Annons

shutter priority

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Någon som vet om det går att ställa in 7Hi så att den prioriterar att ta bilder istället för att fokusera?

Nu vägrar kommeran att ta en bild om den inte har fått fokus på något.

Mvh
Maverick
 

bjornwestergren

Aktiv medlem
Sitter på jobbet och kan inte kolla upp det, men varför inte köra med Manuell fokusering? Det fungerar jättebra för mig om jag måste ta bilder innan AF hinner med...kräver ju iofs att man måste hinna ställa skärpan manuellt innan men jag kan inte tänka mig att du vill ha oskarpa bilder i alla fall, jag menar, en bild utan skärpa är ju oftats inte det som man vill ha.

När jag ändå kom på det, hur gör man om man vill ha mycket oskärpa på någonting? Jag har satt på manuell fokusering och på 0.50m och har motivet 2 meter bort så blir det ändå inte så oskarpt som jag skulle vilja ha det, använder största möjliga bländare oxå. Nån som vet hur man gör, förutom att lägga oskärpa i ps?
 

Maverick

Aktiv medlem
Nä, oskarpa bilder vill man ju inte ha. Fast som det är nu får jag ju inga bilder alls.

Manuell fokusering har jag två problem med. Dels så ser jag inte när det är skarpt, eller mera rätt jag tycker det är skarpt och sedan när jag tar upp bilden på datorn så är bilden bortom räddning. Dels så panorerar jag ganska mycket och jag skulle aldrig hinna med att ställa om fokusen manuellt på denna kamera. Åtminstone tycker jag att även den manuella fokuseringen är lite långsam om jämför med ett mekaniskt objektiv. Till råga på allt så brukar panoreringen medföra att jag måste zooma ut hela vägen. Det är sällan som jag står så att jag har ett jämt avstånd hela vägen.

Pratar vi om oskärpa eller kort skärpedjup? För oskärpa tycker inte jag att det är några problem med att få.

Mvh
maverick
 

bjornwestergren

Aktiv medlem
Vi pratar både ock typ.
Jag tror att du skulle behöva en mycket snabb AF för att uppfylla dina behov, vilket du dock inte kan få med denna kamera.

Manuell fokusering fungerar perfekt för mig, ser när det är skarpt, och det bli oftast det när jag slänger in bilderna i datorn oxå. Jag använder manuell fokusering alltid när jag ska panorera någonting, bilar eller cyklister eller annat kul.

Näe...tar jag en porträttbild t.ex. så vill jag att modellen ska vara 3 meter ifrån kameran och att den ska vara suddig, alltså oskarp. Ställer jag då in på kameran att fokusen ska vara på något helt annat avstånd än just 3 meter så blir det ändå inte så, även om jag ställer den att vara på säg 20 meter. :(


Det där med bländaren skulle jag gärna vilja ha en större, eller i alla fall att bländare 3.5 motsvarade samma skärpedjup som på min systemkamera, vilken den inte gör på långa vägar. Men jag använder min kamera endast till att ljusmäta till, och det överensstämmer bra med systemkameran tycker jag. Har nog tjänat många kronor på att ta bilden först med digitalkameran och sedan samma inställningar på systemkameran.
 

Maverick

Aktiv medlem
Nä du kan inte jämföra skärpedjupet kontra bländare med en analog kamera. Men ljuset kan man ju som sagt mäta med digitalen. Den tanken har slagit mig med.

Skärpedjupet är ett problem om man vill ha ett kort djup. Jag har en bild där motivet finns på kanske 0.5-1 meter avstånd och bakgrunden är kanske 30-50m bakom och då börjar det bli oskärpa på dessa. Jag vet inte riktigt hur man ska komma runt det. Till analoga finns det ju olika typer av filter för att uppnå den effekten men jag vet inte om de fungerar på en digital.

Har ingen bra lösning, någon annan kanske.

Mvh
Maverick
 

bjornwestergren

Aktiv medlem
Jag tror inte att du förstår vad jag menar riktigt. Bländaren osv. vet jag redan att det inte går att jämföra...men total oskärpa tycker jag att man ska kunna få med en digitalkamera för 15000:- oxå *ler*

Alltså...jag vill ha en bild på en tjej som stor framför en vit vägg...hon har svarta kläder på sig och står 2 meter framför mig (jag står vid kameran). Hur ska jag då göra för att hon endast ska bli en svart färgklump på bilden? Ställer jag att skärpan ska ligga 0.5m eller 30m ifrån kameran så blir hon fortfarande halvskarp, det gör mig lite irriterad.

Mvh Björn Westergren
http://www.bjornwestergren.com
 

janc

Aktiv medlem
Jag har en pdf fil med skärpedjupstabeller för Minolta Dimage 5, 7, 7i, 7Hi som jag kan maila till dig om du vill.
 

Maverick

Aktiv medlem
bjornwestergren skrev:
Jag tror inte att du förstår vad jag menar riktigt. Bländaren osv. vet jag redan att det inte går att jämföra...men total oskärpa tycker jag att man ska kunna få med en digitalkamera för 15000:- oxå *ler*

Alltså...jag vill ha en bild på en tjej som stor framför en vit vägg...hon har svarta kläder på sig och står 2 meter framför mig (jag står vid kameran). Hur ska jag då göra för att hon endast ska bli en svart färgklump på bilden? Ställer jag att skärpan ska ligga 0.5m eller 30m ifrån kameran så blir hon fortfarande halvskarp, det gör mig lite irriterad.

Mvh Björn Westergren
http://www.bjornwestergren.com
Jodå, jag förstår vad du menar men jag kanske uttryckt det så bra i mitt svar. Lösningen är att du måste dra ut avstånden ännu mer mellan motiv och bakgrund. Vilket i sig kommer resultera i att det inte är samma bild som du tänkt dig och därmed ingen bra lösning.

Jag skulle också vilja slå en flukt på den skärpedjupstabellen.

Mvh
Maverick
 
ANNONS