Annons
Gammal 2018-08-25, 22:31
Fredrik AVT

En sak som förbryllat mig är att 50/0,95 är MF och inte har AF. Jag förstår att PDAF kanske är för inexakt för skärpedjupet och kanske räckte AF precisionen i Canon 50/1,0 EF flr film och därför kunde Canon erbjuda AF i den.

Sedan slog det mig. Jag ser inte att det nämns antalet CDAF punkter som nämns bland andra kameramärken. Många fokuserar först med PDAF och sedan gör kameran en koll med CDAF som ger ett ögonblicks tvekan i AF men som ger extremt hög precision - kanske bättre än det mänskliga ögat förmår ens med peaking. Ville Nikon undvika denna korta tvekan och kör endast PDAF? I så fall kanske precisionen blir för dålig med 45mpx och det enormt tunna skärpedjupet - eller har jag missat något?
Gammal 2018-08-25, 23:03
smislo

Intressant att ingen nämner blixt foto med de nya kameror? De verkar inte kunna använda IR hjälp med AF? Sedan tycker jag att egentligen spelar ingen roll om det klarat det eller har de den utan om man tar samma kameran som finns på marknaden idag och jämför, kan jag få den bild med kameran X och inte med kameran Y...dessutom vet vi ingenting om de nya objektiv utan alla gissar from de små rapporter vi får...blev väldigt sur när jag tittade på Jason Lanier Sony artisan video om att Sony verkligen lyssnar på sina kunder/ användare medan Nikon inte gör det :)...men det är väl hans jobb att tycka så...

Dessutom om det visar sig att dem objektiv är bra eller bättre och inga skräp objektiv då är det väldigt enkelt ...

T ex om Nikon S 24-70 är bättre än Sony 24-70/4 och dessutom mindre och med lägre vikt än SONY då är valet enkelt...
Gammal 2018-08-25, 23:30
ztenlund

smislo skrev: Intressant att ingen nämner blixt foto med de nya kameror? De verkar inte kunna använda IR hjälp med AF? Sedan tycker jag att egentligen spelar ingen roll om det klarat det eller har de den utan om man tar samma kameran som finns på marknaden idag och jämför, kan jag få den bild med kameran X och inte med kameran Y...dessutom vet vi ingenting om de nya objektiv utan alla gissar from de små rapporter vi får...blev väldigt sur när jag tittade på Jason Lanier Sony artisan video om att Sony verkligen lyssnar på sina kunder/ användare medan Nikon inte gör det :)...men det är väl hans jobb att tycka så...
Du menar väl det röda rutnätet som de bättre externa blixtarna och SU-800 kan skapa. Jo, jag har sett det, men jag brukar normalt sett inte ha det påslaget. Jag skulle tro att antingen beror frånvaron på att det inte är produktionsmjukvara, eller också är det så att rutnätet inte fungerar lika bra med sensor-AF. Det är ju ett rutnät som skapar linjer som kanske passar det fasdetekterande systemet bäst. Jag måste nästan testa vad min spegelreflex gör i Lv-läge, för det har jag nog aldrig testat.

En sak jag har noterat är att kamerorna är specade med snabbaste blixtsynk på 1/200s, vilket är lite långsammare än de bättre spegelreflexerna som har 1/250s. Det är lite udda för i andra änden så är slutaren specad till 1/8000s, precis som de bättre spegelreflexerna. Det brukar annars vara de med 1/4000s-slutare som har 1/200s.

Tillägg innan svar:
Jag tog fram en blixt (SB-800) och testade på D810. Så här beter den sig:

AF-S: hjälpbelysning
AF-C: ej hjälpbelysning
Lv: ej hjälpbelysning
Gammal 2018-08-25, 23:37
PMD

jonasfj skrev: Har ar lanken: https://www.youtube.com/watch?v=X2kcBclF40M
Säkert? Jag bläddrade igenom med 5 sekunders intervall och såg ingen Nikon-representant uttala sig? Var ungefär i video bör jag leta?
Gammal 2018-08-25, 23:40
PMD

jonasfj skrev: Det ar ju bra att man kan valja bort blandarringen, men det finns ingen logik att den finns, annat att nostalgi saljer...
Klart att det finns "logik". Det finns en hel del fotografer som har fotograferat betydligt längre än i tio år, och några av dessa är vana vid att ha en bländarring att justera bländaren med. För den som aldrig har använt en kamera på det viset någon längre tid kan jag förstå att det känns ovant, men det är faktiskt rätt bra ergonomi med ett sådant arrangemang.

Så slutsatsen bör väl snarare vara att bakåtkompatibilitet säljer.
Gammal 2018-08-25, 23:44
PMD

snap01 skrev: Vad är nackdelen med två minneskortplatser enligt dig? tar knappast någon större påverkan på kamerans storlek.
För SD-kort stämmer det nog, men knappast för XQD (eller CF-express) som är framtiden när det gäller datalagring i kameror. Dessa kort är rätt mycket större än SD.
Gammal 2018-08-26, 00:27
PMD

Grevture skrev: Problemet är bara resultatet för det mesta inte ens kommer i närheten av CIPA:s siffror. För det mesta alltså, för med ojämna mellanrum stämmer de plötsligt jättebra. Och när det skiljer, så skiljer det väldigt olika mycket. Ibland får jag dubbelt så många bilder som CIPA, ibland fem gånger fler, ibland tio gånger fler ... Det kan mycket väl hända att jag är en väldigt konstig kameraanvändare, men jag tror faktiskt inte det. Jag tror snarare att det är något rätt konstigt med CIPA:s modell. Saken är att jag ibland har jämfört mina testresultat med dem från andra testare och visst får vi en blandning av överensstämmande och ibland lite olika resultat vi också. Men då skiljer det sig i storlekordningen 10-30 % mellan våra resultat, inte två, fem eller tio gånger olika som när man jämför med CIPA:s siffror.
Det intressanta är nog inte hur mycket dina resultat skiljer sig från CIPAs utan om förhållandet mellan resultaten från olika kameror skiljer sig åt för dig jämfört med CIPA.

Det enda mönster jag har sett är att CIPA-siffrorna av något skäl verkar bli mer fel ju snabbare en kamera är (i första hand snabb serietagning).
Serietagning bör väl öka antalet bilder man kan ta med ett batteri, om man använder CIPAs modell (som jag förvisso bara har ett ungefärligt hum om)?
Gammal 2018-08-26, 00:31
PMD

rronnbac skrev: De här kamerorna har ju wi-fi, så det kan inte vara någon rocket science för Nikon att släppa en portabel batteridriven lagringsenhet som kontinuerligt tar emot bilder, om man nu inte har plats eller bandbredd j mobilen för samma sak.
Då skulle man få ännu färre bilder per batteriladdning.
Gammal 2018-08-26, 00:39
PMD

smislo skrev: Intressant att ingen nämner blixt foto med de nya kameror? De verkar inte kunna använda IR hjälp med AF?
Gör någon kamera det?

Nikon Z7 har en AF-belysning med grönt ljus såg jag någonstans på youtube (troligen DPreviews videorecension med Chris Nichols).
Gammal 2018-08-26, 00:47
ztenlund

PMD skrev: Gör någon kamera det?

Nikon Z7 har en AF-belysning med grönt ljus såg jag någonstans på youtube (troligen DPreviews videorecension med Chris Nichols).
Det de visade i den videon var att det röda rutnätet som de större blixarna kan skapa inte tändes, se vidare mitt inlägg:
https://www.fotosidan.se/forum/showp...&postcount=198
Gammal 2018-08-26, 00:58
Ventures

iSolen.se skrev: Varför skulle inte ett kortbyte i Z7 löst problemet?
Jag hade inte något extrakort med eftersom jag hade ett påbörjat och ett tomt kort i kameran = kapacitet för närmare tusen bilder.

Ska man gardera sig mot allt får man ta med extra kameror och en till fotograf eller två :)
Gammal 2018-08-26, 01:25
PMD

ztenlund skrev: Det de visade i den videon var att det röda rutnätet som de större blixarna kan skapa inte tändes, se vidare mitt inlägg:
https://www.fotosidan.se/forum/showp...&postcount=198
Och att kameran tände en grön hjälpbelysning för AF.

(IR är det ingen kamera som använder som hjälpbelysning för AF numera, vad jag vet. En kompaktkamera från Sony använde visst det för 10-15 år sen).
Gammal 2018-08-26, 07:05
rronnbac

Infrarött ljus är nog knepigt att använda för fasdetekterande AF

https://www.lifepixel.com/infrared-p...es-ir-focusing
Gammal 2018-08-26, 08:01
jag&bilden

snap01 skrev: Vad är nackdelen med två minneskortplatser enligt dig? tar knappast någon större påverkan på kamerans storlek.
Det finns mera än kortets fysiska storlek och korthållares plats.
Då Nikons Z använder XQD så har de minst en PCIe bana och då de kommer att få stöd för CFx Type B så bör det innebära två PCIe banor.

Med två kortplatser går det inte bara åt lite mera fysiskt utrymme men sannolikt ytterligare någon styrkrets, pcb-utrymme etc för att hantera den/de andra banorna och med fler kretsar lite högre strömkonsumption, mera värme osv.

Hoppas verkligen inte att Nikon går på samma pinsamheter som många andra tillverkare vars kameror överhettat snabbt vid filmning t.ex.
Gammal 2018-08-26, 08:54
Foto och Bildteknik
Guest

PMD skrev: Det intressanta är nog inte hur mycket dina resultat skiljer sig från CIPAs utan om förhållandet mellan resultaten från olika kameror skiljer sig åt för dig jämfört med CIPA.

Serietagning bör väl öka antalet bilder man kan ta med ett batteri, om man använder CIPAs modell (som jag förvisso bara har ett ungefärligt hum om)?
Den som för första gången använder en kamera med en elektronisk sökare kommer att se hur strömförbrukningen vid praktisk användning för de flesta överstiger de värden detta "teoretiska, maskinkonstruerade" CIPA test anger.

Det är sökaren som är den stora strömförbrukaren. Det gäller att ha extrabatterier med i fält. Kameror med elektroniska sökare drar rejält med ström och det tycker jag är deras största svaghet.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:46.

Elinchrom ELM8