Annons
Gammal 2010-03-14, 11:04
Matias

I mobilen
Hej! Jag har uppskattat att det funkat ganska bra att surfa med min mobil på sidan. Nu ser det inte klokt ut :) /se k660i
Gammal 2010-03-14, 11:06
Shooot

Tummen ner Prenmummeration
Vad sägs om att fixa så att jag får er jävla tidning någon gång? Jag betalade min prenummeration den 1/12-09. Har fortfarande inte fått hem ett enda nummer. Ni kan omöjligt ha fel adress eftersom ni var jävligt snabba på att skicka ut fakturan. Hoppas alla ni som läser detta tänker en extra gång innan ni köper en prenumeration av dessa skojjare...
Gammal 2010-03-14, 11:08
perese

elmfeldt skrev: @Pihl: Vi tipsar om funktionen Genvägar (som ligger till höger uppepå på index). Där kan du lägga dina vanligaste sidor för snabb navigering.
Om ni hade "context awareness" på menyerna, dvs att när man valde bilder så kom under menyerna fram under. Jag vill framhäva att det inte är rullgardinen som är grejen utan att snabbt komma till undermenyerna. Jag gillar just så som det är, bara man automatiskt kommer dit, utan att behöva klicka på huvudmenyn.

Annars så är det ett + för designen ( än så länge :) )
Gammal 2010-03-14, 11:08
ztenlund

Om man går in på en nyhet, typ den om förändringarna http://www.fotosidan.se/cldoc/44271.htm , så hamnar "Senaste xxx"-kolumnen under artikeln eller nyheten. Annonserna lever också ett eget liv där och det grå fältet där de ska ligga saknas.

Gäller Opera 10.10. Jag har inte kollat hur det är med 10.50 som kom nyligen. Jag misstänker dock att det är likadant.

(Prövade i FF också och där fungerar det.)
Gammal 2010-03-14, 11:09
Fabian_

Jag pluggar MDI.. så lite spontana observationer gällande den generella navigationen genom siten. Mest smådetaljer men kan vara irriterande. I övrigt gillar jag den nya designen!

- Klickar man på Forum -> Forumregler så försvinner den undre menyn och man kan inte längre orientera sig var man är på siten.

- Klickar man på Forum -> Visa nya/olästa så higligtas "Sök inlägg" istället för "Visa nya/Olästa".

- Klickar man på Fotosidan Magasin -> Om Fotosidan Magasin så ändras undermenyn till "Visa alla bloggar" "Skapa egen blogg". Där borde istället "Om Fotosidan Magasin" highligtas med fet text istället.

- Klickar man på "Grupper" så kommer man direkt till "Intressegrupper" och inte till "Start". Klickar man på start så händer inget.. man blir kvar på "Intressegrupper". Någon av de två ska bort.

- När man klickar på "Bilder" så highligtas inte "Start" vilket är den första undersidan man hamnar på när man klickar på "Bilder".

Tycker det borde markeras tydligare i menyerna var nånstans man befinner sig. Inte bara genom att markera menyn och undermenyn i fettext. Kanske någon mörkare färgnyans bakom den feta texten?

"Visibility of system status - The system should always keep users informed about what is going on, through appropriate feedback within reasonable time."

"Recognition rather than recall - Minimize the user's memory load by making objects, actions, and options visible. The user should not have to remember information from one part of the dialogue to another. Instructions for use of the system should be visible or easily retrievable whenever appropriate."

Man ska alltså enkelt kunna orientera sig var man är på sidan osv..

Är ni nyfikna att läsa mer om användbarhet så kan jag tipsa om
http://www.useit.com/papers/
http://www.useit.com/papers/heuristic/
http://www.useit.com/papers/heuristi...stic_list.html
Gammal 2010-03-14, 11:26
Marre224

Omständligt
Gillar ny design - snygg.
Saknar dock dropplisten. Skall man tex till gatufoto och vill se klotterplank m m så måste man först trycka på grupper och sedan leta upp GF för att klicka där. Går ju att lära sig, men krångligare och dessutom risk att nya medlemmar har svårt att hitta rätt. Det var betydligt mer överskådligt tidigare. Mats

Senast redigerad av Marre224 den 2010-03-14 klockan 11:47.
Gammal 2010-03-14, 11:27
Göran Larsson

elmfeldt skrev: Vi har tagit bort rullgardingsmenyerna och menyn kommer vara sådär.
TACK!

De gamla rullgardinerna som ramlade ner av sig själva varje gång muspekaren kom i närheten av menyn, dvs varje gång man behövde komma åt någon meny i webläsaren, var riktigt irriterande.
Gammal 2010-03-14, 11:27
bassa

elmfeldt skrev: Vi har idag släppt ny design. Jihaa! :) Vi är grymt nöjda och vi tror du kommer blir det också! Här är nyheten:

http://www.fotosidan.se/cldoc/44271.htm

I denna tråden är kommentarer och felrapporter välkomna!
Tyvärr har ett stort misstag begåtts. Det är väl känt att viktig information och bilder syns bäst till höger,och höger hörn, eftersom blicken dras naturligt upp till höger hörn, på en sida.. Som nu är finner vi där text, bloggar,och poler på den absolut viktigaste platsen,och bilder nyheter och information till vänster där blicken har svårare att stanna. För övrigt ser det väldigt snyggt ut
Mvh Bengt
Gammal 2010-03-14, 11:28
Johan Pihl

Genvägar
Varför ligger Nya kritikbilder blanda mina genvägar? Jag har inte valt den själv, och den går inte att ta bort heller via Underhåll dina genvägar. Nån annan som har det problemet?
Gammal 2010-03-14, 11:29
ztenlund

Fabian_ skrev: - Klickar man på Forum -> Visa nya/olästa så higligtas "Sök inlägg" istället för "Visa nya/Olästa".

- Klickar man på Fotosidan Magasin -> Om Fotosidan Magasin så ändras undermenyn till "Visa alla bloggar" "Skapa egen blogg". Där borde istället "Om Fotosidan Magasin" highligtas med fet text istället.
Bara som en ren reflektion så beror det nog på att visa nya/olästa gör en sökning mha sökfunktionen. "Om Fotosidan Magasin" ligger i en blogg om jag inte minns fel, så rent tekniskt är det inte så konstigt att det blir som det blir. Huruvida det är bra eller inte är väl en annan femma.

- När man klickar på "Bilder" så highligtas inte "Start" vilket är den första undersidan man hamnar på när man klickar på "Bilder".
Jag tycker nog att det är värre att man måste gå ner en bra bit på sidan för att få tag i Visa alla nya poolbilder, och att länken är liten och ynklig. Många kommer inte hitta den.

En annan sak är navigationen mellan poolerna. Något måste hända med den sidan för det är tamejf*n hopplöst att hitta en pool i den listan. Det är bara en enormt lång harang som växer och växer och växer och... Vill man se mer än tio sidor Galleri FS så ska man in där och gräva som exempel. Vissa går att nå via Grupperna, men det blir extra vevande för att komma igenom, och det är inte särskilt logiskt att man ska vet om poolen finns där eller endast under Bilder.
Gammal 2010-03-14, 11:32
elmfeldt
Redaktör

Johan Pihl skrev: Varför ligger Nya kritikbilder blanda mina genvägar? Jag har inte valt den själv, och den går inte att ta bort heller via Underhåll dina genvägar. Nån annan som har det problemet?
Det finns ett par "default-genvägar" som alltid ligger där.
Gammal 2010-03-14, 11:34
Makten

Trist att texter nu inte är centrerade längre. Det känns helknasigt att läsa i vänsterkanten av skärmen istället för i mitten:-/ I övrigt ser det bra ut.
Gammal 2010-03-14, 11:35
Ingvar

elmfeldt skrev: Vi har idag släppt ny design. Jihaa! :) Vi är grymt nöjda och vi tror du kommer blir det också!
Hej David och alla på Fotosidan. Jättekul att ni ständigt jobbar med förbättringar, stort tack för det! Det ska bli kul att se hur jag känner för den nya layouten när jag har använt den ett tag. Det går ju inte alltid att "tycka rätt" på direkten, man måste få bort vanan av det gamla först.

En sak dock: Har ni konsulterat typografins experter när det gäller val av fonter och spaltbredder/tecken per rad? Hög läsbarhet är A och O, och du nämner också att detta är ett av målen. Men lysande medier (skärm) skiljer sig från reflekterande medier (tryck) när det gäller typsnitt vs läsbarhet. Att använda typsnitt med serifer på ett lågupplöst medium som skärmen kan vara en tabbe. Antingen måste de vara stora, för att få tillräckligt många pixel för att kunna byggas upp något så när formmässigt harmoniskt, eller så blir seriferna diffusa eller klumpiga. Men viktigast: Det är inte säkert att det ökar läsbarheten och personer med dåligt korrigerad astigmatism får jobbigare att läsa, med lysande vit bakgrund mot diffusa serifer. Med något av de sans serif-typsnitt som speciellt utvecklats för webben så kan ni bibehålla läsbarheten bättre.

Ni ska funka på allt från Netbooks till jätteskärmar, kanske även räkna med iPod och Android-plattformarna. Kanske ni till och med begöver olika layout, baserat på den inloggades plattform/browser?

Bara en liten reflektion! Annars är jag som vanligt imponerad!

Hälsningar Ingvar
Gammal 2010-03-14, 11:37
Johan Pihl

David: Ok, hoppas det inte blir att ni lägger dit fler genvägar åt mig bara? Meningen är ju att man ska kunna välja dem själv, annars finns det ingen anledning med ha genvägar.

Martin: "En annan sak är navigationen mellan poolerna. Något måste hända med den sidan för det är tamejf*n hopplöst att hitta en pool i den listan. Det är bara en enormt lång harang som växer och växer och växer och..." Håller med dig fullt ut. Och det var det som var så bra med rullgardinerna, att man slapp gå in där och leta. Jag menar, jag hittar inte ens Dogmapoolen via den listan.

Ingvar: "Att använda typsnitt med serifer på ett lågupplöst medium som skärmen kan vara en tabbe." Håller med dig. Det gör läsbarheten sämre, istället för bättre, som var meningen. Och det har jag också påpekat tidigare.
Gammal 2010-03-14, 11:57
mc bruno

Just nu ser sidan ut som hem kom och hjälp mej, hoppas det inte är den slutgiltiga designen.
Kommer bloggarna få stavningskotroll så som forumen har?
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:06.

Elinchrom ELM8