Gammal 2018-09-06, 12:19
Photocon

Hade jag inte redan valt och ägt X-H1 skulle jag i dagsläget faktiskt skaffa X.H1 i alla fall. Den är nere på drygt 16k i pris och har IBIS samt bättre ergonomi och en mycket bra toppdisplay samt är rejälare byggd.
24 eller 26 mp spelar ingen roll.

Den fungerar med IBIS jättebra med de många högkvalitativa fasta Fuji-objektiven och IBIS samverkar med OIS-objektiven också.

Sedan kommer vi sannolikt med tanke på Fujis historik inom området att se många FW-uppgraderingar som tillför ytterligare funktioner.

Men X-T3 verkar vara mycket välspecad i övrigt och blir säkert förstahandsval för många.

Jag ägde ett tag Samsung NX1 med bakbelyst sensor på 28mp och deras primeglugg. Jämför jag IQ och DR, lågljusegenskaper är X-H1 bättre (liksom X-T2 och X-Pro2 och därmed sannolikt även X-T3).
Gammal 2018-09-06, 12:20
Flash Gordon

iSolen.se skrev: Du vet att den är APS-C med tanke på att du jämför priser?

Och att IBIS är viktigare på Fujifilm pga objektiven?

Jag funderar på att köpa denna eller XH1/2.
Tror inte du besviken med en X-H1. Skaffade själv den för någon månad sedan.
Blev riktigt imponerad. Mina makrobiler var plötsligt bättre än vad jag någonsin lyckats med tidigare.
Också bilder tagna inomhus i sämre ljus blev skarpare om det jag fotade var stilla.
AF-C på X-H1 räcker till det mesta som lekande barn och hundar. Nu verkar X-T3 tagit detta till en ny nivå.

Därför ser jag fram emot en X-H2. Fast en sådan kommer nog först om 6-12 månader. Förmodligen med ytterligare lite förbättringar av X-T3.

Visst finns det nackdelar med att gå ha en mindre sensor fast jag har upplevt dem så små att släpa på mindre vikt och tycka det är roligare att fota med Fuji uppväger nackdelarna.
Gammal 2018-09-06, 12:23
iSolen.se

Fredrik AVT skrev: Tror du att det kostar 30000kr mer att tillverka A9 än XT3? Eller 11000kr mer att tillverka EOS-R än XT3? Man säljer Sony A7 för 10000kr ny och den är FF med FF sensor och slurar samt EVF. De säljer nog inte med förlust. Jag tror att det mesta av priset i de nya är utvecklibgskostnad och ren vinst.
Precis, utvecklingskostnaden är inte att leka med, det blir mycket som blir nytt när sensorn blir större. Det är inte "bara" att byta sensorn som du antydde.

Självfallet är inte skillnaden i pris enbart tillverkningskostnad.
Gammal 2018-09-06, 12:35
Flash Gordon

Photocon skrev: Hade jag inte redan valt och ägt X-H1 skulle jag i dagsläget faktiskt skaffa X.H1 i alla fall. Den är nere på drygt 16k i pris och har IBIS samt bättre ergonomi och en mycket bra toppdisplay samt är rejälare byggd.
24 eller 26 mp spelar ingen roll.

Den fungerar med IBIS jättebra med de många högkvalitativa fasta Fuji-objektiven och IBIS samverkar med OIS-objektiven också.

Sedan kommer vi sannolikt med tanke på Fujis historik inom området att se många FW-uppgraderingar som tillför ytterligare funktioner.

Men X-T3 verkar vara mycket välspecad i övrigt och blir säkert förstahandsval för många.

Jag ägde ett tag Samsung NX1 med bakbelyst sensor på 28mp och deras primeglugg. Jämför jag IQ och DR, lågljusegenskaper är X-H1 bättre (liksom X-T2 och X-Pro2 och därmed sannolikt även X-T3).
Ja vi är 2 av alla som sjunger Fujis lov. Förmodligen blir vi då klassade som märkesanhängare. Fast det finns mycket att som konsument gilla hos Fuji. Deras konstanta FW uppgraderingar som adderar nya funktioner. Objektiven som är suveräna. Deras sätt att hela tiden förbättra en modell utan att ändra på allt. Man känner alltid igen sig. Sedan en bildkvalité som är otroligt bra för en APS-C kamera.
Personligen har jag inget sug från prylnisse att byta till Canons eller Nikons nya FF spegellösa. Tycker faktisk att jag redan med X-H1 har ett bättre system.
Fast det är jag. Andra kan tycka helt annorlunda.
Gammal 2018-09-06, 12:39
iSolen.se

Flash Gordon skrev: Ja vi är 2 av alla som sjunger Fujis lov. Förmodligen blir vi då klassade som märkesanhängare. Fast det finns mycket att som konsument gilla hos Fuji. Deras konstanta FW uppgraderingar som adderar nya funktioner. Objektiven som är suveräna. Deras sätt att hela tiden förbättra en modell utan att ändra på allt. Man känner alltid igen sig. Sedan en bildkvalité som är otroligt bra för en APS-C kamera.
Personligen har jag inget sug från prylnisse att byta till Canons eller Nikons nya FF spegellösa. Tycker faktisk att jag redan med X-H1 har ett bättre system.
Hade de också haft kvaliten hos FF hade jag köpt X för länge sedan.
Gammal 2018-09-06, 12:42
Fredrik AVT

iSolen.se skrev: Precis, utvecklingskostnaden är inte att leka med, det blir mycket som blir nytt när sensorn blir större. Det är inte "bara" att byta sensorn som du antydde.

Självfallet är inte skillnaden i pris enbart tillverkningskostnad.
Glöm inte Fujis utvecklingskostnader. Inte givet att de är lägre bara för att sensorn är mindre. Varför skall man betala extra bara för att spegellös FF är nytt för C/N och att de fick starta från, inte noll, men närmre (har ju EOS-M och hade Nikon 1). Prestanda per krona räknas. Varför skall jag bry mig om deras utgångsläge?

Canons går med bra vinst. Får bara ihop det med hög vinstmarginal på kameror, objektiv och tillbehör. Nikons kameradivision har ökad vinst trots minskad försäljning. Talar för bra marginal. Sony ökar väl båda?

Jag har inte lust att bidra till deras vinster. Ju mer de tjänar desto mer betalar jag för deras marginaler.

Som sagt, jag är inte spekulant på XT3. Intressant är dock att trots trenden med priser hos andra och trots de stora framstegen så är XT3 billigare vid lansering än XT2. Ganska sympatiskt.
Gammal 2018-09-06, 12:51
hbengtsson

Grepp
Det jag aldrig gillade med X-T2 var greppet. Det underlättades med ett batterigrepp men helt ergonomiskt blev det aldrig. Därför blev jag positivt överraskad när jag testade X-H1 som kändes klockren.

Nu blir jag lite förvånad när X-T3 ärver det gamla greppet från X-T2 (om än med några justeringar)

Finns det någon medveten logik i detta som jag missar?
Gammal 2018-09-06, 13:28
Flash Gordon

hbengtsson skrev: Det jag aldrig gillade med X-T2 var greppet. Det underlättades med ett batterigrepp men helt ergonomiskt blev det aldrig. Därför blev jag positivt överraskad när jag testade X-H1 som kändes klockren.

Nu blir jag lite förvånad när X-T3 ärver det gamla greppet från X-T2 (om än med några justeringar)

Finns det någon medveten logik i detta som jag missar?
En del har kanske mindre händer än du har. Många verkar vilja ha en kamera som är så liten och lätt som möjligt.
Eftersom jag släpat på Canon FF kameror och objektiv under väldigt många år är jag mer för ergonomi än jag skyr vikt.
Jag föredrar också X-H1 före X-T2. Detta trots jag inte har så stora händer.
X-H1 är nog nog optimal för mina händer. Dessutom är greppet mycket bättre än X-T2 för större objektiv.
Med 50_140 och 100-400 satte jag gärna batterigreppet på kameran. Med X-H1 struntar jag ofta i det och stoppar istället ett par batterier i fickan.
Jag har inga problem att fota även porträttbilder på det sättet. Skall jag fota ett dop eller bröllop me mycket porträttbilder så sätter jag givetvis på greppet.
Gammal 2018-09-06, 15:25
Photocon

Flash Gordon skrev: Ja vi är 2 av alla som sjunger Fujis lov. Förmodligen blir vi då klassade som märkesanhängare. Fast det finns mycket att som konsument gilla hos Fuji. Deras konstanta FW uppgraderingar som adderar nya funktioner. Objektiven som är suveräna. Deras sätt att hela tiden förbättra en modell utan att ändra på allt. Man känner alltid igen sig. Sedan en bildkvalité som är otroligt bra för en APS-C kamera.
Nja, att jag gillar Fuji framgår ju klart. Av liknande skäl som du men om jag hittat ett annat system med samma egenskaper hade jag struntat i om det stod Nikon, Canon, Trabant eller Durex eller Gummans Såpa på loggan.

Har använt Nikon, Canon, Leica, Hasselblad, Sony m fl men mest Nikon och är nog ganska så långt ifrån fanboy man kan komma. Har provat det mesta o använt det som passat mig bäst.

APS-C system. Då passar Fuji mig bäst. Hade jag stannat hos Nikon skulle jag nog valt D500 dslr men eftersom jag behöver FF ibland o jag ville ha mindre kamerahus som var spegellösa så kompletterar jag med Sony A7RII. Gillar dock inte Sonys objektiv och använder gärna 3partstillverkade objektiv.

Så nu har jag en bantad utrustning med både aps-c o ff.
Annars hade jag behållit D8X0 o skaffat D500.
Z känns inte mogen än.
Så jag sitter nöjd.
Gammal 2018-09-06, 15:30
howlingsun

Ett till Fujifilm fan här. Jag har min X-E3 för att jag behöver en liten kamera att ta med mig i vardagen. Till den har jag 23/2, 27/2.8 och 50/2.
Jag har en annan kamera när jag ska ut och fotografera landskap osv. Det blev för mycket kompromisser hela tiden med att försöka få ett kamerasystem som hade allt.

X-E3 med 27/2.8 är ju galet liten, inga problem i rockfickan och väger ju ingenting. Skulle vilja ha IBIS och vädertätning, men inte om jag måste gå upp till X-H1 storleken. Inget dåligt i sig med X-H1 storleken, men passar ju inte alls för mitt behov. Hade denna nya X-T3 haft ibis hade det kanske kunnat vara värt det, speciellt vid något rabatt tillfälle senare.
Gammal 2018-09-06, 16:07
FERENC

howlingsun skrev: Ett till Fujifilm fan här. Jag har min X-E3 för att jag behöver en liten kamera att ta med mig i vardagen. Till den har jag 23/2, 27/2.8 och 50/2.
Jag har en annan kamera när jag ska ut och fotografera landskap osv. Det blev för mycket kompromisser hela tiden med att försöka få ett kamerasystem som hade allt.

X-E3 med 27/2.8 är ju galet liten, inga problem i rockfickan och väger ju ingenting. Skulle vilja ha IBIS och vädertätning, men inte om jag måste gå upp till X-H1 storleken. Inget dåligt i sig med X-H1 storleken, men passar ju inte alls för mitt behov. Hade denna nya X-T3 haft ibis hade det kanske kunnat vara värt det, speciellt vid något rabatt tillfälle senare.
Vad är ibis för något.
Gammal 2018-09-06, 17:03
torbeno

FERENC skrev: Vad är ibis för något.
In Body Image Stabilisation
Att kamerans bildsensor kan röra sig i upp till fem axlar för att kompensera skakningar. En bra grej.
Gammal 2018-09-06, 17:56
Brix

iSolen.se skrev: Hade de också haft kvaliten hos FF hade jag köpt X för länge sedan.
Vad exakt syftar du på med kvalité? Man får inte bättre bildkvalité med FF bortsett från när det gäller brus och dynamiskt omfång då. Det mesta av bildkvalitén ligger ju annars i objektivet och inte i kameran/sensorn. Men visst, om brus och dynamiskt omfång är viktigt för dig så förstår jag om du helst håller dig till FF. Jag tror dock inte att X-T3 kommer vara särskilt långt efter FF sett till de aspekterna. Gapet mellan APS-C och FF har verkligen minskat på senare år.
Gammal 2018-09-06, 20:07
Bengf

Trevligt pris på X-T3 med objektiv. Vet inte om jag uppfattade DPR rätt, tyckte dom skrev om ytterligare ett grepp förutom det nya vertikalgreppet, anpassat för att lättare hålla tyngre objektiv.
Gammal 2018-09-06, 20:12
Flash Gordon

Bengf skrev: Trevligt pris på X-T3 med objektiv. Vet inte om jag uppfattade DPR rätt, tyckte dom skrev om ytterligare ett grepp förutom det nya vertikalgreppet, anpassat för att lättare hålla tyngre objektiv.
Nej det finns nog bara ett grepp med 2 batterier och AF-L knapp, joystick för fokus samt avtryck.

Det är bra att ha för att få balans när man fotar med långa teleobjektiv.
Besvara

Bokmärken

Taggar
fuji , x-t3 , xt 3 , xt3

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:28.

Tether Tools Case Air