Annons
Gammal 2018-08-24, 00:01
martinot

Foto och Bildteknik skrev: Jag är äldre, har mer erfarenhet och större kunnande inom området.
Ledsen, men känns långt ifrån så när man läser många av dina (i mitt tycke högst okunniga) kommentarer i många trådar.
Gammal 2018-08-24, 00:06
lonian

6:44 in i youtubeklippet https://youtu.be/DrWv6D3v95g säger dom att när Z kamerorna bländar ner över 5,6 (exempelvis F11) så kommer bländaren stanna på 5,6 tills man tar kortet för att hjälpa fokussystemet att hitta rätt.

Hur blir det då med tex manuell fokus om man har ett Laowa 15mm wideangel macro och bländar ner till F11. Kommer man kunna se vart fokuset ligger med fokuspeaking? Det objektivet har ju inte elektroniska kontakt mellan objektiv, adapter och kameran.
Gammal 2018-08-24, 00:21
FlyerOne

Foto och Bildteknik skrev: En så dyr kamera som inte tål kyla; är det ingen förutom mig som reagerar på det? Användningsområde 0-40 grader enligt Nikon. Riktigt dåligt och för de som vistas i skog och mark i kyla bådar det inte gott.
Nu är det så att praktiskt taget alla kameratillverkare anger arbetsområdet till 0-40 °C för sina modeller, som Nikon D5, D500, D850, Canon 1D X (för 1D X Mk II anges 0-45 °C), liksom alla de kameror jag använder (där jag kollat). Någon tillverkare anger ner till -10 °C men tvivlar på att det i praktiken är någon skillnad från alla andra kameror. Jag har använt några av mina 0-40 °C-specade kameror ner till mellan -25 och -30 °C utan några som helst problem. Finns ingen anledning att tro annat än att Z6 och Z7 också klarar detta (även om det i och för sig finns andra spegellösa med större batterier och mindre strömförbrukning som därför i detta avseende kan vara effektivare att jobba med).

Det man behöver lära sig vid kyla är batteri- och kondenshantering.

Skulle tro att de flesta av marknadens systemkameror klarar åtminstone -25 °C eller så. Kommer man däremot ner under -40 °C så börjar alla möjliga konstiga saker hända med de flesta kameror, med några enstaka undantag (enligt rapporter från folk som varit på kalla ställen). De vanliga kamerabatterierna börjar få svårt att hålla uppe spänningen under ca 30 °C även om de är nyladdade, så då är standarden att man använder ett externt 12 V-batteri med en spänningsregulator anpassad till aktuell kamera. Vid dessa temperaturer sjunker spänningen direkt till kanske under 10 V för det externa batteriet, men ut från regulatorn kommer hela tiden en konstant spänning på 7,5 V (eller vad som är lämpligt för den använda kameran).
.

Senast redigerad av FlyerOne den 2018-08-24 klockan 00:44.
Gammal 2018-08-24, 01:52
PMD

Fredrik AVT skrev: 3. Vilken fördel har G objektiven (inte E som i elektromagnetisk bländare) jf med de med bländarring?
De är förmodligen billigare att tillverka ...
Gammal 2018-08-24, 02:12
PMD

Foto och Bildteknik skrev: Din bakgrund fototekniskt har jag ingen aning om. Men jag har en gedigen sådan, bland annat när det gäller optik.
Folks bakgrund är ganska ointressant i ett diskussionforum som det här. Det är argumentationen som är viktig. Om man kan underbygga sina argument väl är man trovärdig, annars inte.

Åberopande av auktoritetstro fungerar dåligt när man har kritiska läsare.

Vad gäller Z-kamerorna så har det väl inte undgått dig att alla nya kameror är svindyra? Tiden är förbi när tillväxten var enorm på kameramarknaden, så nu satsar tillverkarna på dyra, men bra, kameror för entusiaster. Z-systemet tycker jag verkar förhållandevis bra. Det enda som känns lite sämre än förväntat är bildfrekvensen hos Z-7 om man jämför med D850 (med reservation för att jag bara har läst om den i denna forumtråd).
Gammal 2018-08-24, 02:35
PMD

lonian skrev: 6:44 in i youtubeklippet https://youtu.be/DrWv6D3v95g säger dom att när Z kamerorna bländar ner över 5,6 (exempelvis F11) så kommer bländaren stanna på 5,6 tills man tar kortet för att hjälpa fokussystemet att hitta rätt.

Hur blir det då med tex manuell fokus om man har ett Laowa 15mm wideangel macro och bländar ner till F11. Kommer man kunna se vart fokuset ligger med fokuspeaking? Det objektivet har ju inte elektroniska kontakt mellan objektiv, adapter och kameran.
Om man inte lyckas fokusera vid inställd bländare så får man blända upp, fokusera, och sen blända ner.

Här har man en fördel med riktigt gamla objektiv som saknar springbländare. Dessa brukade ha en ring framför eller bakom bländarringen som i ena ändläget öppnade upp bländaren helt och i andra ändläget stängde ner till inställd bländare. Vridvinkeln mellan ändlägena brukar vara ganska kort.
Gammal 2018-08-24, 06:49
lonian

PMD skrev: Om man inte lyckas fokusera vid inställd bländare så får man blända upp, fokusera, och sen blända ner..
I så fall blir det ju än mer komplicerat att sätta fokus vid macro. Blir nog bara att spraya, och ta den som funkar.
Gammal 2018-08-24, 07:39
pdahlen

Någon som förstått hur AF fungerar? Är det liknade AF-C och AF-S och val av antal punkter som DSLR? Om så var sitter den väljaren? Fungerar AF lika bra på spegellösa som en DSLR om man använde färre punkter, jag använder enbart AF-S en punkt och AF-C 9D, eller måste man ha 400 punkter aktiverade för att få en vettig AF, men då är det väl risk att den sätter fokus på förgrund eller bakom istället?

Kan inte se att det finns en ISO knapp, nu använder jag den inte så ofta då jag använder A bländarförval på främre och ISO på tumhjulet, men i M så måste man ställa ISO

Skönt om nu Qual knappen är borta, har av misstag ändrat under fotografering

Om någon månad släpps väl manualen så får man gå in och studera den mer i detalj
Gammal 2018-08-24, 09:44
sodaboy

Synd att nya 58/0,95 inte får autofokus. Hade den haft det hade jag köpt en på stående fot.
Nån som vet varför den inte fick af?
Gammal 2018-08-24, 10:18
torbeno

sodaboy skrev: Synd att nya 58/0,95 inte får autofokus. Hade den haft det hade jag köpt en på stående fot.
Nån som vet varför den inte fick af?
Du vet om vad den kommer kosta? Runt 6000 dollar. Den hade väl knappast blivit billigare med af. Blir väl ett samlarobjekt mest
Gammal 2018-08-24, 10:24
sodaboy

torbeno skrev: Du vet om vad den kommer kosta? Runt 6000 dollar. Den hade väl knappast blivit billigare med af. Blir väl ett samlarobjekt mest
Jo då, medveten om priset (suck). Men älskar man ljusstarka fasta gluggar så är det svårt att avstå. Den skulle gå varm om jag hade en, men jag backar då den inte har af (litar inte på mina ögon i alla lägen).
Gammal 2018-08-24, 10:25
ztenlund

pdahlen skrev: Någon som förstått hur AF fungerar? Är det liknade AF-C och AF-S och val av antal punkter som DSLR? Om så var sitter den väljaren? Fungerar AF lika bra på spegellösa som en DSLR om man använde färre punkter, jag använder enbart AF-S en punkt och AF-C 9D, eller måste man ha 400 punkter aktiverade för att få en vettig AF, men då är det väl risk att den sätter fokus på förgrund eller bakom istället?
9D?
3D Tracking verkar inte finnas i nuläget enligt DPR:s titt på förserieex, utan de har i nuvarande version en lösning som tydligen är mer lik Lv-läget där man väljer vad kameran ska följa.

Självklart har den både singelfokus och följande.

Kan inte se att det finns en ISO knapp, nu använder jag den inte så ofta då jag använder A bländarförval på främre och ISO på tumhjulet, men i M så måste man ställa ISO
Då kan du inte ha tittat särskilt länge. Den sitter ungefär på samma ställe som på de senaste kamerorna (i närheten av avtryckaren).

Skönt om nu Qual knappen är borta, har av misstag ändrat under fotografering
Det har jag inte varit med om, men jag har ganska länge haft kameror utan programratt där knappen sitter på ovansidan.
Gammal 2018-08-24, 10:30
iSolen.se

sodaboy skrev: Jo då, medveten om priset (suck). Men älskar man ljusstarka fasta gluggar så är det svårt att avstå. Den skulle gå varm om jag hade en, men jag backar då den inte har af (litar inte på mina ögon i alla lägen).
Du kommer ha fin fokushjälp i sökaren och nu menar jag inte en grön punkt utan att kameran markerar det som är i fokus.

Skärpedjupet är så kort på 0,95 att det är tveksamt att en autofokus fungerar i praktiken. Om motivet eller kameran rör sig det minsta tappas fokus.
Gammal 2018-08-24, 10:40
sodaboy

iSolen.se skrev: Du kommer ha fin fokushjälp i sökaren och nu menar jag inte en grön punkt utan att kameran markerar det som är i fokus.

Skärpedjupet är så kort på 0,95 att det är tveksamt att en autofokus fungerar i praktiken. Om motivet eller kameran rör sig det minsta tappas fokus.
Focuspeaking (väl?) är najs som du skrivet, men skulle ändå kännas gott med af som extra hjälp. Misstänker också att det är f0,95:s skärpedjup som ställer till det, därför ingen af. Canon lyckades med f1,0 då borde Nikon också fixa det tycker man. Som sagt, ingen expert i ämnet, bara en sucker för ljusstyrka och dess för- och nackdelar.....
Gammal 2018-08-24, 10:59
iSolen.se

sodaboy skrev: Focuspeaking (väl?) är najs som du skrivet, men skulle ändå kännas gott med af som extra hjälp. Misstänker också att det är f0,95:s skärpedjup som ställer till det, därför ingen af. Canon lyckades med f1,0 då borde Nikon också fixa det tycker man. Som sagt, ingen expert i ämnet, bara en sucker för ljusstyrka och dess för- och nackdelar.....
Det är väl ingen här som ska köpa det ändå så kritiken är väl mest för att vissa ska få klaga. Lite som arbetstemperaturen och vädertätningen...som visade sig vara högst normal och därmed bättre än vad Sony har trots flera generationer släppta. Adaptern verkar också vara ett kärt område att kritisera osett.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:02.