Annons

Mappstrukturer

Produkter
(logga in för att koppla)

Corpze

Medlem
Tjena, Jag är lite nyfiken över hur ni har ordnat upp era bilder på datorn?

Jag själv har precis katalogiserat om ganska mkt i datorn efter årtal och månader, hur har ni gjort?
 

Sir Anselm

Aktiv medlem
I början sorterade jag upp bilder efter bildtyp, dumt nog, märkte rätt snart att det inte fungerade. Nu har jag datummappar, eventuellt med en rubrik efter om jag bara varit och fotat på ett ställe, typ: "2008-11-19 Stockholm".
 

Per_tissen

Aktiv medlem
Jag har gått precis samma väg som Marcus. Börjat med någon slags kategorisystem och rätt fort insett att det kanske inte var så klokt när bilderna vid digitalkamerans inträde inte längre räknas i hundratal. Nu har jag bilder i mapp efter vilket datum de tagits och de mapparna är grupperade efter månad.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag skapar varje år en ny katalogstruktur med år och månader.
Oftast använder jag Canons EOS utility för att tanka över filerna från kameran. Har jag satt mappen år-månad som defualt så för jag mappar som 2008-11-18 i mappen 200811.
Sedan ber jag Lightroom synka mappen 200811 och får in alla nya bilder och mappar efter datum.
Om en mapp i huvudsak innehåller bilder från Bryssel döper jag om mappen till 2008-11-18_Bryssel. Det gör det lättare at hitta i mapparna senare.
När jag gör detta inifrån LR så döps både mappen i LR och i Windows/Mac OS om på samma sätt.
Sedan är det bara att tagga filerna om man inte gjort det redan vid importen. Att leta efter bilder gör jag givetvis i LR så var bilderna ligger spelar egentligen ingen roll. Trots det är det lättare att hitta filer i Windows/Mac om man har ordning och reda även där. Det finns nog många andra sätt som är bra men detta är det som jag funnit enkelt och fungerar bra för min del.
Kanske någon som har en ännu bättre och enkel lösning?
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har också en kronologisk struktur.

\År\YYYY-MM-DD Beskrivning

Eftersom jag inte fotar så ofta har jag hoppat över mellannivån med månad.

Den stora fördelen med en kronologisk hierarki är att man aldrig behöver fundera över var man skall placera bilderna och hur man skall döpa mapparna.

Sedan använder jag Lightroom för att tagga bilderna, lägga dem i collections osv för att på så sätt kunna få ut bilderna på "tvären", t ex semesterbilder, sportbilder, familjebilder osv.

Mvh
Anders

PS. Mats, du kan väl i princip hoppa över EOS-utility? Sorteringen på olika mappar för olika datum grejar ju Lightroom vid importen om du vill.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jo du har rätt i att jag inte behöver EOS utility. På mina Macar har jag inget Canon program alls installerat. Det behövs inte för att få kontakt med kamerorna.
Min PC föredrar däremot Eos utility när jag kör med usb-kabel. Den brukar bråka om jag försöker köra in bilderna direkt i LR.
Fungerar däremot bra om jag använder kortläsare men det är jag för bekväm för.
 

Gutta

Aktiv medlem
Jag delar bara upp mina bilder per år och i två parallella mappstrukturer för mina raw respektive jpgfiler. Alltså Dngmapp resp jpgmapp med årtalsmappar i respektive mapp. Har jag sedan en speciell event eller en samlig bilder som jag tycker hör ihop får de bildern en egen mapp i årtalsmappen. Annars ligger filerna bara rakt ut under årtalsmappen. Men jag sparar inte mer än några tusen bilder om året förstås...
 
ANNONS