Fotosidans Forum > Fotosidan.se > Frågor om Fotosidan > Ett Fotosidan-light för smartphones & handdatorer?

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2004-12-26, 04:33
.Z.

Ett Fotosidan-light för smartphones & handdatorer?
Jag undrar om det finns några planer eller har diskuterats huruvida man kan göra en light-variant av Fotosidan för att snabbare & billigare kunna nå FS från sin smartphone/handdator.

Fotosidan är optimal för webben på datorn men väl så tung för att nå via GPRS, själv så surfar jag en del på mobilen & deltar i en del forum som finns både som web & mobilvariant.

Ett exempel.

Jag vet att jag via Avantgo kan ladda hem FS men jag gillar inte den varianten då man inte kan delta i forum i realtid.

Är detta något som kan vara intressant? Finns intresse hos Fotosidans medlemmar?

/Larsa
Gammal 2004-12-26, 09:39
honkan

Lånar tråden liiiiiiite bara =), hur hämtar jag ner FS till Palmen med Avantgo ? brukar hämta Aftonbladet så om ngn kunde förklara vore det vänligt!.

//Mats.
Gammal 2004-12-26, 10:14
elmfeldt
Redaktör

Avantgo:

http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=1786
Gammal 2004-12-26, 18:03
.Z.

Fråga
Finns det inget intresse för detta?
Gammal 2004-12-26, 18:17
Linmajon

Garv!
Visst låter det kul, men det skulle kanske bara göra 'missbruket' än värre...
Gammal 2004-12-26, 18:41
.Z.

Jo förvisso...

Själv så har jag dock mycket svårt för att ta mig fram till datorn hemma då kön är lång (ungj....!)

Jag kan inget om hur man bygger upp sådant här & vet inte om det är en stor grej att göra? Antar dock att man bygger upp det hela & att den normala FS sedan bara länkas in i Light-sidan, är det så?
Gammal 2004-12-26, 19:53
.Z.

honkan skrev:
Lånar tråden liiiiiiite bara =), hur hämtar jag ner FS till Palmen med Avantgo ? brukar hämta Aftonbladet så om ngn kunde förklara vore det vänligt!.

//Mats.
Jag har inte fått det att funka speciellt bra, länkningen man valt fungerar inte alltid & jag har aldrig fått nån känsla för detta med att sitta & tanka hem via PC:n varje dag. Nu ska tilläggas att jag inte har handdator utan en SE-P900, Avantgo till den är inte lika bra som till handdatorerna.

Ex. aftonbladet läser jag samma innehåll som i avantgo i realtid via GPRS, nyuppdaterat & billigt genom att sidorna är "lätta". Jag förstår dock vitsen med Avantgo om man inte har tillgång till uppkoppling via GPRS eller 3G...
Gammal 2004-12-26, 20:38
jimh
Kodsnickare

.Z. skrev:
Jag kan inget om hur man bygger upp sådant här & vet inte om det är en stor grej att göra?
Nu vet jag inte något om hur fotosidan är byggt, men jag kan ju gissa lite. Forumet är ett vBulletin-forum och använder således deras mallsystem, säkert lite hackat för att kunna kombineras med fotosidans mallsystem utan handpåläggning.

Jag gissar att vBulletin kan ha flera uppsättningar mallar samtidigt på samma sätt som phpBB och andra liknande forum. Kollar man på vBulletins hemsida finns det där en del färdigsnickrade PDA-mallpaket.

I en värld utan Murphy skulle det säkert vara en lätt operation att lägga in ett sånt mallpaket. Lite hackande krävs säkert för att låta mallanvändningen styras av annat än vilken användare som är inloggad (jag gissar att det är det som är standardmetoden).

Men i slutänden handlar det nog mest om hur mycket jobb det är värt för Christer & co i förhållande till vilken nytta det gör relativt andra utvecklingsinsatser. Det är nog förhållandevis få som skulle använda fotosidan mobilt gissar jag.

Själv tycker jag det skulle vara riktigt trevligt. Min Treo 600 är en rätt trevlig surfmaskin, om sidorna är tillräckligt enkla.
Gammal 2004-12-26, 21:10
.Z.

Tack för svaret Jim.

Jag undrar också hur många som skulle använda det, fler än man tror har idag mobiler som grejar sånt här (ofta utan att dom själva vet om det) & jag tror att många skulle bli i eld & lågor om dom upptäckte hur kul det kan vara.

Om man dessutom då har en lättare FS-sida med forum & nyheter så behöver det ju dessutom inte bli så dyrt att surfa.

En annan variant är ju en wap-sida, dom flesta har ju idag wap på sin mobil så det är ju också en variant. Nu tycker jag dock att wappen känns lite utdaterad & svårnavigerad så en light-websida vore intressantare...
Gammal 2004-12-26, 22:53
Linmajon

Glimt
Då är väl frågan vad som skulle vara med på sidan. Bilder är väl knappast aktuellt. Det ska kanske vara forumsidor då med sökfunktionen, plus nyheter...och kanske annonser etc.etc...
Gammal 2004-12-26, 23:18
.Z.

Glad
Typ något sådant ja...
Gammal 2004-12-27, 03:25
.Z.

jimh skrev:
Min Treo 600 är en rätt trevlig surfmaskin, om sidorna är tillräckligt enkla.
Har du testat FS på den?

Min P900 hänger inte riktigt med vad det gäller RAM (16MB) om man surfar runt på FS en stund, faktiskt den enda sidan tillsammans med Aftonbladet.se som jag stött på som ger såna problem! Detta trots att jag stängt av bildvisning. Att man sen blir ruinerad på GPRS-kostnaden är ju också en sak...

En mobilanpassad sida typ exemplet jag gav är däremot mycket billig att surfa på.
Gammal 2004-12-27, 08:27
jimh
Kodsnickare

.Z. skrev:
Har du testat FS på den?
Ja, men det är för trögt för att vara hanterligt. Även med bilder avstängda är overheaden på en tom sida över 100 kb och tar dessutom lång tid att rita upp utöver själva nedladdningen. Treon är också rätt kass på att göra något vettigt av komplicerade nästlade tabeller.
Gammal 2004-12-27, 20:13
.Z.

Jag gör ett sista försök för att få upp intresset för det här, verkar svårt (kanske bara jag som är intresserad?)...

Med en lättsam fotosida gjord för mobil så kan alla som har exempelvis en Ericsson T610 eller någon av dess efterföljare surfa på FS via GPRS på ett förhållandevis billigt & snabbt sätt, medverka i forumen m.m, låter kul va?

Vad säger FS-killarna?

//Mobile Larsa...
Gammal 2004-12-27, 21:38
elmfeldt
Redaktör

Redaktionen är off-line. Det är bara jag som kommer internet då och då. Troligt är att ett svar kommer efter nyårshelgen.

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:38.

Miops Capsule360