inte, men man kan se till att köpa el av ett bolag som producerar fossilfritt. Hur elen sen distribueras har man förstås inte så stor kontroll över.

Vattenfall må vara ett lite problematiskt bolag i vissa avseenden, men i Sverige producerar bolaget enbart fossilfri el. Jag är därför kund hos dom.
Gammal 2019-09-24, 12:03
Bofoto2

Dyster framtid
Sten-Åke Sändh skrev: Jag har som du lyft befolkningsfrågan men den är fortfarande den riktigt stora elefanten i rummet och diskussioner om den drunknar fortfarande totalt i CO-debatten. Det en del forskning faktiskt lyft fram senaste året är ju att CO-haltens nivå samvarierar nära nog perfekt med befolkningsökningen. Så så länge befolkningen ökar som den gör och eller prognosticeras till att göra enligt de bedömningar man gör nu så kommer inga symbolhandlingar på marginalen att göra varken till eller från.

Tar vi exemplet Afghanistan så läser jag den kanske största kännaren Nancy Hatch Dupree som nyss gick bort. Hon beskriver tiden under talibanerna då varje afghansk kvinna i snitt födde åtta barn. Nu är det brytningstid och det utbildas fler barnmorskor (mycket med svenskt stöd) och färre dör i barnsäng. Fler barn överlever men fortfarande föds många barn och Bengtsson som jobade för Afghanistankommitten skriver i sin boj om ett snitt på 6,7 barn (för ca 5 år sedan). Vi har en befolkningstillväxt där på mellan 2,5 och 3 % som innebär en fördubbling av befolkningen på 30 år och mindre.

Vi har väl redan svaret din fråga. Afghanerna är ju redan här i stora grupper och den exodusen ser vi nog inget slut på - tvärtom.

Nästan alla stora befolkningskluster i världen ligger alldeles vid kusterna så det kommer inte behövas några åtta meter höjning av vattenståndet innan katastrofen blir akut globalt. Har stora fokvandringar som kommer bli följden om det sker någonsin skett fredligt?

Beträffande Somalia så har det länge varit kaos i avsaknad av en faktisk stat och det har exv. Kina ett råvaruhungrigt Kina utnyttjat. Man har t.o.m. köpt rätten till fiske efter den Somaliska kusten om jag läst rätt. Kina köper nu upp mängder av råvaruresurser i Afrika i det vacuum som uppstått efter att USA och Sovjet lämnade Afrikan efter kalla krigets slut. Nu finns tecken på att USA är på våg in igen och det bådar ju inte gott direkt.
Man kan nog säga att utfiskningen av haven också har med befolkningsexplosionen att göra (och även annan miljöförstöring).
Min pappa hade 9 syskon och min mamma hade 14 halvsyskon. Idag har vi preventivmedel, "bra" ekonomi och pension när man blir gammal som leder till färre barn. I Afghanistan saknas nog det mesta av det + att dom har "religionen".

Det är redan stora folkvandringar, men bara några % av alla flyktingar i Afrika lyckas ta sig utanför världsdelen. Antagligen mest pga "Europamuren", vi för se om Trumpen lyckas bygga Mexicomuren eller nästa president kanske bygger den.
Det har "alltid" varit mer eller mindre folkvandringar, men idag är taggtråd och vapen det som hindrar vandrarna att komma så långt.
Om havsnivån går upp tex en meter står många miljoner människor i vatten i Sydasien, dom kommer nog ingen stans. Omvänt om det blir kallare här hemma, säg att tjälen inte går upp på somrarna. Jag gissar att mindre än 5% av Nordeuropas och Rysslands befolkning kommer att ta sig ner till varmare klimat för att hitta mat.

Förr eller senare kommer Jordens befolkning att minska drastiskt, av tredje Världskriget?, översvämningar? eller vulkanutbrott?

Om Jordens befolkning hade varit 1/2 miljard hade det inte varit något stort problem, eller ett problem som kan åtgärdas.

Världsutställningar är häftiga, jätteroligt att fota där, ny arkitektur, musik och där visas hur problem ska lösas, stora ord om energi och matproduktion i framtiden.
Sen var det över; https://www.youtube.com/watch?v=bBHzmehavWw
https://www.youtube.com/watch?v=mJ2pOE3KZ1M
Och https://www.youtube.com/watch?v=OIC7HdHJdvU
Kraftwerk var på expot; https://www.youtube.com/watch?v=M3lR3W9gM1s
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:03.

Tether Tools Case Air