Gammal 2017-07-03, 23:12
Markuswär98

Får jag Smygfota?
Ibland när man är ute och typ väntar på bussen och en skitsnygg brud kommer fram och ställer sig framför en så kan man ju inte låta bli, så då kan de hända att man tar upp telefonen lite hemligt och tar ett foto. Detta gör jag endast av personliga skäl. Ingen utom jag själv ser bilderna.

Det jag undrar är bara, är det lagligt att ta kort på folk i smyg i allmänheten?

Jag tänker rent spontant att den"snygga bruden får skylla sig själv om hon väljer att gå i ett par sexiga tights" som drar killarnas blick till dem.
Gammal 2017-07-03, 23:44
cango

"Jag tänker rent spontant att den"snygga bruden får skylla sig själv om hon väljer att gå i ett par sexiga tights" som drar killarnas blick till dem."

Farlig tanke du tänker där, det vet du va? I det offentliga rummet får du fota. Finns väl vissa gränser.

Men det där "får skylla sig själv", så skulle jag respektfullt rekommendera att du sökte hjälp för. Ingen kvinna, eller man ska få "skylla sig själv" för hur de väljer klä eller uttrycka sig själva.
Gammal 2017-07-03, 23:47
PeterWem

Det kan falla under ofredande beroende på hur du fotograferar, läs domen ang. smygfotografering under kjol i rulltrappa. Håller du dig på avstånd blir det svårt att få det till ofredande.

Din text i övrigt är närmast barnslig och känns mest som ett halvhjärtat försök till provokation alternativt en smutskastningskampanj över en namne.
Gammal 2017-07-04, 00:38
Mike H

PeterWem skrev: Det kan falla under ofredande beroende på hur du fotograferar, läs domen ang. smygfotografering under kjol i rulltrappa. Håller du dig på avstånd blir det svårt att få det till ofredande.

Din text i övrigt är närmast barnslig och känns mest som ett halvhjärtat försök till provokation alternativt en smutskastningskampanj över en namne.
Dessutom första inlägget på denna sida.
Gammal 2017-07-04, 09:43
larsborg

Mike H skrev: Dessutom första inlägget på denna sida.
Svara inte på en naivt inlägg, likt denna!
Ren skit, har inget på FS forum, att göra.
Inget svar, - självdör den!
Gammal 2017-07-04, 11:00
Markuswär98

cango skrev: "Jag tänker rent spontant att den"snygga bruden får skylla sig själv om hon väljer att gå i ett par sexiga tights" som drar killarnas blick till dem."

Farlig tanke du tänker där, det vet du va? I det offentliga rummet får du fota. Finns väl vissa gränser.

Men det där "får skylla sig själv", så skulle jag respektfullt rekommendera att du sökte hjälp för. Ingen kvinna, eller man ska få "skylla sig själv" för hur de väljer klä eller uttrycka sig själva.
Ni är ju helt fel ute, Jag menar lixom. Om en kvinna väljer att klä sig halvnaket och gå ut offentligt så gör hon det troligtvis för att hon vill visa upp sig. Och jag slår vad om att 90% av alla män skulle kolla lite extra just på den personen, är det något fel?
Gammal 2017-07-04, 11:02
Markuswär98

PeterWem skrev: Det kan falla under ofredande beroende på hur du fotograferar, läs domen ang. smygfotografering under kjol i rulltrappa. Håller du dig på avstånd blir det svårt att få det till ofredande.

Vad jag vet sen tidigare fanns det en lag om att man får foto vad, vem och var man vill, tom om hen inte vill att man ska fota en.
Gammal 2017-07-04, 11:23
PeterWem

Markuswär98 skrev: Vad jag vet sen tidigare fanns det en lag om att man får foto vad, vem och var man vill, tom om hen inte vill att man ska fota en.
Någon sådan lag finns inte. Har du googlat upp domen om rulltrappehändelsen än?
Gammal 2017-07-04, 11:51
lonian

Markuswär98 skrev:
Jag tänker rent spontant att den"snygga bruden får skylla sig själv om hon väljer att gå i ett par sexiga tights" som drar killarnas blick till dem.
Är du seriös?!
.....

Känns som att denna tråd hör hemma på flashback.

Edit:

Ah, ett troll.
Gammal 2017-07-04, 11:52
Markuswär98

PeterWem skrev: Någon sådan lag finns inte. Har du googlat upp domen om rulltrappehändelsen än?
Letade lite och hittade detta, hur pålitlig den är vet jag dock inte. https://www.fotosidan.se/cldoc/lag-o...otografera.htm

Ja jag läste om den där rulltrapphändelsen. Men vad har det med ämnet att göra? Somsagt om man tar någon bild är det endast för personliga skäl, de används inte för någon sorts kränkning.
Gammal 2017-07-04, 12:58
PeterWem

Markuswär98 skrev: Letade lite och hittade detta, hur pålitlig den är vet jag dock inte. https://www.fotosidan.se/cldoc/lag-o...otografera.htm

Ja jag läste om den där rulltrapphändelsen. Men vad har det med ämnet att göra? Somsagt om man tar någon bild är det endast för personliga skäl, de används inte för någon sorts kränkning.
Något mer aktuell.
Gammal 2017-07-04, 15:02
ErlandH

lonian skrev: Ah, ett troll.
Kanske. Någon "Markus Wär" finns i alla fall inte i Sverige.
Gammal 2017-07-04, 15:14
Erik Schalin

Ja du får fota på allmän plats.

Men inte kränkande.

Problemet är hur du uttrycker dig, respektlöst!
Gammal 2017-07-04, 15:15
iSolen.se

ErlandH skrev: Kanske. Någon "Markus Wär" finns i alla fall inte i Sverige.
Har du anmält?
Gammal 2017-07-04, 19:13
clindh
Kodsnickare

Stänger tråden

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:35.

Miops Capsule360