Annons

Skärmköp, ca 22" wide?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Ny skärm skall införskaffas!
Sitter idag på en LG L1970HR, som kommer få bli "andraskärm" (utökat skrivbord e NAJS!)

Vill såklart kombinera det "omöjliga"...vill ha en snabb skärm så jag kan spela på den, men den skall helst vara tillräckligt bra för att köra bildbehandling/bildredigering på!

Vill helst ha minst en 22" Wide, kanske t.om. lite större om det ryms i budgeten!

Budgeten ligger på max ca 6.000 kr (kanske kan överskridas då jag lagt budget utan att egentligen veta vad som finns!)

Glömde tyvärr kolla runt på skärmar på mässan, men men!


/Jocce
 

billyskate

Aktiv medlem
Ny skärm skall införskaffas!
Sitter idag på en LG L1970HR, som kommer få bli "andraskärm" (utökat skrivbord e NAJS!)

Vill såklart kombinera det "omöjliga"...vill ha en snabb skärm så jag kan spela på den, men den skall helst vara tillräckligt bra för att köra bildbehandling/bildredigering på!

Vill helst ha minst en 22" Wide, kanske t.om. lite större om det ryms i budgeten!

Budgeten ligger på max ca 6.000 kr (kanske kan överskridas då jag lagt budget utan att egentligen veta vad som finns!)

Glömde tyvärr kolla runt på skärmar på mässan, men men!


/Jocce

Hejsan Jocce!

Jag går i samma tankar som du och har fått upp ögonen för Eizo Bildskärm 22" FlexScan S2231WKCAL svart inkl Spyder 3 Prohttp://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7835789 för 5990kr.

Jag _TROR_ att denna visades upp på mässan och om det var den så tycker jag att den verkade bra för de priset. Den säljs på dustin för 3990kr utan kalibratorn.

Jag vet inte hur denna presterar i spel.

MVH Billy
 

mgrufman

Aktiv medlem
Jag kör en Eizo FlexScan S2231W. Funkar utmärkt till både spel (8ms) och bilbehandling (visar 92% av AdobeRGB). Kostar 5000kr, rekommenderas!
 

Eeros

Aktiv medlem
Är inte 8ms aningens långsamt för spel?


/Jocce
Det beror på vad dessa 8ms avser. Olika tillverkare anger olika saker med responstiden. En tillverkare som anger 2 ms i responstid, kanske har 2 ms när det gäller att gå från grått till mindre grått, och i själva verket har 16 ms när det gäller att gå från vitt till svart. En annan anger 8 ms och menar då med detta att det gäller från vitt till svart, men har 4 ms från grått till mindre grått. Vilken är då bättre? Svårt att jämföra så länge de inte jämför samma saker..
 

Levenrot

Medlem
Lyfter lite...
"Måste" bestämma mig denna vecka men har svårt!

Budgeten ligger på ca 8.000

Har kikat lite på denna skärm också...

Eizo S2431 24" Widescreen!
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7507982

Kommentarer?


/Jocce


Hej Jocce!

Hur har det gått med skärmköpet?
Jag sitter oxå o funderar på just den skärmen.
Har samma fråga... hur funkar den för spel?
Vi spelar en del Counter Strike Source på hobby nivå så det vore kul om det funkade med den skärmen.

/Roger
 

Enicar

Aktiv medlem
Jag kör en Eizo FlexScan S2231W. Funkar utmärkt till både spel (8ms) och bilbehandling (visar 92% av AdobeRGB). Kostar 5000kr, rekommenderas!
Har också en Eizo Flexscan 2231W. Jag är inte nöjd med ojämnheten i färg om man jämför vänster och höger sida. Vet att det inte är en dedikerad skärm för grafiskt arbete så Eizo har ingen norm för detta på denna skärm. Hade dock lite högre förväntningar efter bl.a. någon tysk test jag läst.
Eizo Sverige har dock varit trevliga att ha att göra med och jag har fått min skärm utbytt. Bättre men inte perfekt.
 

Anders Östberg

Guest
Eizo 2231 här också, jag tror det är mest värde för pengarna just nu, nästa hack upp blir dubbla pengen eller mer och det är det inte värt för mig i alla fall.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Är inte 8ms aningens långsamt för spel?


/Jocce
Hej!

Att bara titta på svarstid ger tyvärr bara en del av vad en skärm ger för spelupplevelse. Dels som Eero påpekar att man numera ofta mäter på två sätt: dels det traditionella SVS, svart-vitt-svart och dels G2G, grått-till-grått. Hos TN-skärmar ser svarstiden sämre ut mätt med SVS än med G2G (typiskt kanske 4-5 ms SVS och 2 ms G2G i samma skärm) medan det hos VA-skärmar (MVA eller PVA) ofta är lika eller bara lite kortare tider med G2G.

Sedan har du problemet att VA-paneler i grund och botten har ganska dåliga (långsamma) och ojämna (olika för olika färgövergångar) svarstider jämfört med TN som överlag alltid är de snabbaste panelerna. Ett sätt att komma runt trögheten hos VA-panelerna är olika så kallade overdrive-tekniker. Overdrive är ett samlingsnamn för diverse hokus pokus som gör att svarstiden blir bättre. Det gör att VA-paneler idag fungerar riktgt bra för tille xempel film och TV, och ibland för spel. men olyckligtvis har många VA-skärmar med overdrive också rejält lagg, alltså att omslagen i och för sig sker snabbt, men med en viss fördröjning, något som inte märks nämnvärt vid film, men kan vara ruskigt irriterande vid spel, du tappar lätt koordinationen mellan vad du ser och vad du gör.

Jag vet inte hur Eizos PVA-baserade skärmar (som 2231 eller 2431) är för spel, men jag har en känsla att just spelegenskaper inte direkt varit högsta prioritet där.

Mitt tips skulle nog vara att t.ex. satsa på en Eizo 2231 och lägger resten av pengarna på en billig 22 tums TN-skärm (märke relativt ointressant) för 2000 kr. Sedan kör du med två skärmar bredvid varandra vilket i sig ofta ger en bra arbetsmiljö, där den ena hålls noggrant färgkalibrerad och den andra är suverän för spel. När du jobbar med bilder har du TN-skärmen som sidoskärm för verktygspaletter och mappar, när du spelar är PVA-skärmen sidoskärm.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
..hm men var kommer kontrasten in i bilden? Ska man ha en skärm med kontrasten 1000:1 eller en med 200:1 när man jobbar med bildbehandling?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
..hm men var kommer kontrasten in i bilden? Ska man ha en skärm med kontrasten 1000:1 eller en med 200:1 när man jobbar med bildbehandling?
Hej!

För fotoredigering behövs inte så förfärligt mycket kontrast, man brukar ofta säga att utskrifter har en kontrast på sisådär 150:1 eller så. Många som redigerar bilder professionellt brukar faktiskt ställa in sina skärmar till nånting i området 100:1 till 200:1.

Kontraster på 1000:1 och liknande, i synnerhet kombinerat med hög ljusstyrka, är mer avsett för kontorsmiljö med starkt omgivningsljus (t.ex. för någon som sitter vid ett fönster) och när man skall spela eller visa tv/film. Var dessutom vaksam på att många skärmar idag uppger mycket höga kontrastvärden (2000:1, 3000:1 osv) från så kallad dynamisk kontrast, dvs att man laborerar med bakgrundsbelysningen beroende på ad som visas på skärmen - en riktig styggelse för fotoredigering :) Men dynamisk kontrast går så vitt jag vet alltid att stänga av och är i de flesta fall inte ens aktiverat förrän man väljer att ställa in skärmen för filmvisning eller något liknande (beteckningarna för sådana inställningar varierar mellan märkena).

Nu har även moderna bildredigeringsskärmar ofta en hög möjlig kontrast (t.ex. 1000:1), men de har också möjligheten att kalibrera om så att du faktiskt får precis så låg kontrast som du vill ha.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
När det kommer till lågbudget, om du fick välja mellan dessa två:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=131709,278040
Vilken skulle du då ta för bildredigering och som ska kalibreras.

Säg nu inte att det finns ett gäng till, i den prisklassen som är lika bra.... ;-)


Michael - det är jobbigt att välja i bland -
Hej!

I det här fallet, Benq-skärmen alla gånger helt enkelt eftersom den har en MVA-panel och Samsung-skärmen har en TN-panel (se mer om det tidigare i tråden). För generellt hemmabruk med mycket spel och ingen bildredigering hade jag kanske sagt tvärtom, men i det här fallet är valet enkelt.
 
ANNONS