Annons
Gammal 2007-03-06, 20:37
Calle Camp

Jag har inte läst hela tråden, ursäkta...

Censur, NEJ

Däremot tycker jag att bilden är rent dålig.
Den hade gjort sig mycket bättre i SV och med en helt annan belysning, förslagsvis enbart från en sida och nerifrån.
Gammal 2007-03-06, 21:31
cw-op

Re: Re: Re: Re: Re: Åter till ämnet....
Re: Re: Re: Re: Åter till ämnet....

--------------------------------------------------------------------------------
Leif Bength (elbe) skrev:
Vi kanske är på väg att dubbelamerikaniseras i även vår moral...eller så är vi redan de?.. eller kanske tillbaka i 30 och 40-talens Sverige där vi glömt 50 och 60-talens frigjordhet..

"När skönheten kom till byn
då var klokheten där,
då hade de bara törne och galla.
Då sköto de efter henne med tusen gevär,
ty de voro ju så förklokade alla...."
(Birger Sjöberg)
--------------------------------------------------------------------------------

Kanske du förväxlar frigjordhet (att ifrågasätta, bejaka och strunta i konventioner) med att "allt går bra", dvs en okritisk normupplösning?

Åhåjaja, dags å mästra lite
Nej men han förväxlar två iofs utmärkt kreativa farbröder nämligen Birger Sjöberg med Nils Ferlin! Äras den som äras bör .. Nisse myntade dessa rader.
sign "En som aldrig skrivit förr".
Gammal 2007-03-06, 21:57
elbe

Ja naturligtvis Janne! For nog lite ovarsamt fram med sanningen där... Tack för rätttelsen! /Leif
Gammal 2007-03-06, 22:52
Mattsen

Re: Med en dåres envishet...
CreativeMind skrev:
Med en dåres envishet så hävdar jag att bilden ifråga inte hör hemma på FS!
/johan e
Problemet är att du kraftigt överskattar/missbedömer FS betydelse för den påstådda verkan den har för tjejers "självbild".

Du inbillar dig väl inte att tänkbara "offer" i form av "unga tjejer med dåligt självförtroende" hänger här på FS???

Ska du lägga krut på detta så har du 100-tals ställen där ev din propaganda kan ha större effekt.

Det är inte vi fotografer som ska stänga av studioblixten i protest bara för att en tjej VILL plåtas på ett visst sätt.

Tycker du och nåra andra här ska vända er direkt i er manifestation till dessa tjejer istället.
Gammal 2007-03-06, 22:59
KGS

Re: Med en dåres envishet...
CreativeMind skrev:
Med en dåres envishet så hävdar jag att bilden ifråga inte hör hemma på FS!
Och jag hävdar med samma envishet att den visst har rätt att bli publicerad o kritiserad här. 1-1
Gammal 2007-03-06, 23:02
kiwawa

Re: Re: Med en dåres envishet...
HDFS) (KGS skrev:
Och jag hävdar med samma envishet att den visst har rätt att bli publicerad o kritiserad här. 1-1
Håller med Johan E
2-1
;-)
Gammal 2007-03-06, 23:06
Calle Camp

Jovisst

Vissa tål inte ens bilder på katter

http://www.fotosidan.se/forum/showth...threadid=72333
Gammal 2007-03-07, 00:28
CreativeMind

Calle Camp skrev:
Jovisst

Vissa tål inte ens bilder på katter
Jag är faktiskt allergisk ;-)
Men kan vi inte hålla oss till ämnet, och undvika personangrepp och/eller medvetna osakligheter?

/johan e
Gammal 2007-03-07, 00:34
CreativeMind

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Åter till ämnet....
evalisen skrev:
Och bilden som tråden och hela diskussionen handlar om är ju ok enligt fs. Annars hade den ju försvunnit för länge sedan.

Så varför inte acceptera deras spelregler då?
Tanken är just att jag inte accepterar FS nuvarande ståndpunkt, eller brist på sådan.

Ett av vår tids största problem är enligt mig bristen på engagemang, eller förenklat:
"sköt dig själv och skit i andra" mentaliteten, som genomsyrar mycket av svenskens tänkande och attityder, inte minst här på FS.

Så därför startade jag tråden...

/johan e
Gammal 2007-03-07, 00:44
KGS

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Åter till ämnet....
CreativeMind skrev:
Tanken är just att jag inte accepterar FS nuvarande ståndpunkt, eller brist på sådan.

Ett av vår tids största problem är enligt mig bristen på engagemang
1) FS har varit inne i tråden o förklarat sin ståndpunkt, det finns en sådan och ingen brist. Du gillar den inte, that´s fine, men den finns.

2) Tråden är rätt många sidor lång nu så du kan inte gärna klaga på engagemanget.

Du får fortsätta slåss mot väderkvarnar. Majoriteten är överens om att bilden du bygger frågan på håller sej klart inom rimliga gränser för en fotosida.

Over and out!
Gammal 2007-03-07, 00:44
CreativeMind

Re: Re: Med en dåres envishet...
Mattsen skrev:
Problemet är att du kraftigt överskattar/missbedömer FS betydelse för den påstådda verkan den har för tjejers "självbild".

Du inbillar dig väl inte att tänkbara "offer" i form av "unga tjejer med dåligt självförtroende" hänger här på FS???
Här tror jag du har fel, det finns många unga tjejer både bland gratis o betal-medlemmarna. Många mycket begåvade och många som uppenbarligen "bearbetar" det vi här talar om i sina bilder. Kolla runt så får du se...

Kanske FS admin kunde publicera lite stat?
Män i förhållande till kvinnor, åldersmedian, annan demografisk fakta.... jag är ganska säker på att de "unga tjejerna" är väl representerade här på FS, även de med dålig självkänsla!

/johan e
Ps.
Gör en blank sökning på fotografer och kryssa i "kvinna" så får du en aning...
Gammal 2007-03-07, 00:46
CreativeMind

Fråga Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Åter till ämnet....
HDFS) (KGS skrev:
Majoriteten är överens om att bilden du bygger frågan på håller sej klart inom rimliga gränser för en fotosida.
Hur kan du dra den slutsatsen???

/johan e

Ps
Jag har citerat Davids inlägg tidigare i tråden, så jag gillar nog hans inställning, oavsett hur du tolkar den ;-) Sedan kanske jag anser att FS borde dra gränsen snävare utifrån vad han ger uttryck för, men det är som sagt upp till dem.

Senast redigerad av CreativeMind den 2007-03-07 klockan 00:52.
Gammal 2007-03-07, 06:47
evalisen

CreativeMind skrev:

Ett av vår tids största problem är enligt mig bristen på engagemang, eller förenklat:
"sköt dig själv och skit i andra" mentaliteten, som genomsyrar mycket av svenskens tänkande och attityder, inte minst här på FS.

Så därför startade jag tråden...

/johan e
Kanske är inte fs rätt plats för dej?
Du verkar som sagt ha svårt för rätt många olika bilder... om jag förstått saken rätt?
Gammal 2007-03-07, 07:20
bEPH

Makten skrev:
Alltså är det på sin plats att tala om varför bilden föreställande den nakna personen väcker anstöt, om så är fallet. Eller hur? Att ignorera det man inte gillar gör ingen nytta.
Det är en annan (följd)fråga som vi kanske kan diskutera efteråt så inte tråden spårar iväg.
Gammal 2007-03-07, 07:56
Anders Svensson

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Åter till ämnet....
evalisen skrev:
Kanske är inte fs rätt plats för dej?
Du verkar som sagt ha svårt för rätt många olika bilder... om jag förstått saken rätt?
Det känns ganska olustigt att någon spelar "dra om det inte passar-kortet" i en diskussion. Att värdera måste man (få) göra, både som individ och som forumägare.

I den här frågan (precis som kattbilder) kan man ställa nyttan och värdet av att ha så stor frihetsgrad som möjligt som en parameter. Det är en viktig princip, vi vill ju leva i ett (bokstavligen fritt samhälle). Att censur är fel är en vanlig uppfattning hos uttryckande konstnärer.

Man kan också ställa etiska utilitaristiska principer som värdegrund (det är det en del som har gjort i den här tråden, utifrån helt olika värdegrunder). Då handlar det (Bentham) om:
1. En handlings konsekvenser avgör om den är moraliskt rätt eller fel.
2. Den enda konsekvens som räknas är lycka.
3. Alla individer räknas som lika viktiga.
David E:s refererade ståndpunkt bör vara ett uttryck i den riktningen.

Det bör nog finnas plats för olika värderingar? Vad tycker du själv, Eva?
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:46.

Miops Capsule360