Gammal 2013-10-15, 22:46
Alve Henricson

Garv!
[QUOTE=koxa;1972972]Vad har du för källa för detta påstående?QUOTE]

Erfarenhet min vän, erfarenhet. Och hör sen :))
Gammal 2013-10-15, 22:47
koxa

Alve Henricson skrev: Om du fotar det allra minsta märker du den dramatiska skillnaden. Om du inte märker skillnaden har du inte fotat med olika kameror. Testa olika kameror innan du uttala dig! Fota flygande fåglar med till exempel X100s och 7D och kom tillbaka sedan …
Jag fotar en hel del ;) (varje dag) både med DSLR och spegellöst och jag kan säga dig att det finns spegellösa kameror som fokuserar minst lika snabbt som DSLRs. Att jämföra X100s och 7D för att fota flygande fåglar är ju "lite" tokigt. VEM skulle fota flygande fåglar med en X100s??? Att DSLRs fortfarande har bättre motivföljande autofokus är inget att diskutera, men att säga att DSLR har snabbare autofokus stämmer inte.
Gammal 2013-10-15, 22:52
afe

Hur ska man jämföra då tycker du? På vilken typ av fokusering är X100s lika snabb som en DSLR?
Gammal 2013-10-15, 22:53
Alve Henricson

koxa skrev: men att säga att DSLR har snabbare autofokus stämmer inte.
Upp till bevis!!! Visa tester som bekräftar din teori. Någon studie på nätet du kan peka på? Nej min vän, om du hade rätt skulle vi inte ha några spegelreflexkameror för 50 000 kronor på marknaden. Vem skulle vilja köpa en dyr kamera om man kunde göra samma sak med en billig spegellös kamera?
Gammal 2013-10-15, 23:06
koxa

afe skrev: Vilka spegellösa kameror har du jämfört med vilka DSLR? Jag har använt många, och den enda spegellösa som kommer i närheten av en modern DSLR är Nikon 1-serien.

Den kamera jag använder mest är NEX-7, och min Nikon D3 har blivit andrakamera, så jag ser mig som hyfsat pro-spegellös, men ditt påstående stämmer inte direkt med mina (eller andras) erfarenheter ...
Ingen som hört talas om Olympus O-MD E-M5 här? ;)
Marknasförs ju även som "världens snabbaste autofokus".
Det finns olika autofokushastigheter hos både DSLRs och spegellöst, det är svårt att jämföra hastighet då objektivet spelar roll så klart, men att påstå att DSLRs är överlägsna spegellöst är inte korrekt. Däremot är DSLRs snabbare vid motivföljande som jag sa tidigare. Därför använder jag DSLR fortfarande för mitt sportfoto och fågelfoto.
Gammal 2013-10-15, 23:09
koxa

afe skrev: Hur ska man jämföra då tycker du? På vilken typ av fokusering är X100s lika snabb som en DSLR?
Jag har aldrig påstått att X100s är lika snabb som en DSLR.
Vi pratade spegellöst vs DSLR inte X100s vs DSLR.
X100s är ju inte ens en systemkamera!
Tänk Olympus O-MD E-M5 vs Canon 600D tex. Jag har testat båda och det är absolut
ingen märkbar skillnad på autofokus vid stilla motiv. Dock är 600D bättre vid motivföljande autofokus.

http://www.youtube.com/watch?v=IlnzPjWg0JM
Gammal 2013-10-15, 23:14
koxa

Alve Henricson skrev: Upp till bevis!!! Visa tester som bekräftar din teori. Någon studie på nätet du kan peka på? Nej min vän, om du hade rätt skulle vi inte ha några spegelreflexkameror för 50 000 kronor på marknaden. Vem skulle vilja köpa en dyr kamera om man kunde göra samma sak med en billig spegellös kamera?
http://www.youtube.com/watch?v=IlnzPjWg0JM

Att vi har DSLR kameror för 50.000:- beror inte främst på AF hastighet, utan; fullformat, balans med stora objektiv, optisk sökare (som fortfarande många vill ha), tåliga, robusta, etc. Som sagt jag använder själv DSLR till vissa uppdrag och spegellöst till andra. Jag är inte pro-DSLR eller pro-spegellöst. Båda kommer finnas sida vid sida flera år framöver, men spegellöst kommer ta över mer och mer. - Det är min åsikt och vad jag tror, ingen vet ju dock.

Senast redigerad av koxa den 2013-10-15 klockan 23:39.
Gammal 2013-10-15, 23:15
Magnus Göransson

koxa skrev: Ingen som hört talas om Olympus O-MD E-M5 här? ;)
Marknasförs ju även som "världens snabbaste autofokus".
Falsk marknadsföring skulle jag vilja säga ;) Alla vet att världens snabbaste AF sitter i Nikon V1 :D
Gammal 2013-10-15, 23:50
koxa

Magnus Göransson skrev: Falsk marknadsföring skulle jag vilja säga ;) Alla vet att världens snabbaste AF sitter i Nikon V1 :D
Härligt, då var det ämnet avklarat ;)
Gammal 2013-10-16, 07:45
Alve Henricson

Frågan i forumet är: Är du nöjd med din Fujifilm x100s
Mitt svar på den frågan var och är: Det är en bra liten kamera men inte lika snabb i autofokus som en spegelreflexkamera.
Gammal 2013-10-16, 08:03
Bengf

Alve Henricson skrev: Upp till bevis!!! Visa tester som bekräftar din teori. Någon studie på nätet du kan peka på? Nej min vän, om du hade rätt skulle vi inte ha några spegelreflexkameror för 50 000 kronor på marknaden. Vem skulle vilja köpa en dyr kamera om man kunde göra samma sak med en billig spegellös kamera?
Foto Nr 9 2013 har testat Olympus PEN EP-P5 och rent initialt är den ruskigt snabb, vid 25mm brännvidd klockar Foto den till 0,18 sek, vid 42mm klockas 0,20 sek, vid stillastående singelskott så mäter den sig alltså utan problem med en EOS5DMKIII trots att den är tre ggr så dyr.

Foto använder då en väl upplyst konstrastrik tavla vid dessa mätningar. Följande effektiv autofokus vid motiv som rör sig oregelbundet och ryckigt klaras i dag bara av Canon, Nikon. Ingen annan tillverkare klarar det.

//Bengt.
Gammal 2013-10-16, 11:22
MrKarisma

Det är lite som kejsarens nya kläder det här med autofokus. Folk vägrar inse, de kan bara inte tro det.. Ungefär som att fett inte gör dig fet, är man hjärntvättad så är man och man gör allt för att inte blir "avtvättad" :) Jag kan bekräfta att min Nikon J1 är typ 3 gånger så snabb på att fokusera som min numer sålda Nikon D3. Iofs hade jag inga 100.000-kronors objektiv på kameran, men tycker ändå det ska vara skillnad. Hela marknaden är enligt mig helt fucked up när det gäller prestanda pris och jag förstår inte att folk bara accepterar det och fortsätter betala extrema överpriser.. Jaja.. sorry för mitt OT-inlägg.
Gammal 2013-10-16, 11:58
Bengf

MrKarisma skrev: Det är lite som kejsarens nya kläder det här med autofokus. Folk vägrar inse, de kan bara inte tro det.. Ungefär som att fett inte gör dig fet, är man hjärntvättad så är man och man gör allt för att inte blir "avtvättad" :) Jag kan bekräfta att min Nikon J1 är typ 3 gånger så snabb på att fokusera som min numer sålda Nikon D3. Iofs hade jag inga 100.000-kronors objektiv på kameran, men tycker ändå det ska vara skillnad. Hela marknaden är enligt mig helt fucked up när det gäller prestanda pris och jag förstår inte att folk bara accepterar det och fortsätter betala extrema överpriser.. Jaja.. sorry för mitt OT-inlägg.

Nej när Sonys A55 kom för några år sedan så tror dom inte fortfarande en del att den plastskrutten klarade 10b/s och tog fokus mellan varje bild, för det kunde inte vara möjligt med en dinkytoy kamera.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:07.

B+W Filter