Gammal 2019-10-01, 23:33
Grevture
Administratör

jonas18z skrev: Decoding borde vara öppet för alla och cAnon borde bidra med sdk:er gratis.

Men varför är formatet så svårt att knäcka? Kan man inte reversa Photoshop, canons programvara eller till och med kolla en android app hur de läsare av den?
Peter har ju redan svarat på det här, med en länk till en mycket läsvärd forumtråd. Ett citat ur ett av inläggen:

"Yet the problem isn‘t Canons fault, they are in fact using a well documented yet computationally complex and highly efficient compression scheme - which is a byproduct of having a part of the processing pipeline dedicated to video. It rather exposes a problem in the reliance by many on the same core ingredient (libraw) which becomes the bottleneck if they can‘t fathom the format."

Alltså: Canon har inte krypterat eller "låst" någonting, bara använt en effektiv komprimeringsalgoritm som dessvärre har den baksidan att det är matematiskt komplext att avkoda den. Och de som pysslar med Libraw, som många program bygger på, gör väl det mer eller mindre på sin fritid, så att få till fungerande avkodning har helt enkelt tagit ett tag. Ett citat ur ett senare inlägg:

"The major work on decoding CR3 files was performed by Alexey Danilchenko, see https://www.rawdigger.com/news/rawdigger-1-2-26

We have plans to release CR3 support in the next snapshot, which is due in the Fall."

Om ni följer länken där så ser ni att support för CR3 nu (sedan 30/9) finns i Libraw-världen och därmed troligen rätt snart i andra program som bygger på Libraws avkodning.
Gammal 2019-10-02, 06:13
PeterWem

PeterWem skrev: Både darktable och RawTherapee finns till Win OSX och Linux. Problemet är nog snarare viljan. Lösningen kanske kommer nu när Microsoft än mer närmar sig Linux.

Kan någon för övrigt öppna denna råfil i DPP4 från en Canon EOS D2000? Jag får bara tumnageln som visas i DPP4 såväl som i DPP3. I RawTherapee måste jag ändra ändelsen från TIF till DCR. darktable tar både ändelsen DCR som ändelsen TIF. Slopar Canon stöd för sina gamla kameramodeller?

Digital Photo Professional 4.8.30:
"Newly supported EOS D2000 *, EOS D6000 *, EOS D30, EOS D60, EOS 10D, EOS Kiss Digital / EOS Digital REBEL / EOS 300D Digital (*: Can now handle CR2 files converted with the CR2 Converter)."
Var finner man CR2 Converter?
Fick googla site:canon.com cr2 converter för att finna. https://www.usa.canon.com/nw3s/Canon...00000101EN.htm
Gammal 2019-10-02, 12:44
hbengtsson

Grevture skrev:
Alltså: Canon har inte krypterat eller "låst" någonting, bara använt en effektiv komprimeringsalgoritm som dessvärre har den baksidan att det är matematiskt komplext att avkoda den. Och de som pysslar med Libraw, som många program bygger på, gör väl det mer eller mindre på sin fritid, så att få till fungerande avkodning har helt enkelt tagit ett tag. Ett citat ur ett senare inlägg:

.
Däremot kan man ju fundera på varför inte Adobe kan få till sina camera matching profiles för modeller med CR3 formatet - efter ETT ÅR. Bevisligen klarar ju ACR motorn av att läsa filerna och det går bra att använda Adobes egna profiler.

Jag har själv startat en tråd om detta:

https://forums.adobe.com/thread/2650451

Köper inte riktigt resonemanget. Låter som att Adobe inte prioriterar...

Det man kan läsa mellan raderna är att dom migrerat 5D4 profilen -> EOS R. Fine, det är samma sensor och sannolikt samma eller snarlikt CFA. Men varför har man då inte gjort samma med EOS RP som ju använder 6D MK2 sensorn?

"The EOS R was a special case because we were able to determine during in-house calibration that its color response was very similar to a previous, earlier Canon model (using the previous file format) for which we already had CM profiles. Thus, adapting CM from the earlier model to the EOS R was relatively easy.

This is a bigger challenge for newly-developed sensors (basically, newer models since the original EOS R) for which the above adaptation method does not work"
Gammal 2019-10-02, 13:03
Grevture
Administratör

hbengtsson skrev: Däremot kan man ju fundera på varför inte Adobe kan få till sina camera matching profiles för modeller med CR3 formatet - efter ETT ÅR. Bevisligen klarar ju ACR motorn av att läsa filerna och det går bra att använda Adobes egna profiler.

Jag har själv startat en tråd om detta:

https://forums.adobe.com/thread/2650451

Köper inte riktigt resonemanget. Låter som att Adobe inte prioriterar...

Det man kan läsa mellan raderna är att dom migrerat 5D4 profilen -> EOS R. Fine, det är samma sensor och sannolikt samma eller snarlikt CFA. Men varför har man då inte gjort samma med EOS RP som ju använder 6D MK2 sensorn?

"The EOS R was a special case because we were able to determine during in-house calibration that its color response was very similar to a previous, earlier Canon model (using the previous file format) for which we already had CM profiles. Thus, adapting CM from the earlier model to the EOS R was relatively easy.

This is a bigger challenge for newly-developed sensors (basically, newer models since the original EOS R) for which the above adaptation method does not work"
Jag skulle nog säga att du själv besvarat frågan :)

Det handlar om prioriteringar. Man lägger resurser där man bedömer att de gör så stor nytta som möjligt för så många kunder som möjligt. Att ge stöd för ny sensor som är snarlik en gammal kräver inte så mycket jobb, det kan man göra nästan oavsett hur stor målgruppen är för kameran. Men att från grunden gå igenom hur data skall tolkas från en ny och mer påtagligt annorlunda sensor kräver avsevärt mer jobb, och då skall man väga det mot liknande arbete man måste göra med alla andra nya och/eller uppgraderade sensorer som dyker upp.

Jag håller med om att det är trist och irriterande när sådant här tar tid, men samtidigt tycker jag inte att det är så svårt att förstå varför det ibland tar tid.

Grundproblemet är ju att kameratillverkarna är så långsamma att dokumentera hur deras nya sensorer arbetar så de kan underlätta för andra som vill tolka filerna från sådana sensorer. Kameratillverkarna tycks överraskande ofta utgå från den felaktiga premissen att deras kunder (vi kameraköpare) tycker det är ok att framkalla råfiler med deras egna program som nästan utan undantag är genomusla att arbeta med (undantaget är Phase One - men de har ju en generell programvara de säljer, så de är lite av ett särfall).
Gammal 2019-10-02, 16:02
Staffan_T

Grevture skrev: Grundproblemet är ju att kameratillverkarna är så långsamma att dokumentera hur deras nya sensorer arbetar så de kan underlätta för andra som vill tolka filerna från sådana sensorer.
Jag har ibland fått intrycket att vissa kameratillverkares långsamhet inte enbart motiveras av att det innebär en del lågprioriterat jobb för deras del utan att de i vissa fall kan vara oroliga för att någon konkurrent skulle kunna förstå lite "för mycket" av sensorns konstruktion genom att studera en detaljerad och exakt dokumentation av råformatet.

Kanske gör de i så fall den avvägningen därför att de bedömer att en stor majoritet av kundernas intresse av öppenhet och lagringsbeständighet är ganska lågt. Jag tycker att det är bra att den här typen av diskussioner förs så att kameratillverkarna får en chans att förstå att öppenhet och valfrihet kan ha ett värde för åtminstone en del av deras potentiella kunder.
Gammal 2019-10-02, 16:11
Grevture
Administratör

Staffan_T skrev: Jag har ibland fått intrycket att vissa kameratillverkares långsamhet inte enbart motiveras av att det innebär en del lågprioriterat jobb för deras del utan att de i vissa fall kan vara oroliga för att någon konkurrent skulle kunna förstå lite "för mycket" av sensorns konstruktion genom att studera en detaljerad och exakt dokumentation av råformatet.
Jag tvivlar på att det är någon speciellt stor faktor, av det enkla skälet att kameratillverkarna redan har rätt bra koll på varandras teknik. Teknik man är rädd om ser man till att skydda med patent (oftast grupper av patent), vilket ju i sig självt också innebär att tekniken blir publicerad - patent är ju offentliga.

Glöm inte heller att kameratillverkarna oftare än många inser samarbetar kring teknik - man byter patent med varandra. Systemkamerabranschen är mycket liten och ingen har råd att helt och hållet köra sitt eget teknikrace.

Kort sagt: att inte publicera hur råfiler kan tolkas lär inte i någon nämnvärd grad påverka vad konkurrenterna vet eller inte vet om hur ens sensorer fungerar.

Jag tror helt ärligt att det mest handlar om att kameratillverkarna inte riktigt inser hur mycket problem och därmed irritation långsamheten att dokumentera orsakar bland deras kunder. Jag har ofta och ihållande de senaste tio åren hävdat att kameratillverkare generellt är väldigt duktiga på allt som tekniskt pågår fram tills dess att bilddata finns lagrade på minneskortet, men häpnadsväckande okunniga om och ointresserade av allt som händer efter detta. Deras genomgående usla egna programvaror är bara ett exempel på detta.
Gammal 2019-10-02, 17:07
Staffan_T

Grevture skrev: Jag tvivlar på att det är någon speciellt stor faktor, av det enkla skälet att kameratillverkarna redan har rätt bra koll på varandras teknik.
Ja, de har nog ganska bra koll och förhoppningsvis är det inte en faktor av stor betydelse. Min känsla av att den ändå kan spela en viss liten roll, kommer bland annat av att jag vid ett tidigare tillfälle fick nedanstående svar från en kameratillverkares nordiska supportavdelning: "Men som du sikker også er helt klar over så er der information som [vi] ikke deler med andre, da det giver for stor indsigt i hvordan vi har designet vores produkt for en mulig konkurent." Citatet är bara en del av svaret på en råformatsfråga jag ställde vid ett tidigare tillfälle och är alltså inte kopplat till den nu aktuella diskussionen om Canons cr3-format.
Gammal 2019-11-01, 20:37
PeterWem

LibRaw har uppdaterat https://www.libraw.org/news/libraw-snapshot-201910
Vi får se om det tar fart nu.
Besvara

Bokmärken

Taggar
canon , cr3

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:52.

Tether Tools Case Air