Gammal 2018-09-10, 08:03
Bengf

Ja så är det, jag själv har varit irriterad över Sony A7 serien, man gör flera saker riktigt bra ( samma med C/N nya nu ) sedan dyker det upp lite märkliga missar. Här ger jag nog en eloge till Fuji som mera färdiga kameror och putsar till det med ännu bättre med FW, men tyckte nog och förväntade mig ett större batteri till X-H1, varför, varför, jätteläge för att fixa det hade dom.
Gammal 2018-09-10, 09:47
hbengtsson

froderberg skrev: Jag laddade ner råfilen och provade att dra i reglagen.

Bilden har bandning i skuggorna när man ljusar upp rejält på ett sätt som 5D Mark IV inte brukar ge. Bruset i skuggorna ökar också markant.

Det får mig att undra över två saker:
- Är det inte on-chip A/D-omvandling som i 5D Mark IV? (Canon borde inte göra om misstaget från 6D Mark II).
- Exemplaret kanske inte är helt produktionsklart? Vid pressvisningen av 5D Mark IV fick jag prova ett exemplar som gav liknande bildfel, vilket de riktiga produktionskamerorna inte ger.
Plus att det är en DNG fil som konverterats via en beta-version som kanske inte riktigt kan tolka Canons CR3 komprimering? Teorier bara förstås.

Magnus, kan ni konvertera några råfiler till DNG och lägga upp så vi kan ladda ner? De från Martins test? Vore riktigt intressant med lite fler bilder att "leka" med.
Gammal 2018-09-10, 09:56
gunnargren

froderberg skrev: J
- Är det inte on-chip A/D-omvandling som i 5D Mark IV? (Canon borde inte göra om misstaget från 6D Mark II).
Man får väl verkligen hoppas att de inte har varit så korkad.
Gammal 2018-09-10, 12:10
PMD

martinot skrev: Enda orsaken är en medveten produktsegmentering genom att ta bort funktioner för att göra deras spegellösa modeller till mindre seriösa verktyg.
Segmenteringen syftar nog inte till att göra Canons spegelfria kameror i allmänhet till "mindre seriösa verktyg" (vilket EOS R förstås inte är ändå; den tycks vara en mycket kompetent kamera).

Segmenteringen tror jag snarare syftar till att göra det intressant att köpa en dyrare R-modell som antagligen kommer om EOS R-systemet tas emot hyfsat bra av marknaden. Vem vill köpa en dyrare modell om den billigare har alla finesser man vill ha?

EOS R är ju instegsmodellen i småbildsegmentet så Canon vill nog spara lite till kommande entusiast- och pro-modeller.

F.ö. så är inte avsaknaden av en extra minneskortsplats något som stör mig. Avsaknaden av IBIS är däremot en show stopper.
Gammal 2018-09-10, 12:14
PMD

oXo skrev: Fast problemet är väl inte att det finns en kortplats utan att det är för dålig kvalitet på minneskortet.
Ja, det kan ju t.o.m. tänkas vara bättre med ett XQD-kort än två SD-kort.
Gammal 2018-09-10, 12:23
PMD

Fredrik AVT skrev: min poäng är relaterat till priset - det är priset som avgör vad som är en alvarlig miss eller inte eftersom det är det som till syvende och sist avgör målgruppen inte vad tillverkaren tycker den borde vara.
Det tror jag är en rimlig hypotes. Målgruppen torde primärt vara folk i medelklassen i USA, (delar av Europa) och en del länder i Asien (tigerekonomierna). Stora delar av den gruppen har starkare ekonomi än svensk medelklass och den svenska marknaden är dessutom rätt liten. Plus att den svenska valutan har blivit svagare på sista tiden. Jag tror alltså att svenskar är lite mer irriterade av prisnivån på nya kameror än många andra i världen.
Gammal 2018-09-10, 13:41
martinot

jag&bilden skrev: Canon och Nikon verkar dock ha vridit och vänt på det men kommit fram till att en kortplats räcker eller i alla fall passar dem bäst.
Märkligt att min lilla telefon har plats för både microSIM och microSD, men att en kamera med extremt mycket större volym och vikt inte klarar det?

Nej, det tar i princip (iaf. i kamerasammanhang) ingen som helst plats, vikt eller kostnad. Det är argument som inte håller.

Svaret är, som du är inne på, att de har vridit och vänt på det hos Canon och Nikon, men hur de skall positionera dessa MILC efter deras marknadsstrategi och produktportfölj.

Detta är för att maximera värdet för deras hela kameraportfölj (skyddar deras nuvarande DSLR för fotografer som är mer krävande), och inte för att maximera nyttan för oss kunder.

Säger inget om att de inte har rätt att göra så (är kapitalist själv till 100%), men samtidigt så är det naivt att tro att de gör så för att det gagnar oss kunder mest. De vill maximera hela deras portfölj och undvika för mycket internkonkurrens.

Jag tycker de är trist och tråkigt att de väljer att göra så, men de har absolut sin fulla rätt att göra så. Är jag inte nöjd, eller beredd att köpa deras val, så kan jag köpa från konkurrenter som Sony eller Fuji istället.

Det är fritt val och en fri marknad. Som det skall vara.
Gammal 2018-09-10, 22:11
froderberg
Administratör

Den allmänna diskussionen om dubbla minneskort är flyttad till en egen tråd.
Gammal 2018-09-11, 18:11
torbeno

Noterat en underlig sak till. I 120 fps fungerar inte autofokus. Det kan vara bra för spekulanter att känna till.
Men vem vet, detta kanske fixas till med ny firmware?
Gammal 2018-09-11, 20:31
PMD

Jag gissar att det handlar om bristande processorprestande, vilket inte så lätt kan avhjälpas med ny programvara.
Gammal 2018-09-13, 17:11
Per Hesselgren

Studio-bilder på Imaging Resource
"Still-life" taget med 50mm objektivet finns nu hos IR.
Ser man jpg på rött så är det något bättre för Sony. Man får dock gå till höga ISO typ över ISO 3200 för att se detta.
Gammal 2018-09-13, 17:43
iSolen.se

PMD skrev: Jag gissar att det handlar om bristande processorprestande, vilket inte så lätt kan avhjälpas med ny programvara.
Kan man 10-dubbla bildprestandan i en rymdzond miljoner kilometer bort kanske det är möjligt att dubbla prestandan ändå?

Om de vill är förstås en annan femma.
Gammal 2018-09-13, 17:50
iSolen.se

martinot skrev: Märkligt att min lilla telefon har plats för både microSIM och microSD, men att en kamera med extremt mycket större volym och vikt inte klarar det?

Nej, det tar i princip (iaf. i kamerasammanhang) ingen som helst plats, vikt eller kostnad. Det är argument som inte håller.

...
Hur snabba microSDkort finns det?

Varför kör inte alla kameratillverkare 3-4 microsdkortplatser om det nu varken är plats-, kostnads- eller viktproblem?

De ska strömmatas, man behöver styrkretsar, kablar, drar ström. Och några rader kod till, det ska testas...nog är det inte gratis.
Gammal 2018-09-13, 18:44
martinot

iSolen.se skrev: Hur snabba microSDkort finns det?
Vet inte. Men inget som jag har problem med. Köper normalt alla mina kamerakort i micro-SD-versioner. Då ingår normalt SD-adapter med i paketet, och jag kan använda samma kort i alla mina kameror, telefoner, datorer och plattor som har kortplats (normalt micro-SD om inte just kameror).

Jag kör oftast med Samsungs Evo Pro+ och andra i deras Pro- och Evo-serie.

https://www.samsung.com/se/memory-storage/memory-cards/

De är exakt lika snabba som deras SD-kort. Faktum är att de flesta kort säljs i både microSD och i SD-format (men med exakt samma innehåll).

Har även ett par från SanDisk (fick ett par UHS-II-kort till bra pris).

https://www.sandisk.com/home/memory-...microsd-uhs-ii

Detta testas här (samma kort som jag kör med, men i förpackning med SD, istället för i micro-SD med adapter):

https://www.cameramemoryspeed.com/re...c-memory-card/

Du kan läsa hela testet, men här är ensammanfattning:

"The Extreme Pro 300MB/s UHS-II 32GB SDHC was tested in various card readers with UHS-I and UHS-II support. The maximum sequential read speed measured 306.8 MB/s, while write speed reached 250.4 MB/s. The read speed is above the 300 MB/s rating, but the write speed is about 10MB/s short of the 260 MB/s write speed claimed by SanDisk."

Sedan behöver inte alla kortplatser vara lika snabba. Tex. för att spara JPEG så går det normalt mycket snabbare än stora RAW-filer, och då klarar man sig ofta fint med vanliga UHS-I-kort och UHS-I-kortplatser.

iSolen.se skrev: De ska strömmatas, man behöver styrkretsar, kablar, drar ström. Och några rader kod till, det ska testas...nog är det inte gratis.
Inte gratis, men i praktiken nära nog (vi pratar om under en 10:a).

Finns tex. i kompletta telefoner med laddare för 69 spänn.

Gällande varför kameratillverkare inte ger oss det som en extraplats i alla kameror? Det får du fråga de om. Jag tycker däremot att det är en mycket berättigad fråga.

Gissar själv på produktsegmentering (precis som med AF-ON-knappar som lyser med frånvaro på vissa modeller).
Gammal 2018-09-13, 19:18
froderberg
Administratör

För att komma tillbaka till ämnet:

Idag har jag varit ute och fotograferat lite på stan med Eos R för första gången. Några snabba intryck är att:

- Autofokusen fungerar väldigt bra, både med RF- och EF-objektiv
- Handgreppet är riktigt skönt och tillräckligt stort för min hand. Alla fingrar får plats.
- RF 50/1,2 är väldigt imponerade
- Det finns massor av inställningsmöjligheter och det tar tid att sätta sig igenom alla. Alla knappar och rattar utom tre kan programmeras om ...
- Slutaren hörs mer än jag förväntat
- AF-ON-knappen är bättre placerad på batterigreppet än på kamerahuset.
- Ögon-AF blir inte lurad av glasögon

Bilden är tagen med ögon-AF-inställning, 50/1,2 @ f/1,4, One Shot
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	ÖgonAF-4V4A1165.jpg
Visningar:	112
Storlek:	94.1 KB
ID:	146495  

Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:50.

Elinchrom ELM8