Annons
Gammal 2002-11-13, 02:43
mipert

Bildkreator skrev:
...Det är de senaste veckorna som det har börjat hagla av låga betyg och direkt elaka kommentarer. Om man följer med i "senaste kommentar" så upplever jag att det har varit ganska tydligt...
Jag skall direkt erkänna att jag tittar bara då och då på bilderna som kommer in men jag vill nog hålla med Calle om att det är sällsynt med usla kommentarer. Jag roade mig med att kolla de 80 senaste och hittade två som kanske var i närheten av att vara elaka.

Så antingen är jag okänslig eller bara halvblind.
Förmodligen okänslig, jag får ofta tvinga mig till att tänka ”var positiv, var positiv”.
Att hitta missar i en bild är hur lätt som helst, det svåra är att lägga fram det på ett inspirerande sätt.
Men jag skall börja titta oftare på kommentarerna för att känna av stämningen.
Gammal 2002-11-13, 06:35
lotelo

Nu handlar det väl inte bara om kommentarer man fått själv? I så fall är jag också jättenöjd med över 99%. De sista dagarna har jag tillbringat mycket tid hemma, jag har inte tid att sitta vid datorn i ett men för att få små pauser i vardagen så går jag till datorn, uppdaterar listan över senaste kommentarer och skummar igenom vad som kommenterats. Anledningen till mitt inlägg i den här tråden är att jag inte är egoist, alltså har jag reagerat på kommentarer som andra fått i kombination med mycket låga betyg. Några få exempel, (tyvärr har jag inte alla på minnet så jag refererar till de bilder även jag kommenterat som jag kunde återfinna i min lista över kommenterade bilder.) De här två är dock bara en väldigt liten del av vad jag reagerat på de två senaste dygnen.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=62748
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=63430
/Lotta
Gammal 2002-11-13, 13:21
Strutsen

Jag har oxå reagerat på dessa två trådar som Lotta hänvisar till. I det ena fallet så resulterade den dåliga kommentaren en direkt "hämnd" av dåliga kommentarer och så är pajkastningen igång.

När jag läser kritiken på en bild och det dyker upp en helt okonstruktiv eller omitiverad kritik så blir man irriterad.
Dock tror jag att det snabbt faller tillbaka på skribenten.
Och är det inte ofta så att flera av dom dåliga kritikerna är tillfälliga användare med ett syfte? Nämligen att ge taskig kritik i syfte att såra!

Vidare tycker jag ändå att man i stor utstäckning måste acceptera att bildseendet hos oss alla är olika. Och vissa typer av bilder strider mot ens egna värderingar och då kan det vara svårt att se det "vackra" i bilden. Och således ge dåligt betyg.

Annars tror jag tyvärr att det är aldeles för lätt att "säga" saker på internet som man aldrig skulle säga till någon öga-mot-öga.

Borde det finnas möjlighet att radera ovidkommande kritik?
Gammal 2002-11-13, 13:59
mipert

Hallå, vad händer här?
Är det privat mail som läggs ut?
Gammal 2002-11-13, 14:01
jimh
Kodsnickare

mipert skrev:
Hallå, vad händer här?
Är det privat mail som läggs ut?
Nej, jag tog bort ett inlägg med tydliga personpåhopp.

Nog om det nu, håll er till det angelägna ämnet.
Gammal 2002-11-13, 14:05
cwe

Jag tycker att det fungerar bra med kommenterandet här på fotosidan, jag är förvånad att det inte är mer än undantagsvis som folk surar ihop eller är okonstruktiva - till att börja med.

Två möjliga tekniska åtgärder skulle kunna vara:
* Att man kan återkalla/redigera sina kommentarer man lämnat på en bild (om det inte är för krångligt implementationsmässigt)?
* Att man kunde lägga upp ett kommentar-"filter", där man kan filtrera bort kommentarer från de användare man absolut inte tål.

Om de funktionerna skulle kunna finnas så finns det ju absolut ingen "ursäkt" för vissa personer att "ryka" ihop?

Bara en implementationskonstruktiv idé?
(Lösningen på alla mänskliga problem är *mer teknik*!)
-Christian

Senast redigerad av cwe den 2002-11-13 klockan 14:13.
Gammal 2002-11-13, 14:13
mipert

Jag kollade lite på de länkar som lotelo gav.

I barnbilden var den första en typisk enradig kommentarer i stil med ”Dålig/tråkig bild bort” som kan dyka upp ibland. Ofta skriven av personer i åldern 15-22. Har jag fel?

Den andra kommentaren väckte intressanta frågor om barn och vuxenkläder men var rätt simpelt skriven, ingen inbjudan till diskussion där inte.

Bildlänken om folk i en soffa var intressant med nyttiga inlägg som gjorde att man försökte ta till sig bilden på nytt. Tyvärr var den fortfarande inte bra i mina ögon.
Däremot så förstår jag inte jakten via IP-adresser på någon som minsann varit inne och klagat. Och att lägga ut det i forumet! Barnrumpa.
Gammal 2002-11-13, 14:15
jimh
Kodsnickare

cwe skrev:
* Att man kan återkalla/redigera sina kommentarer man lämnat på en bild (om det inte är för krångligt implementationsmässigt)?
Njae. Jag ser en tydlig risk att det leder till att folk som inte tål negativ kritik kommer att börja utöva påtryckningar på kritiker när de ser att det finns en enkel möjlighet att bli av med dem. Jag tycker det är bäst som det är nu, att bara redaktionen kan radera. Det gör att det blir en viss tröskel och att bara uppenbara övertramp försvinner. Det får inte vara för lätt.
cwe skrev:
* Att man kunde lägga upp ett kommentar-"filter", där man kan filtrera bort kommentarer från de användare man absolut inte tål.
Det tycker jag däremot var en lysande idé.

<skämt>
Sen får vi göra en topplista med "mest ignorerade".
</skämt>
Gammal 2002-11-13, 14:25
cwe

Jim,
>Njae. Jag ser en tydlig risk att det leder till
>att folk som inte tål negativ kritik kommer att
>börja utöva påtryckningar på kritiker när de ser
>att det finns en enkel möjlighet att bli av med
>dem.

Hmm, det har du nog rätt i.

>toppplista / kommentar-"filter"

Oj, hoppas man inte hamnar på den! :-)

-Christian

Gammal 2002-11-13, 14:28
lotelo

mipert, hur man än gör här så verkar ju någon tycka att det är fel. Lite egoist är jag ju trots allt och anledningen till att trådarna hamnade i forumet var att jag ville visa vad jag reagerat på. Konstigt? Jag hade ju klagat och ville visa upp på vad..
/Lotta
Gammal 2002-11-13, 14:41
prinsen

dom som gör fel ska väl straffas på något sätt??
annars kommer man aldrig bli av med dessa fulingar hehehe...

Mitt tips va det ingen som nappade på eller??
Gammal 2002-11-13, 14:46
mipert

lotelo skrev:
mipert, hur man än gör här så verkar ju någon tycka att det är fel. Lite egoist är jag ju trots allt och anledningen till att trådarna hamnade i forumet var att jag ville visa vad jag reagerat på. Konstigt? Jag hade ju klagat och ville visa upp på vad..
/Lotta
Förstår inte riktigt, känns som du anmärker på mitt inlägg och jag kan inte förstå varför.

Faktiskt.
Det enda jag gjorde var att titta på länkarna och försökte analysera tonen i inläggen.
Det var vad jag försökte göra i alla fall.
Gammal 2002-11-13, 14:48
lotelo

Ok, jag reagerade på den sista raden i ditt inlägg. Kanske jag missuppfattade den?
/Lotta
Gammal 2002-11-13, 14:56
mipert

Jag tror jag förstår, du trodde jag klagade på att du lagt ut länkarna?

Nej, det är inte du som är barnrumpan utan väsgossen som jagade någon som skrivit på väsens webbsida.
Gammal 2002-11-13, 19:25
stigenok

Jag tror att jag tillhör de ni håller på att diskutera eftersom jag var med och kommentera en av bilderna. Kommentarerna jag skrev kan jag definitivt stå för, bilden berörde mig starkt. Jag tycker faktiskt det är konstigt att inte fler har reagerat likadant (och vågat säga det).

Det verkar som att det är helt ok att ge bra kritik utan motivering. Varför kan man inte få ge dålig kritik utan att motivera den? Jag tycker iofs att man ska motivera all kritik både bra och dålig.

Här på fotosidan kommenteras nästan enbart teknik, ljus och form/komposition. De som ger en dålig kommentar angående innehåll eller ifrågasätter vad fotografen vill förmedla anklagas för okonstruktiv kritik. Får man inte kommentera bilder som enbart är vackra men utan innehåll och förhoppningsvis få fotografen att börja ifrågasätta och utveckla sitt fotograferande? Det är nog jobbigt för den som försöker lära sig att ta dessa "vackra" bilder och kanske börjar närma sig "idealet". Men det kan väl ändå ses som konstruktivt att vidga sitt tänkande angående vad som är en bra bild.

Betygsättningen tycker jag är ett skämt i mest fyror och femmor, och i princip inga ettor. Jag försökte kanske föskjuta statistiken något och visa att det är ok att sätta en etta. Efter lite sura kommentarer inser jag att det är meningslöst och sätter i princip inga betyg alls.

Ni behöver inte hålla med mig eller tycka det jag gör är bra men jag tror på en debatt angående vad och varför man fotograferar, inte på rent smutskastande vare sig mot fotografer eller bildkritiker som tycker annorlunda.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:20.