Annons
Gammal 2015-11-04, 20:26
EafS

Fråga Livslängd blixt
Som rubriken lyder:
Hur länge kan man generellt anta att en blixt kommer fungera bra? (Normalt slitage..)
Hur mycket påverkan har antalet exponeringar och hur många 'bör' den hålla till?

Tacksam för svar:)
Gammal 2015-11-05, 08:32
Anjou

EafS skrev: Som rubriken lyder:
Hur länge kan man generellt anta att en blixt kommer fungera bra? (Normalt slitage..)
Hur mycket påverkan har antalet exponeringar och hur många 'bör' den hålla till?

Det beror på hur hårt den får jobba. Tex om du kör full effekt på varje blixt så håller den kortare.
Här finns lite att läsa:

http://www.canonrumors.com/forum/ind...?topic=13638.0
http://strobist.blogspot.se/2013/02/...t-forever.html
Gammal 2015-11-05, 10:27
Janne H

EafS skrev: Som rubriken lyder:

Mycket länge, mycket länge :-)
Väldigt sällan någon sliter ut en blixt genom att blixtra mycket med den.
Går den sönder så är det snarare externt fysiskt slitage som gör sitt på livslängden.

Janne
www.helikopterbild.se
Gammal 2015-11-05, 11:04
apersson850

Ja, eller så många fulleffektsblixtar så tätt inpå varandra att den smälter. Gäller framförallt äldre blixtar.
Blixtar från de senaste åren innehåller oftare skydd mot överhettning. När man kör digitalt med dem kan man ju ofta blixtra på mycket mer än tidigare. Om inte ekonomiska hänsyn lugnade ner blixtrandet på filmtiden så tog det ju i alla fall slut efter 36 skott... Då behövdes inte överhettningsskydd på samma sätt.
Gammal 2015-11-05, 11:38
EafS

Tack så mycket för era svar!
Bra länkar, Anjou!

Då tror jag att jag vågar köpa en begagnad...en Canon, så känns ändå som en kvalitétspryl, och så får jag hoppas att den inte blivit misshandlad under alla år..:)
Gammal 2015-11-05, 16:53
henrik85

EafS skrev: Tack så mycket för era svar!
Bra länkar, Anjou!

Då tror jag att jag vågar köpa en begagnad...en Canon, så känns ändå som en kvalitétspryl, och så får jag hoppas att den inte blivit misshandlad under alla år..:)
Eller köp en Yongnuo. Det gjorde jag, för en spottstyver jämfört mot vad Canon tar (jag gav drygt 500kr för min och Canons motsvarighet 430exII kostar drygt 3000)

Min modell heter YN 560IV
Finns med ETTL och allt vad det heter.

http://www.bhphotovideo.com/c/produc...for_canon.html

Så är du inte en arbetande bröllopsfotograf så borde någon av deras modeller funka.
Gammal 2018-01-24, 20:06
sears

Så här 5 års senare. Stämmer det fortfarande att en blixt håller hur länge som helst? Behåller den samma kelvin grader osv eller "mattas" den av? Funderar på att införskaffa en begagnad nikon blixt. Något speciellt man ska tänka på eller kolla efter?
Gammal 2018-01-24, 20:48
Ventures

sears skrev: Så här 5 års senare. Stämmer det fortfarande att en blixt håller hur länge som helst? Behåller den samma kelvin grader osv eller "mattas" den av? Funderar på att införskaffa en begagnad nikon blixt. Något speciellt man ska tänka på eller kolla efter?
Är det någon speciell modell du tänker på?
Kolla att den inte haft läckande batterier i sig.
Att alla rörliga delar fungerar som de ska, inklusive batterilucka.
Att alla plastdelar är hela.
Bounce card och spridningslins är hela om det ska finnas.

De "nyare" med självjusterande brännvidd har mekaniska delar som kan krångla. När man startar blixten ska den cykla denna funktion några gånger och det ska låta "rätt" när den gör det. Är batterierna dåliga eller blixten legat oanvänd länge kan den bete sig konstigt tills den fått ladda sig ett par gånger.
Är plasten deformerad kring blixtröret har den gått hårt. Yttre skador kan vara tecken på att den behandlats illa.

Jag har haft lite olika Nikonblixtar (och även andra fabrikat) och det har inte varit några problem pga ålder. En SB-12 som köptes begagnad i mitten på 80-talet hade jag c:a 20 år. Jag gissar att nuvarande ägare använder den fortfarande.
Av mina nuvarande tre SB-800 använder jag mest en av dem och då brukar de andra vara lite griniga när de legat oanvända för länge. Men de kommer som sagt igen efter några blixtar.
Gammal 2018-01-25, 06:39
jag&bilden

Man skulle kunna tänka sig att blixtrör och kondensatorer är vad som slits ut.
Blixtrör borde klara minst ett antal tiotusental upp till några hundratusen urladdningar ingen de börjar missfärga sig.

Kondensatorer brukar tirka ut och det märker man på de laddar upp. Och ur långsammare, slår blixten sämre eller laddar upp dåligt till en början för att allt eftersom vakna till liv.
Få behöver de bytas ut.
Gammal 2018-01-25, 06:47
sears

Stort tack för alla kommentarer och tips! Jag har en Nikon SB-700 idag och tänkte komplettera den med ett par till.
Gammal 2018-01-25, 10:24
jag&bilden

Galet vad dåligt "telefonen" stavar när jag använder den på tunnelbanan. :)
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:20.