Gammal 2009-12-09, 16:12
Prej

Fråga Stinkande objektiv?
Någon som vet eller har erfarenhet?

Har fått ett erbjudande om att köpa ett objektiv som är nästintill helt nytt till ett bra pris. Jag har nu dock upptäckt att detta objektiv stinker (riktigt mycket) inpyrd rök, och så även kartong och tillbehör.

Nu undrar jag om man kan få bort den här vidriga oundvikliga doften från objektivet och i så fall hur?

Tacksam för tankar och eller ideér!
Gammal 2009-12-09, 16:18
Teed

Här är en tråd som diskuterar detta

http://www.fotosidan.se/forum/showth...ight=r%F6klukt
Gammal 2009-12-09, 16:20
athid

Kan inte mkt om objektivrengöring, men renoverade en lägenhet som var ordentligt inrökt. Fönster & metall (rör) gick fint med starka medel, alla plastdetaljer var tvungna att kastas, det gick inte med starka medel satt kvar ändå. Täckfärgen (som skall ta bort lukt) fastnade inte på plast.

Så plast verkar vara ett klurigt material, gulnar och suger till sig rök.

Mvh
Anders
Gammal 2009-12-09, 16:21
Fabian_

Prej skrev: Någon som vet eller har erfarenhet?

Har fått ett erbjudande om att köpa ett objektiv som är nästintill helt nytt till ett bra pris. Jag har nu dock upptäckt att detta objektiv stinker (riktigt mycket) inpyrd rök, och så även kartong och tillbehör.

Nu undrar jag om man kan få bort den här vidriga oundvikliga doften från objektivet och i så fall hur?

Tacksam för tankar och eller ideér!
Ett enkelt sätt kan vara att ställa objektiv + tillbehör tillsammans med en skål ättika i en sluten låda/förpackning i några timmar. Dock så undrar jag om syran kan ha någon negativ påverkan på ev metalldetaljer som t.ex kontakterna bakpå objektivet. Tvivlar på att det har någon negativ påverkan men kan ändå vara bra att tänka på. Det är i alla fall mitt bästa tips. Får se om någon annan kan ha någon bra idé.

/Fabian
Gammal 2009-12-09, 16:31
J_A_S

Ta reda på en saneringsfirma nästgårds. Sedan åker du dit och föreslår en slant till fikakassan mot att du får slinka med en glugg vid nästa mindre luktsanering. De är säkert inte omöjliga...
Gammal 2009-12-09, 16:35
Makten

Fabian_ skrev: Ett enkelt sätt kan vara att ställa objektiv + tillbehör tillsammans med en skål ättika i en sluten låda/förpackning i några timmar. Dock så undrar jag om syran kan ha någon negativ påverkan på ev metalldetaljer som t.ex kontakterna bakpå objektivet. Tvivlar på att det har någon negativ påverkan men kan ändå vara bra att tänka på. Det är i alla fall mitt bästa tips. Får se om någon annan kan ha någon bra idé.
Det låter som en extremt dålig idé. Jag har med framgång använt denna metod för att åldra metalldelar på musikinstrument! Ättiksyran löser sig i luften och får de flesta vanliga metaller utom krom att korrodera.
Gammal 2009-12-09, 16:55
Walle

Ättika + koppar = big nono! :) Stor, för att inte säga överhängande, risk för att syraångorna angriper kopparytor i t.ex kontakter till minneskort, objektiv och batterier, med irriterande glappkontakt som möjlig följd. Ättika angriper i princip alla metaller utom rostfritt stål och krom.

Hade jag haft samma problem hade jag nog testat med ozon. Ozon används industriellt för att ta bort lukt. Bland annat använder man ozongeneratorer för att mildra/ta bort röklukt i brandrökskadade lokaler. Det är dessutom simpelt att bygga en egen ozongenerator.

Ozon kan tillverkas på flera sätt. Den effektivaste man kan bygga själv kräver bara 4 delar: två lika stora kopparnät, en något större tunn glasskiva och en "neontransformator" (som driver neonrör. De som kommer med små neonrör tänkta för datorn ger inte alltid 5kV, 2k5V är också ganska vanligt, men det är lätt att spänningsdubbla om man nu vill det) som ger ca 5kV. Kopparnäten fästs på varsinn sida om glasskivan med exempelvis värmelim eller silikon. Viktigt är att glasskivan är något större (gärna någon cm runt om) än kopparnäten. Sedan kopplas neontransformatorn till vardera kopparnät. Funkar det så ska man höra ett svagt surrande från den. Är glasskivan för liten får man överslag runt kanterna. Det genererar också ozon, men låter illa och kan förstöra neontransformatorn. Jag hade byggt in det i en låda som jag även hade lagt objektivet i. Det går också bra att ha det ena metallnätet innuti ett glasrör, och det andra utanpå (så är ofta kommersiella ozongeneratorer konstruerade).

Disclaimer (Säger inte jag det så gör någon annan det): Ozon är mycket giftigt, dock inte i låga koncentrationer. Dessutom reagerar det snabbt och neutraliseras. Ozon tar både bort lukt och dödar bakterier.

Högspänning kan vara farligt trots väldigt låg ström. Är man det minsta osäker på hur man går till väga säkert så låter man bli. Så var det också sagt :)

I det här fallet måste det absolut enklaste dock vara att avstå från köp ;)
Gammal 2009-12-09, 17:36
Janne B

Ett gamalt klassiskt knep att få rent i rökiga lokaler är en skål med skivade gurkor. Det låter kanske som en saga, men prova innan du skrattar. Jag praktiserade själv detta när jag ville få bort röklukten ur lägenheten efter diverse fester, och det fungerade ypperligt. Skiva upp en gurkbit och lägg i en större skål tillsammans med objektivet i kylen och se om det fungerar, Man vet aldrig, ibland är naturmetoder de bästa.
Mvh
JB
Gammal 2009-12-09, 21:21
hbengtsson

Janne B skrev: Skiva upp en gurkbit och lägg i en större skål tillsammans med objektivet i kylen och se om det fungerar
Hahaha...jag säger inte att det inte fungerar men det låter onekligen rätt kul.
Gammal 2009-12-09, 21:41
janeck

Glad Gurkor funkar
Gurkor,möjligen med lite ättika på,så du inte sabbar kontakter och annat,och
då menar jag vansinnigt lite ättika.1-2dagar lukta på produkten.Om så
är fallet oangenäm doft,men ingen röklukt,EN Wonderbaum gran i lämplig doft
problemet är löst.
Janne
Besvara

Bokmärken

Taggar
doft , inpyrt , rök

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:36.

Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar