Gammal 2016-04-27, 19:46
smislo

http://www.fujifilm-x.com/af/en/af_movie/index.html

Är detta något nytt? Ny mjukvara eller gammalt?
Gammal 2016-04-27, 21:18
smislo

Personlig (inte min) review av XT-10:

http://www.dpreview.com/forums/threa...-post-57671320
Gammal 2016-04-28, 01:48
martinot

smislo skrev: Jag har gett up små kompakter och 4/3 formatet. Känns alltid som kompromis, då använder man mobilen (om man villa ta bilden och saknar kameran).

APS-C spegellös känns inte som kompromis, åtminståne inte för mig. Däremot när jag använder min NIKON DSLR + 17-55/2.8 i ena handen ocg A6000 + 16-70/4 i den andra ser jag stor skyllnad i vikt och storlek. Var tvungen att köra båda samtidigt eftersom saknar blixt till SONY kameran
Tycker själv att olika format och storlekar har sina olika fördelar och poänger.

Har tidigare inte varit så intresserasd av M43, men kika på att uppdatera mina äldre S-90/95-kompakter. Kikade då natlurligt på G7X och RX100 III/IV. Tyckte dock att de inte riktigt leverade den optiska kvalitet och omfång som jag önskade. Kikade då på Nikon 1 som ett mer flexibelet system med samma typ av 1" sensor som i Canons och Sonys kvalitetskompakter.

Tyckte dock att även om eletroniken verkade ovanligt bra (snabba i uppstart, användning och AF) så hade objektivutbudet stora brister (ännu värre än Sony E-mount - och det har varit främsta orsaken att jag än så länge hållt mig ifrån att köpa Sonys fina spegellösa hus). Sedan så kikade jag på M43 och både Olympus och Panasonics minsta hus. Tyckte att de leverade mycket bättre bildvalitet än 1"-kamerorna, och faktiskt inte allt för långt ifrån APS-C (speciellt om man beskär lite mer kvadratiskt). Dessutom med ett helt suveränt utbud av optik. Inte riktigt lika bra som till Fuji, men klart bättre än Sony och de flesta andra spegellösa systemen.

Köpte först en GM1 med ett antal fasta glas, och nu i förra vecklan så kompletterade jag med en GM5 (gillar att ha sökare, även en liten begränsad som denna, tillgänglig, samt vill ha minst två hus till alla mina system). Tycker de faktikst leverar förvånansvärt bra kvalitet om man kör RAW (gillar inte Panasonic JPEG lika mycket).

De kommer inte att ersätta mina Fuji APS-C-hus, med alla kvalitetsobjektiv som jag har till de på långa vägar, men faktiskt så är GM1/5 extremt lätta och smidiga att ha med när APS-C är för stort, och jag ändå vill ha något roligare än mobilen att fota med (som ändå är helt OK tycker jag).

Är helt klart nöjd med M43 som alternativ till kvalitetskompakter, och passar mig klart bättre än Nikon 1. Jämfört med RX100IV så är det inte heller allt för dyrt. Betalade 2900 för mitt senaste GM5-hus i förra veckan, som slår Sony (och Canon) 1" med hästlängder.

Sedan så skulle jag inte heller vilja vara utan mina FF DSLR:er. Har svårt att se spegellöst kunna ersätta de både för sport/actionbilder i nuläget (kommer säkert att kunna göra det med tiden), samt att jag skulle sakna mina teleobjektiv, som tex mitt senaste 200-500/5,6 om jag sålde mina Nikon FF-hus.

Så just nu har jag tre olika system - som jag tycker alla kompletterar varandra fint, och som dessutom har en grymt stor bank av prisvärd och högpresterande optik och tillbehör att välja på.

Annars så verkar ju A6300 ha blivit en fantastiskt fin kamera (som tar vid den redan utmärkta A6000), men tycker att Sony skulle behöva satsa mer på optiken och andra tillbehör innan jag investerar i deras ekosystem. Kan säkert komma med tiden, och jag bevakar och följer med intresse framstegen som sker på Sony-sidan (även om det går lite långsamt).

Jag tror inte att Fuji kommer att passera Sony gällande AF - där är A-serien grymma och leder på den spegellösa sidan.
Gammal 2016-04-28, 08:56
niniz

Nu var det någon i tråden som skrev nåt om ingen egen iso knapp på T10.
Har nyligen skaffat en sådan själv å det stämmer men man kan sätta egen och välja ha en av dessa som funktion för iso.
Min har jag på framsidan , det lilla rullreglaget nedanför avtryckaren, smidigt å snabbt fixat.

Även AF använder jag en av de 4 knappar bredvid skärm

Nu är tråden lite "gammal" men tänkte kan ju vara bra att skriva det ändå
Gammal 2016-04-28, 16:47
smislo

smislo skrev: Personlig (inte min) review av XT-10:

http://www.dpreview.com/forums/threa...-post-57671320
Här komer XT-1:

http://www.objektivtest.se/kamerates...-bildkvalitet/
Gammal 2016-04-28, 19:53
rikitikitavi

Jag har själv kört med Fuji XT1 under ett par år och älskar den. Använder den som min rese kamera. Personligen är det väldigt viktigt att den är vädertätad och det har förmodligen räddat den ett par gånger då jag varit ute och rest.
Jag har bara känt och klämt lite på xt-10an och jag håller med några om att med de lite större objektivet känns det bättre greppet på XT-1an mycket redigare och ger bättre balans helt klart. Något som också är viktigt för mig.
Den andra modellen är säkerligen en fin och bra kamera dock, så i vilket fall som helst blir det en bra lösning. Men tänk efter ifall några av de andra punkterrna känns viktiga för dig, i sådant fall kan det vara värt att lägga lite extra.
/Martin.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:39.

Tether Tools Case Air