Annons

Ladda film själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Har en filmladdare på väg på posten..


Innan jag börjar försöka med det hela så tänkte jag be om lite tips/råd från andra som laddar själv, för att undvika missöden & besvikelser.

Så...tips på hur man enklast laddar dosan osv, ngt som kan gå fel?
Hur tejpar man fast filmänden i kassetten, ngt bra sätt?

Mvh /Tobbe
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Dosan laddar man enklast i mörker. Allvarligt talat är det inte så svårt. I princip stoppar man bara i råfilmen i laddaren. Kolla dock så du får den åt rätt håll. Annars blir det så att filmen kan ligga och skava mot öppningen in till filmkassetten.
Det kan vara bra att inte ladda för mycket film på varje rulle. Speciellt nya kameror med automatisk tillbakaspoling kan reagera lite olika. Då riskerar man att öppna luckan och filmen inte blivit tillbakaspolad även om den säger det. Har råkat ut för det ett par gånger.

När det gäller tejpen brukar jag sätta tejpen på filmen så att tejpen sitter precis där filmen möts runt spolen. Förstår du? Masktejp brukar funka.

Det är inte speciellt svårt att ladda men lite jobbigt tycker jag. På 30 rullar brukar jag få ut cirka 18 rullar.

Lycka till!
 

Sumpen

Aktiv medlem
Dosan laddas inte enklast i mörker, den MÅSTE laddas i mörker, totalt mörker, annars finns det risk att 30 meter film går åt.

Filmen är lindat med emulsionen nedåt. Filmrullen ska sättas in, och änden dras ut till filmladdningsstället, med emulsionen nedåt. Det finns därför bara ett håll filmrullen ska sättas in.

Klura ut hur din laddare är konstruerad, tänk dig in hur du ska göra. Ta det lugnt och låt det ta sin tid.

Filmänden som sitter längst in på rullen behövs inte tejpas fast i laddaren. Filmrullen kommer med ett hål, och antagligen finns det en pinne i laddaren som du trär på rullen.

Däremot ska filmen tejpas fast på varje filmrulle när du laddar film. Använd då vanlig frystejp, den biter bra på film. Det räcker med 5-6 centimeter som du drar runt rullen och som får gå in på filmen en ca 2 cm.

/Erik
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Att dosan enklast laddas i mörker var menat som en liten ironi. Kunde inte låta bli men det tror jag Tobbe förstår att filmen ska laddas i mörker.

En annan sak jag tänkte på som är viktig är att filmkassetterna kan bli slitna. Själv brukar jag inte använda dem mer än fem gånger. Det får du avgöra själv, Tobbe, vad du anser som säkert. Slitna kassetter kan ge repor och annat otrevligt.

Du hade en bra instruktion, Sumpen, speciellt det där om tejpen. Det var så jag menade men du uttryckte det bättre.

God Jul på er!
 

hedefalk

Aktiv medlem
Ett hett tips är att verkligen vrida slussen till "load" när du vevar och inte glömma den kvar på "insert cassette". hmpf. det finns ju risk att man repar trettio å en halv meter film annars. *skäms*
 

Tobbe.T

Aktiv medlem
hedefalk skrev:
Ett hett tips är att verkligen vrida slussen till "load" när du vevar och inte glömma den kvar på "insert cassette". hmpf. det finns ju risk att man repar trettio å en halv meter film annars. *skäms*

Hm, nyss vevat igång mina första försök här hemma...funkade bra..

Lite nyfiken på det du skrev bara....för på min laddare finns ingen sån sluss att vrida på..(vad jag förstått iaf), har en AP laddare, vilket märke kör du?

/Tobbe
 

hedefalk

Aktiv medlem
jag minns inte. det var iaf en såndär sluss som man vrider när man ska stoppa in en ny kassett. sen vrider man tillbaka när man ska veva. gör man inte det blir filmen repig eftersom den åker igenom en stängd lucka. jag repade 30.5 meter t-max för att jag var dumihuvet. det var surt.
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
det jag funderar på mest när det gäller att ladda själv är vilken känslighet jag ska välja på filmen. jag har minsan inte råd att ha en laddare för 100 och en för 400... hade jag bara kunnat bestämma mig hade jag kört igång direkt...
 

Helena

Aktiv medlem
Det är vinter och mörkt... jag skulle garanterat hålla mig på 400 för annars så blir tiderna för långa för att handhålla i dom flesta lägen...
Hamnar alltid på 2,8 1/30 eller 1/15 och jag klarar inte att hålla längre än 1/15 med standardobjektiv...
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
jag har en filmladdare redan... då behöver jag bara 30 meter råfilm och lite kasetter. men var får man tag i femhundra spänn när man är mellan två terminer. jag behöver ett ROLIGT extrajobb :)

fressten. jag kommer spendera rätt mycket tid i le studio framöver... duger 400 där också?
 

Helena

Aktiv medlem
jbomelin skrev:

jag har en filmladdare redan... då behöver jag bara 30 meter råfilm och lite kasetter. men var får man tag i femhundra spänn när man är mellan två terminer. jag behöver ett ROLIGT extrajobb :)

fressten. jag kommer spendera rätt mycket tid i le studio framöver... duger 400 där också?

jupps! :)
 

accipiter

Aktiv medlem
Alla pratar om filmladdare.
Behövs sådan?
Nix.
Jag har en sådan men använder den aldrig. Har man ett mörkt utrymme är det hur enkelt som helst att ladda utan speciella hjälpmedel.
Jag ställer upp små grupper av isärtagna Ilfordkassetter (spole med en bit frystape på för att fästa filmänden säkert, metallhöljet och locket) på en bänk framför mig. I bänkens ena ände har jag fäst en liten träbit med en liten spik som jag fäster perforeringen i filmen på och på 165 cm (=en 36-bilders 135-film) avstånd från den har jag en tapebit så att jag vet var jag ska riva av filmen.
Jag har laddat tusentals filmer, både s/v och dia på det här sättet och aldrig haft några problem.
Det man måste tänka på är att inte ta på själva filmytan.
Den stora fördelen ligger i att filmen inte behöver passera slitsen i kassetten mer än nödvändigt.
Sälj laddaren och köp en burk film istället!
Mvh
Ragnar N
 
ANNONS