Annons

Fotosidans Forum > Utrustningsfrågor > Nikon - kameror , objektiv, tillbehör > Har autofokus blivit smartare senaste 10 åren? När blev den "bra", vilket hus?

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2018-10-01, 09:48
PutteMacGuff

Har autofokus blivit smartare senaste 10 åren? När blev den "bra", vilket hus?
TL;DR
"Jag söker en begagnad kamera som har bättre autofokusegenskaper än Nikon D300."

När jag fokuserar manuellt så är i genomsnitt 4/5 bilder i fokus men när jag låter min D300 bestämma om bilden är i fokus så sjunker snittet till typ 1/2.

Har Nikons nyare kameror smartare system för att bestämma när objektet jag fokuserar på faktiskt är som skarpast?

Om det har blivit bättre, kan man se någon tidpunkt när det blev bättre?
Vad var det som ändrades i kamerorna osv.

Jag vill helst inte nedgradera till ett mindre hus, hade det tidigare och saknar det inte speciellt mycket! Hundraserien med batterigrepp är det som passar mig bäst (eftersom jag inte har råd med ett fullstort proffshus).

Jag kan absolut tänka mig att byta märke om det är så att exempelvis Olympus skulle vara kända för att ha ovanligt bra autofokus i sina kameror.
Gammal 2018-10-01, 10:09
MikaelSB

Korta versionen är att autofokusprestandan utvecklats. I Nikonvärlden är det D500, D850 och D5 som är tuffast. Men jag vågar gissa att alla nutida Nikonmodeller, med viss reservation kanske för de billigaste instegsmodellerna, har bättre autofokusprestanda än gamla D300.
Gammal 2018-10-01, 10:28
ztenlund

Att bara 1 av 2 bilder blir skarpa med D300 låter orimligt dåligt givet att allt fungerar som det ska och att det inte beror på den som håller i kameran.
Gammal 2018-10-01, 10:37
PutteMacGuff

ztenlund skrev: Att bara 1 av 2 bilder blir skarpa med D300 låter orimligt dåligt givet att allt fungerar som det ska och att det inte beror på den som håller i kameran.
Kanske inte så konstigt att jag nästan alltid väljer att fokusera själv :)
Gammal 2018-10-01, 10:41
PutteMacGuff

MikaelSB skrev: Korta versionen är att autofokusprestandan utvecklats. I Nikonvärlden är det D500, D850 och D5 som är tuffast. Men jag vågar gissa att alla nutida Nikonmodeller, med viss reservation kanske för de billigaste instegsmodellerna, har bättre autofokusprestanda än gamla D300.
Hur tror du att begagnade D600, 700, står sig? Alternativt D3(s/x)?
Jämfört med D300.

Hade det funnits obegränsat med resurser så hade ett nyköp av någon av dom du nämner varit av intresse men som det är nu prioriteras tyvärr annat.
Gammal 2018-10-01, 11:02
Grevture
Administratör

PutteMacGuff skrev: Hur tror du att begagnade D600, 700, står sig? Alternativt D3(s/x)?
Jämfört med D300.
D700 och D3/D3s/D3x har i grund och botten samma AF-modul som D300, men bägge är lite snabbare dels eftersom de helt enkelt är lite nyare (saker utvecklas) och D3/D3s/D3X är lite snabbare eftersom de kamerorna har större batterier med högre spänning vilket gör att all form av databearbetning kan ske snabbare.

D600 har en nyare, men enklare AF som är snabb och bra i dagsljus, men presterar mer osäkert i svagt ljus än de du jämför med.

Sedan skulle jag säga så här: Får du bara hälften av bilderna skarpa med AF i en D300 så finns det som jag ser det två scenarier: a) det är något fel på just din D300 eller b) det handlar om handhavandefel ... (hoppas du inte tar illa upp, men så är det :)

Är de något fel på kameran borde det vara enkelt att kolla genom att låna en Nikon-kamera med i grunden liknande AF -system (Nikons 51-punkterssystem) dvs en D300, D300s, D3, D3s, D3x, D4, D4s, D700, D750, D800, D810, D7100, D7200, D7500 och jämföra.

Är det handhanvandefel som ligger bakom en 50-procentig träffbild lär det inte hjälpa vilken kamera du skaffar, du lär inte få speciellt hög träffprocent med något AF-system utan att du fixar det som är de egentliga problemet :-)

Saken är att D300 har ett - för att vara en snart 11 år gammal kamera - ovanligt bra AF-system som dessutom har ett gott rykte för att vara enkelt att använda. Det är ingen slump att Nikon fortsatt använda i grund och botten samma AF-system (även om det polerats upp vartefter) i över tio år nu. Det är helt enkelt ett vida omtyckt och mycket bra AF-system.

Jag skulle börja med att kolla så det inte är något fel på AF i just din kamera eller i det/de objektiv du oftast använder.
Gammal 2018-10-01, 11:26
PutteMacGuff

Grevture skrev: Sedan skulle jag säga så här: Får du bara hälften av bilderna skarpa med AF i en D300 så finns det som jag ser det två scenarier: a) det är något fel på just din D300 eller b) det handlar om handhavandefel ... (hoppas du inte tar illa upp, men så är det :)

Jag skulle börja med att kolla så det inte är något fel på AF i just din kamera eller i det/de objektiv du oftast använder.
Jag får väl försöka göra en sättning där jag fotar olika stilleben och jämföra sen får ni på forumet avgöra om ni tycker det är rimligt :)

Fotar nästan bara porträtt och har tyvärr inte friheten att lägga upp dom bilderna på diskussionsforum.
Gammal 2018-10-01, 11:36
Grevture
Administratör

PutteMacGuff skrev: Jag får väl försöka göra en sättning där jag fotar olika stilleben och jämföra sen får ni på forumet avgöra om ni tycker det är rimligt :)
Om du har någon skyltdocka eller något som liknar det du fotograferar till vardags så är ju det mest upplysande :)

Glöm inte att ange vilken fokusmetod du använder i exempelbilderna:
- enbilds/följande (AF-S eller AF-C på Nikon-språk, väljaren nere till vänster om objektivet))
- antal fokuspunkter (1, 9, 21 eller 51, "a3" i menysystemet)
- fokusområde, alltså lilla vippreglaget med tre lägen nedtill, till höger om skärmen

Fotar nästan bara porträtt och har tyvärr inte friheten att lägga upp dom bilderna på diskussionsforum.
Ok, för porträtt har det börja hända intressanta saker autofokusmässigt. Sony har ju sedan flera år arbetat med ögon-fokus, en funktion som i senaste generationen av kameror faktiskt fungerar underbart bra. Canon har en liknande funktion i sin nya Eos R. Vad det handlar om är att spegelfria kameror, i alla fall nya sådana med rejält med processorkraft, kan analysera motiven mycket mer i detalj och som i det här fallet styra autofokusen mot just ögon och sätter verkligen fokus på just dem med enorm precision.
Gammal 2018-10-01, 12:21
apersson850

Numera kan även kameror med spegel göra detta.
Gammal 2018-10-01, 12:24
Grevture
Administratör

apersson850 skrev: Numera kan även kameror med spegel göra detta.
Ansikten ja, men inte ögon på det sätt som Sony A9/A7R III/A7 III eller Eos R gör.
Gammal 2018-10-01, 14:04
jpgrahn

PutteMacGuff skrev: Jag får väl försöka göra en sättning där jag fotar olika stilleben och jämföra sen får ni på forumet avgöra om ni tycker det är rimligt :)

Det är ju förvisso ett gulligt alias du har men vad heter du egentligen?
Gammal 2018-10-01, 15:17
Michael f8

Garv!
Så här är det.

För 4-5 år sedan kunde proffskameror ta 10 av 10 skarpa bilder på ögonen i en serie, enligt testare.

Nu när utvecklingen gått lite längre fram, framför allt processorer och mjukvara, kan de nyaste ta 16 skarpa ögonbilder av 12 möjliga.

Hur framtiden ser ut om fyra år, vågar man inte gissa på.
Gammal 2018-10-01, 17:32
millgard

Tänkte just skriva det men jag är lite långsam...

Missar din D300 fokus på hälften av bilderna är det antingen fel på kameran, fel på fotografen eller på bägge.

Ingen kamera från den tiden är bättre, dessutom håller den konkurrensen ganska bra än idag om man jämför med kameror i samma prisklass (dvs 3-4.000kr beg).
Gammal 2018-10-02, 13:47
PutteMacGuff

När jag gick från D70s till D200 upplevde jag inte att autofokusen blev märkbart bättre men pga den betydande upplösningen så upplevde jag ändå en väldigt stor positiv förändring, samt att själva huset var så pass mycket större och mer anpassat för mina hyfsat stora händer.

Sen från D200 till D300 märkte jag nästan ingen skillnad alls, kändes mest bara lite snabbare men fokuseringen blev inte bättre.

Jag har levt med tanken att autofokus var en sån sak som var dålig förr men som skulle komma att bli bra i framtiden och jag hoppas att framtiden är nu :)

Skulle vara spännande att hyra en D500 och jämföra med så att jag får en känsla av ifall träffsäkerheten blivit bättre :)

Fotar 98% med Nikons 50/1.8 eller Sigma 70-200/2.8 (på 70mm nästan uteslutande).
Gammal 2018-10-02, 13:59
Grevture
Administratör

PutteMacGuff skrev: När jag gick från D70s till D200 upplevde jag inte att autofokusen blev märkbart bättre men pga den betydande upplösningen så upplevde jag ändå en väldigt stor positiv förändring, samt att själva huset var så pass mycket större och mer anpassat för mina hyfsat stora händer.

Sen från D200 till D300 märkte jag nästan ingen skillnad alls, kändes mest bara lite snabbare men fokuseringen blev inte bättre.

Jag har levt med tanken att autofokus var en sån sak som var dålig förr men som skulle komma att bli bra i framtiden och jag hoppas att framtiden är nu :)

Skulle vara spännande att hyra en D500 och jämföra med så att jag får en känsla av ifall träffsäkerheten blivit bättre :)

Fotar 98% med Nikons 50/1.8 eller Sigma 70-200/2.8 (på 70mm nästan uteslutande).
Med uppenbar risk för att låta dryg och så ... Om du inte märkte någon påtaglig skillnad i AF mellan D70 och D200, och du sällan får fokusträffar med D300 ... Så tror jag inte att det är autofokusen som är huvudproblemet :)

Det är svårt att ge konstruktiva råd när du inte riktigt beskriver vad problemet egentligen är, hur stort det är, om det inträffar vid vissa speciella situationer ...

Så:
- Hur har du autofokusen inställd?
- Är det enbart vid porträttfoto den inte ger de resultat du vill?
- Är motiven stilla, eller rör de sig?
- Hur är ljusförhållandena i de situationer då du försöker sätta fokus?
- Var på motivet placerar du fokuspunkterna när du försöker få fokus?
- Var på motivet vill du helst ha fokus?
- Vilka felfokuseringar är det du får? Stora? Små? Konsekvent framför/bakom där du vill ha fokus?
- Blir det lika ofta, eller lika stora fokusfel med bägge objektiven?
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:05.

Miops Capsule360