Annons

Fokus ??

Produkter
(logga in för att koppla)

bjahl01

Medlem
Hejsan!

Har ett D70s som jag har börjat fota lite undervattnet.. med men tyvärr så har jag inte något fisheye utan bara standard objektivet men jag upplever att det är svårt att få fokus på när bilder på saker. Fått förklarat att det är objektivet som har för dålig närgrens kan det stämma ?
Har lånat fisheye och tycker det går mycket lättare..

Inställningar som kan underlätta dynamisk eller punkt fokusering ? Eller övriga tipps mot tages ocksåå..
 

Petsan

Aktiv medlem
Hejsan!

Har ett D70s som jag har börjat fota lite undervattnet.. med men tyvärr så har jag inte något fisheye utan bara standard objektivet men jag upplever att det är svårt att få fokus på när bilder på saker. Fått förklarat att det är objektivet som har för dålig närgrens kan det stämma ?
Har lånat fisheye och tycker det går mycket lättare..

Inställningar som kan underlätta dynamisk eller punkt fokusering ? Eller övriga tipps mot tages ocksåå..
Det beror på om du fotar med platt front (flatport) eller välvd front (kupolport, dåmport). Har du välvd port krävs det en försättslins på ca 3+ till 4+ dioptrier för att du skall kunna fokusera korrekt (alternativt mellanringar, förutsatt att du har utrymmet). Har du platt port kan du gå lika nära under vatten som på land, dvs närgränsen på objektivet är densamma. Ofta lockas man att gå nära under vattnet, så det kan vara så att du fört nu upptäcker ditt objektivs begränsningar (såvida du inte är makro- eller insektsfotograf, då har du upptäckt detta redan på landbacken). Om det nu är så att du håller dig på korrekt avstånd och fokuserar korrekt men ändå inte är nöjd med skärpan så kan det helt enkelt bero på att du faktiskt har en massa färgat vatten fyllt av partiklar mellan din kamera och ditt motiv. Svårt att ge mer direekt "hjälp" eftersom du inte bifogar exempel. Din bild "örnfynd" ser väl hyfsad ut i alla fall. Hav tålamod! Betänk oss stackare som gick den "hårda skolan" och började med detta på diafilmens dagar. Många rullar åkte direkt till papperskorgen i början...
 

bjahl01

Medlem
Det är en kupol front(domport) jag har .. har inte råd nu med en nytt fisheye.. just nu.. men kan ett närbildfilter hjälpa till ??

Problemet är att kameran inte alls hittar fokus .. så den skjuter aldrig av..
 

Petsan

Aktiv medlem
Det är en kupol front(domport) jag har .. har inte råd nu med en nytt fisheye.. just nu.. men kan ett närbildfilter hjälpa till ??

Problemet är att kameran inte alls hittar fokus .. så den skjuter aldrig av..
No shit! Din kupol bidrar till en välvd yta mot vattnet, dvs ett tätare medium. Detta gör att ljuset bryts över din kupol precis som genom en negativ lins (konkav, om man skulle prata speglar). Detta måste du kompensera genom att montera en positiv lins (3-4 dioptrier, beroende på portens diameter, dvs hur kraftigt välvd den är) framför objektivet (alternativt mellanringar, vilket ger samma effekt,ju. Du måste kunna fokusera i området 20-30 cm). Just nu begär du alltså det omöjliga av din optik. Om du inte vill vänta kan du prova att manuellt ställa fokus på närgränsen och sen blända ner maximalt och hoppas att skärpedjupet kan rädda biffen, åtminstone hjälpligt. Om ditt "standardobjektiv" klarar att fokusera ner till runt 0,3m så borde det funka så länge, men det är lika bra att skaffa närbildslins på en gång. Hör med tillverkaren av det hus du använder, vilken styrka du skall ha på linsen.
Anledningen till att du klarar dig så bra med fisheye är att den kan fokusera såpass nära redan från början (det finns en handfull vidvinklar som grejar detta också).
 

Christian Karlsson

Aktiv medlem
När du säger standardlins, menar du 18-70:an eller 18-55:an. Den förstnämnde har ingen vidare bra närgräns så där måste du sätta på en diopter, precis som Peter säger, och med största sannolikhet även en portförlängning. Många avfärdar den helt för UV-foto (har inte testat den UV själv) men jag har sett att en del får fina resultat med den, när dom väl "rätt ut" den. Kolla vad tillverkaren till ditt UV-hus och din port rekommenderar. 18-55:an har bättre närgräns, så teoretiskt sett bör den vara enklare (äger inte den linsen). Kanske räcker det med en portförlängning. Fisheye-linser är betydligt bättre lämpade för att sättas bak en dome-port. Dels för att dom normalt sett har mycket bra närgräns, men framförallt för att dom hanterar den välvda bilden som skapas av porten mycket bättre än raktecknande optik. Punktfokus brukar vara snabbare på att hitta, men det gäller ju att sätta punkten på rätt ställe också :)

lycka till
 

bjahl01

Medlem
När du säger standardlins, menar du 18-70:an eller 18-55:an. Den förstnämnde har ingen vidare bra närgräns så där måste du sätta på en diopter, precis som Peter säger, och med största sannolikhet även en portförlängning. Många avfärdar den helt för UV-foto (har inte testat den UV själv) men jag har sett att en del får fina resultat med den, när dom väl "rätt ut" den. Kolla vad tillverkaren till ditt UV-hus och din port rekommenderar. 18-55:an har bättre närgräns, så teoretiskt sett bör den vara enklare (äger inte den linsen). Kanske räcker det med en portförlängning. Fisheye-linser är betydligt bättre lämpade för att sättas bak en dome-port. Dels för att dom normalt sett har mycket bra närgräns, men framförallt för att dom hanterar den välvda bilden som skapas av porten mycket bättre än raktecknande optik. Punktfokus brukar vara snabbare på att hitta, men det gäller ju att sätta punkten på rätt ställe också :)

lycka till
Jag har en 18-70 och den suger i svensk vatten :D Var på Malta i våras och då var det klar blått i vattnet och då var det inga problem att fota lite vy bilder när det var lite längre avstånd till motivet. Men det fungerar inte riktigt så i svenska vattnet så där får den bara spel och har misstänkt att det berodde på närgränsen och det har ni ju bekräftat det så det känns ganska skönt att det inte bara är skit bakom spakarna. Så det blir att investera i ett nytt objektiv när plånboken tillåter det.


Tack för all information från er:D
 
ANNONS