Annons

Korrigera färger efter felsoppad film

Produkter
(logga in för att koppla)

Xappoline

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om någon vet hur jag ska göra för att få felsoppad diafilm rätt färgmässigt.

Canon har framkallat min färgdiafilm i bad för vanlig färgfilm och sedan tryckt ut bilderna på papper. Alla bilderna är grönblåaktiga och jag kan inte hitta i Photoshop hur jag ska göra för att få färgerna att se korrekta ut eller i alla fall närmre korrekta. Någon som har en aning?

/Felsoppad påskfirare
 

Bilagor

Bobbo V

Aktiv medlem
Har inte photoshop framför mig för tillfälligt så jag reserverar mig för eventuella fel.

Ett bra sätt är att använda funktionen "variationer" som man hittar under "bild"-"ställ in"-"variationer".
Man får upp ett antal exempel på den aktuella bilden men med olika färgstick. Med hjälp av dessa kan man se vilket färgstick bilden har och även lätt hitta den färgkorrigering som är bäst för att rätta till problemet.
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Det finns flera andra sätt, förutom Henriks förslag som du alltid kan börja med. Under Bild/Justeringar finns dels Nivåer där du kan ändra varje färg för sig. Dels finns Färgbalans, där du också kan justera enskilda färger. Du kan också testa Blanda Kanaler.
 

Chris08

Guest
använd kurvor... lägg i rött och gult så blir det nog ok. Men lika bra som diat hade blivit kan det tyvärr aldrig bli =/
 
ANNONS