Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Barlast till WP-DC21, inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Broman

Aktiv medlem
Har köpt ett undervattenhus till Canon G9, WP-DC21.

Jag undrar om jag behöver skaffa extravikterna som finns som tillbehör.
Går tyvärr inte att få någon hjälp från Canon.
Då vikter passar flera olika undervattenshus verkar det vara beroende på modell om de behövs eller inte. Tyvärr har ingen uttalat sig om WP-DC21.
Tänker använda huset under en dykarutbildning i Egypten.
Borde väl vara väldigt stor skillnad på salt och sötvatten, antar jag.

Är tacksam för andra råd i detta ämne då jag är helt novis när det gäller uv-foto.
 

hrspicar

Aktiv medlem
Varför barlast? Om huset/kameran är positivt avvägd flyter den upp om du tappar den. Fäst kameran i västen med en karbidhake och en lämplig lina så kan du "slänga den över axeln" om du tex i en nödsituation behöver ha händerna fria. Om du i framtiden skaffar blixt och lampa till kameran så vill du ha all flytkraft du kan få. En tung utrustning är jobbigare att fotografera med än en väl avvägd utrustning.
 

kennethvärmdö

Aktiv medlem
vikter

Jag har visserligen bara en Ixus med uv hus.
Den flyter vid ytan utan vikter men sjunker fortfarande utan
vikter på 20m djup.Så jag håller med föregående talare, du klarar dig bra utan vikter.Någon sorts säkerhetslina är dessutom bra att ha och då den helst bör vara av typen sjunkande eftersom
en flytande har en osannolik förmåga att hamna framför linsen hela tiden så har en viss extravikt i den.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
När vi ändå är inne på säkring av kameran.

Om vi ska tänka på egen säkerhet och inte bara på kameran, så bör man se till att sakerna är säkrade i dykaren och något negativa. De tillfällen som kan tänkas komma där man blir tvungen att släppa kameran, så ska den absolut hålla sig borta från ansikte, reggar, ytkorv och inflator. Om den är lite i vägen för benen när man ska simma så är det inte det värsta som kan hända, men en kamera som hindrar hanteringen av nämnd utrustning är riktigt illa. Vill man absolut ha en positiv kamera så kan man lösa det med en mindre flytkropp som går att dumpa - lite överkurs kanske, men i vissa miljöer är det nog rätt bra.

Vi har haft en del diskussioner om att ordna utbildning för uv-fotogfrafer. En utbildning som helt skulle hoppa över själva bilden, utan bara fokusera på dykutrustningskonfiguration, trim, avvägning, par/team-säkerhet med uppmärksamehet i sökaren osv. Om det skulle bli en egen kurs, hållas tillsammans med normal fotokurs eller bli en del av någon annan kurs vet vi inte. Det finns ett par av de organisationer som har ett nytt och annat sätt att se på kurser och säkerhet än tex PADI som är intresserade. Vi får se var det landar.
 

hrspicar

Aktiv medlem
Denna hake med fjäderbelastat lina har jag fäst i en D-ring på västens övre högra sida:
http://www.resochdyk.nu/fotogalleri/uv-foto/hake.jpg

Kan alltid vika ihop blixtarmarna och slänga kamerapaketet över axeln. Använder Fourth Generation flytkroppar för UCLS armar:
http://www.4gdphoto.com/catalog/index.php?main_page=index&cPath=11_18

Råkade ut för en brusten halstätning samtidigt som jag fastnade i en bakström i Sunnanströmmen Norge. Kunde få undan kameran och koncentrera mig på att klara livhanken.
 
ANNONS