Annons
Gammal 2012-12-12, 15:00
vFrost

Fråga Hjälp efterfrågas - Hasselblad 500c/m
Hej, har problem med min nyinköpa 500c/m. Det är så att slutaren stängs helt när jag ska ta en bild.

Kamera: Hasselblad 500cm Objektiv: Zeiss Planar 80/2.8 Bakstycke: A12 Film: Kodak Porta 160

Film är laddad korrekt, kameran är "uppvevad" och metalskivan urtagen. Men när jag ställt in rätt exponeringstid och ska ta bilden så stängs bländaren helt. Blir självklart frustrerad när jag inte kommer på felet och när varje bildruta kostar x-antal kronor.

Ska försöka beskriva det som händer i detalj om det blev krångligt:

Jag ställer in kameran --> trycker in exponeringsknappen --> bländaren stängs helt samtidigt som slutaren öppnas --> när jag tar bort fingret öppnas slutaren igen.

Jag har testat med olika slutartider, med och utan bakstycke och med olika bländarinställningar men det är samma visa varje gång.

Hjälp uppskattas oerhört mycket! :)

God Jul

Mvh
Victor
Gammal 2012-12-12, 15:47
Johan_Lindgren

I den kameran sitter mig veterligen slutaren i objektivet, är det så att du får 'bulb' oavsett vilken slutartid du valt så låter det som något mekaniskt fel i objektivet. Har du ett annat objektiv att prova med?
Skjuter du slut på din film kan du nog plocka bort bakstycket på kameran medans du prövar dig fram. Jag har inte använt just hasselblads modeller, men 500c/m är inte någon av de "nyare" så där borde inte vara något lås som hindrar dig att skjuta av bilder utan att ha bakstycket på väl?

/Johan
Gammal 2012-12-12, 16:00
gosta52

Ingen återgående spegel
Hej!
Jag har också en 500 c/m och om jag förstått dig rätt så är det inget fel som du beskriver - kameran saknar återgående spegel vilket innebär att när bilden är tagen så förblir det mörkt i sökaren tills du drar fram nästa bildruta. Du beskriver det på det sättet att du ställer in tid och bländare, trycker på avtryckarknappen och sedan är det mörkt. Det är precis som det ska vara, gammaldags men gött mos ändå.

Lasse
Gammal 2012-12-12, 16:01
vFrost

Johan_Lindgren skrev: I den kameran sitter mig veterligen slutaren i objektivet, är det så att du får 'bulb' oavsett vilken slutartid du valt så låter det som något mekaniskt fel i objektivet. Har du ett annat objektiv att prova med?
Skjuter du slut på din film kan du nog plocka bort bakstycket på kameran medans du prövar dig fram. Jag har inte använt just hasselblads modeller, men 500c/m är inte någon av de "nyare" så där borde inte vara något lås som hindrar dig att skjuta av bilder utan att ha bakstycket på väl?

/Johan
Hej,

på den här modellen sitter slutaren i kamerahuset. Det är bländaren som är problemet, det är alltså den som stängs när jag tar bilden vilket gör att inget ljus kommer in till filmen.

Ne kameran är från 1972 så att kalla den ny är lite av en överdrift. ;)

Det går att fota utan bakstycke men precis som jag skrev så är det samma visa även där, slutaren är det inget problem med men bländaren stängs innan filmen exponerats färdigt (likadant i alla slutartider jag använder mig av).
Gammal 2012-12-12, 16:04
vFrost

gosta52 skrev: Hej!
Jag har också en 500 c/m och om jag förstått dig rätt så är det inget fel som du beskriver - kameran saknar återgående spegel vilket innebär att när bilden är tagen så förblir det mörkt i sökaren tills du drar fram nästa bildruta. Du beskriver det på det sättet att du ställer in tid och bländare, trycker på avtryckarknappen och sedan är det mörkt. Det är precis som det ska vara, gammaldags men gött mos ändå.

Lasse
Hej, nej nej. Du har förstått fel/ jag har varit otydlig. :)

Det är jag fullt medveten om att spegeln fällts upp när bild är tagen. Det är bländaren som stängs helt när jag ska ta bilden. Allt annat verkar fungera som vanligt.
Gammal 2012-12-12, 16:08
Johan_Lindgren

vFrost skrev: Ne kameran är från 1972 så att kalla den ny är lite av en överdrift. ;)
Då var den nyare än jag trodde ändå, var också lite otydlig förståss, men 500c/m innebar väl en max slutartid på 1/500? då fick jag för mig att det handlade om 50-eller möjligen 60-tal.
Som "nyare" är i princip allt därefter, därav citat-tecknen ;)
Gammal 2012-12-12, 16:15
gosta52

Är du säker på att det är bländaren som stängs helt? Undrar om den kan stängas helt. Öppnas den om du vrider på bländarringen? Är det inte slutaren som hänger sig på något sätt för rätt mycket ska ju hända när bilden tas: först ska slutaren stängas, spegeln gå upp, några ljustäta prylar längst bak ska öppnas, slutaren ska öppna och stängas på förinställd tid. Sedan förblir den stängd till dess att du drar fram film för en ny bild då spegeln åter går ner och de ljustäta prylarna längst bak stänger framför filmen.
Så, är det bländaren eller slutaren som stänger helt? Har du kollat om det blir några bilder, dvs framkallat någon film?
Lasse igen
Gammal 2012-12-12, 16:23
vFrost

Johan_Lindgren skrev: Då var den nyare än jag trodde ändå, var också lite otydlig förståss, men 500c/m innebar väl en max slutartid på 1/500? då fick jag för mig att det handlade om 50-eller möjligen 60-tal.
Som "nyare" är i princip allt därefter, därav citat-tecknen ;)
Haha okej, jag vet inte varför den heter 500cm men det kan mycket möjligt vara pga. att slutartiden är max 1/500sek.

gosta52 skrev: Är du säker på att det är bländaren som stängs helt? Undrar om den kan stängas helt. Öppnas den om du vrider på bländarringen? Är det inte slutaren som hänger sig på något sätt för rätt mycket ska ju hända när bilden tas: först ska slutaren stängas, spegeln gå upp, några ljustäta prylar längst bak ska öppnas, slutaren ska öppna och stängas på förinställd tid. Sedan förblir den stängd till dess att du drar fram film för en ny bild då spegeln åter går ner och de ljustäta prylarna längst bak stänger framför filmen.
Så, är det bländaren eller slutaren som stänger helt? Har du kollat om det blir några bilder, dvs framkallat någon film?
Lasse igen
Jag är säker på att det är bländaren.

Laddade precis upp ett klipp så det blir lättare för er att förstå.
https://www.youtube.com/watch?v=hgtQudRD674

Det är bländaren som stänger helt. Hoppas att videon kan hjälpa något. :)

Kameran har varit i min ägo i två dagar och filmen levererades idag, så har varken fotat (vad jag vet) eller framkallat något än.
Gammal 2012-12-12, 16:24
laha

vFrost skrev: Hej,

på den här modellen sitter slutaren i kamerahuset. Det är bländaren som är problemet, det är alltså den som stängs när jag tar bilden vilket gör att inget ljus kommer in till filmen.

Ne kameran är från 1972 så att kalla den ny är lite av en överdrift. ;)

Det går att fota utan bakstycke men precis som jag skrev så är det samma visa även där, slutaren är det inget problem med men bländaren stängs innan filmen exponerats färdigt (likadant i alla slutartider jag använder mig av).
Kameran har två slutare. Luckslutaren som sitter i huset+centralslutaren i objektivet. När man trycker av går spegeln upp, luckslutaren öppnas,objektivet bländar ner, centralslutaren öppnas, centralslutaren stängs. Sedan när du släpper avtryckaren stänger luckslutaren.
Sedan får man veva fram för att få kameran skjutklar igen.
Jag tror din kamera funkar som den skall.
Gammal 2012-12-12, 16:28
vFrost

laha skrev: Kameran har två slutare. Luckslutaren som sitter i huset+centralslutaren i objektivet. När man trycker av går spegeln upp, luckslutaren öppnas,objektivet bländar ner, centralslutaren öppnas, centralslutaren stängs. Sedan när du släpper avtryckaren stänger luckslutaren.
Sedan får man veva fram för att få kameran skjutklar igen.
Jag tror din kamera funkar som den skall.
Precis, tack för enkelt förklaring. :)

Problemet är väl i sig att "centralslutaren" i objektivet stängs helt (oberoende utav vilken slutartid eller bländare jag har). Alltså, fotar jag i bländare 2.8 så borde väl inte centralslutaren stängas alls? Eller gör den alltid det?

Sen så borde måste väl centralslutaren vara öppen så länge som slutartiden gäller, just nu så stängs den så fort jag trycker på exponeringsknappen.

I videon jag laddade upp så fotade jag förövrigt i bländare 2.8 och slutartid 1/8 sekund.
Gammal 2012-12-12, 16:29
Johan_Lindgren

EDIT: nevermind ;-)

vFrost skrev: på den här modellen sitter slutaren i kamerahuset.
Finner dock inget som säger att slutaren sitter i huset på nämnda modell,

camerapedia:
"The new model name 500C reflects the fastest shutter speed and the shutter type, already an established practice: a 1/500th second and the Central lens shutter made by Compur."
...
"The original model stayed in production until 1970. It was replaced by the 500C/M (M for modified according to the factory), featuring an interchangeable focusing screen and an improved automatic back, the A-series film magazines."
Gammal 2012-12-12, 16:33
laha

Ta bort magasinet och fotografera på en sekund med olika bländare. Om du tittar genom kameran bakifrån mot en lampa så ser du om det funkar som det skall. Du måste hålla avtryckaren inne längre än en sekund, så inte luckslutaren stänger i förtid.
Gammal 2012-12-12, 16:39
vFrost

Johan_Lindgren skrev: Finner dock inget som säger att slutaren sitter i huset på nämnda modell,

camerapedia:
"The new model name 500C reflects the fastest shutter speed and the shutter type, already an established practice: a 1/500th second and the Central lens shutter made by Compur."
...
"The original model stayed in production until 1970. It was replaced by the 500C/M (M for modified according to the factory), featuring an interchangeable focusing screen and an improved automatic back, the A-series film magazines."
Precis som Lars Hägglund nämde så finns det två slutare - en i objektivet och en i huset. Det är alltså "luckslutaren" jag pratar om.

Ser ungefär ut så här. (dock är det där en annan modell, men slutaren fungerar lika)
Gammal 2012-12-12, 16:47
gosta52

Av videon att döma så stänger slutaren i objektivet utan att öppna 1/8 sekund för att sedan åter stänga. Den ska stänga, bländaren gå ihop till förinställt värde, slutaren öppna vald tid, slutaren stänga. Här verkar den bara stänga utan att exponera. Försök på en längre tid. Hur reagerar den om du väljer B?

Lasse
Gammal 2012-12-12, 17:38
vFrost

gosta52 skrev: Av videon att döma så stänger slutaren i objektivet utan att öppna 1/8 sekund för att sedan åter stänga. Den ska stänga, bländaren gå ihop till förinställt värde, slutaren öppna vald tid, slutaren stänga. Här verkar den bara stänga utan att exponera. Försök på en längre tid. Hur reagerar den om du väljer B?

Lasse
Den uppför sig lika dant hela tiden på alla slutartider.
Sitter här och sliter mitt hår utan att komma på en logisk förklaring till problemet.

Men tack för hjälpen hittills!
Besvara

Bokmärken

Taggar
hasselblad , kodak , medium format , zeiss planar

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:48.

Miops Capsule360