Annons
Gammal 2011-10-22, 10:13
Knight Palm

X10 - A three chapter story
.
Kompaktkameran med den största sensorn (1/1.5")
Samma brännviddsomfång som i min lilla XZ-1, fortfarande ljusstarkt trots att en linsgrupp för optisk bildstabilisering ingår i strålgången. ½ EV bländarstegs bättre handikapp räknat på bildsensorns area i förhållande till min lilla XZ-1. Dessutom en egen bildsensor med ett alternativt färgfilter, som ger kvalitetsmässiga fördelar.

Fujifilm X10 har en brokig mix av gamla och nya lösningar, vilka presenteras på deras hemsida i form av en "Story" på tre kaptitel, men än så länge bara kapitel 1 skrivet.

Ref:
Gammal 2011-10-22, 10:40
AFJ

RAW-knapp, behövs det?

Jag förstår inte riktigt vitsen med en sådan knapp. Hur ofta vill man switcha mellan RAW och JPG i fält? Och vill man det, kan man väl göra det via menyval. Varför "offra" en dedikerad knapp till detta?

Ratt för exponeringskomp?

Jag hade hellre sett en dedikerad ISO-ratt än ett hjul för exp komp. Jag byter ISO väldigt ofta, använder mig av exp komp mer sällan. Men det kanske bara är jag? Fördelen med att ha en ratt för exp. komp är förstås att man undviker "katastrof" vilket det kan bli om man ställt in exp komp för ett motiv och glömmer att resetta för nästa motiv.

Tittade lite på bilderna i broschyren, känns inte kameran lite för stor trots allt?
Gammal 2011-10-22, 10:54
Robert L.

Raw knapp? Är det verkligen så illa att man måste trycka på den knappen innan varje exponering? Kan man inte i menyn ställa in konstant raw format? Om så är fallet är kameran inte så intressant längre..
Gammal 2011-10-22, 11:03
AFJ

Robert L. skrev: Raw knapp? Är det verkligen så illa att man måste trycka på den knappen innan varje exponering? Kan man inte i menyn ställa in konstant raw format? Om så är fallet är kameran inte så intressant längre..
Broschyren är lite vag där. De skriver att JPG är default men om du vill ta nästa bild i RAW+JPG kan du trycka in knappen. Jag utgår ifrån att man kan ställa in så att kameran alltid tar RAW - allt annat vore ju vansinne!

Jag tycker dock att det är dumt att ta upp en sådan här sällan använd funktion på en dedikerad knapp.
Gammal 2011-10-22, 11:05
Robert L.

Ja så illa kan det nog inte vara.
Gammal 2011-10-22, 11:54
Knight Palm

Jämförelse mellan Fujifilm X10 & MFT
MedinFoto skrev: ... eller har jag fel?
Jag brukar räkna med att antal bländarsteg i handikapp från 2/3" sensorn till MFT är lika stort som handikappet från µ43 till småbild, ~2EV. I så fall får jag till följande motsvarigheter:

Kod:
Fujifilm X10 (2/3") =>   MFT (4/3)
------------------------------------
 7.1mm @ ƒ/2.0  =>  14mm @ ƒ/3.9
28.4mm @ ƒ/2.8  =>  56mm @ ƒ/5.5
25.0mm @ ƒ/2.0  =>  49mm @ ƒ/3.9
Gammal 2011-10-22, 13:39
zingiber

AFJ skrev: Ratt för exponeringskomp?

Jag hade hellre sett en dedikerad ISO-ratt än ett hjul för exp komp. Jag byter ISO väldigt ofta, använder mig av exp komp mer sällan. Men det kanske bara är jag?
Med dessa små "kompaktsensorer" brukar läsbruset vara i princip oberoende av ISO, så det finns inte så stor anledning att skruva ISO utan istället koncentrera sig på att sätta exponeringen "rätt".
Det finns ju inte heller särskilt stora möjligheter att jobba med skärpedjupet, så med tidsprioritet plus exp.komp lättåtkomligt kommer man ganska långt IMO.
Gammal 2011-10-22, 20:44
AFJ

zingiber skrev: Med dessa små "kompaktsensorer" brukar läsbruset vara i princip oberoende av ISO, så det finns inte så stor anledning att skruva ISO utan istället koncentrera sig på att sätta exponeringen "rätt".
Det finns ju inte heller särskilt stora möjligheter att jobba med skärpedjupet, så med tidsprioritet plus exp.komp lättåtkomligt kommer man ganska långt IMO.
Nu är jag inte med riktigt.

Jag kan för lite - vad menas med "läs"-brus?

När jag fotar med min systemkamera tycker jag att skillnaden i brus mellan ISO 100 och 400 är ganska marginell.

Om jag däremot använder en kompaktkamera upplever jag skillnaden mellan 100 och 400 som avsevärd.

För mig är "rätt" ISO viktigare med en kompakt än med en systemkamera.
Gammal 2011-10-22, 23:18
Knight Palm

Fujifilm X10 - Owner's Manual
.
Fujifilm X10 är rikligt utrustad med många användbara funktioner, t.ex. ett elektroniskt 'vattenpass' som hjälper till att hålla horisonten vågrätt.

Kameran har en riklig implementering av AUTO ISO, samt att en dito ändring enkelt kan nås via 'Fn'-knappen. Två 'Custom'-lägen finns också.

Jämför jag med min XZ-1, som också har många funktioner, visserligen lika med två inmatningshjul, så tillför X10 med ett antal knappar ytterligare, samt en extra ratt för exponeringskompensation ett avsevärt lyft, ifall man är beredd att lämna de för kompaktkamerorna typiska automatik-inställningarna.

Personligen skulle jag inte vilja byta ratten för exponeringskompensation mot en fix ISO-snurra. Nu har min XZ-1 visserligen en snurra för ISO-val på ratten runt objektivet, men oftare vid vintermotiv för att få teckning i snön använder jag helst exponeringskompensering. Gamla OM-1 hade en ISO-snurra däremot, OM-2 det bästa av två världar med både och. Allra bäst för vinterfoto är förstås den SPOT-HI mätning som Olympus DSLR ärvt från gamla OM-3/OM-4.

En ratt för exponeringskompensering är ju mer universell och kan användas tillsammans med 'bracketing' i olika former. Hur en X10 passar individuellt återstår förstås att se, lämpligast provar man det i fotoaffären. Till 'syvende og sidst' så är det här ju "bara" en kompaktkamera, så de flesta bilder tas nog i läge P (eller Auto) - åtmistone gör jag det med min XZ-1.

P.S. Manualen kan eventuellt ge svar på frågor.

Ref:

Senast redigerad av Knight Palm den 2011-10-22 klockan 23:25.
Gammal 2011-10-24, 22:52
holycrap

Robert L. skrev: Raw knapp? Är det verkligen så illa att man måste trycka på den knappen innan varje exponering? Kan man inte i menyn ställa in konstant raw format? Om så är fallet är kameran inte så intressant längre..
AFJ skrev: Broschyren är lite vag där. De skriver att JPG är default men om du vill ta nästa bild i RAW+JPG kan du trycka in knappen. Jag utgår ifrån att man kan ställa in så att kameran alltid tar RAW - allt annat vore ju vansinne!

Jag tycker dock att det är dumt att ta upp en sådan här sällan använd funktion på en dedikerad knapp.

Blev nyfiken på detta och kollade i manualen.

Knight Palm skrev: [klipp /P]

P.S. Manualen kan eventuellt ge svar på frågor.

Ref:
Vad jag förstår av att läsa sida 55 och sida 102 så kan man välja RAW i menyn. Knappen kan sedan tillfälligt ändra denna inställning för en bild i taget enligt tabellen på sida 55. Kameran är räddad!

/P
Gammal 2011-10-25, 12:14
mazeson

Pris
Lägsta pris i Sverige just nu verkar vara hos Hegethorns. Pris: 4990:-
Kameran beräknas komma in under veckan eller nästa vecka.
Gammal 2011-10-25, 14:45
AFJ

holycrap skrev: Blev nyfiken på detta och kollade i manualen.

Vad jag förstår av att läsa sida 55 och sida 102 så kan man välja RAW i menyn. Knappen kan sedan tillfälligt ändra denna inställning för en bild i taget enligt tabellen på sida 55. Kameran är räddad!

/P
Ja, och det finns en programmerbar Fn knapp som jag kan lägga ISO på!

Såg också att det finns en slow-motion film med 70 bilder/sekund i VGA-upplösning - kan passa bra som golf-svings kamera också.

Blir mer och mer sugen! :-)
Gammal 2011-10-25, 14:57
light

Detta att det inte lär finnas någon info alls i sökaren, tex inte ens en fokuspunkt, hur ser ni på det?
Gammal 2011-10-25, 15:20
mazeson

Pris o tillgänglighet
Kameran rapporteras nu komma in 16 november.
Lägstapris i Sverige är just nu 5369:- (Igår hade Hegethorn den uppe för 4990:- men verkar ha ändrat priset.)

Den lär väl ligga i spannet 4800-5500:-

Jag tror man kan leva med, o kanske leva väldigt väl, med att sökaren inte visar fokuspunkterna.
Gammal 2011-10-25, 20:28
AFJ

light skrev: Detta att det inte lär finnas någon info alls i sökaren, tex inte ens en fokuspunkt, hur ser ni på det?
Visst är det synd.

Man får väl se det som så att de flesta kameror i den här storleken saknar sökare över huvud taget så någon avgörande punkt tycker jag inte det är.
Besvara

Bokmärken

Taggar
fujifilm , x10

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:21.

Elinchrom ELM8