Annons

Fotografera bandy

Produkter
(logga in för att koppla)

Thelinkan

Ny medlem
Jag har för närvarande en inte allt för upphetsande digitalkamera (en flera år gammal Finepix 1400Zoom) som jag köpte för att ta festfoton med, men som jag senare börjat att fotografera bandy med också. Vissa bilder blir hyffsat bra (i mitt eget tycke) men det är många brister med kameran och minst lika många i mitt kunnande.

Jag siktar på att i höst skaffa en ny kamera. Jag kommer dock inte att kunna lägga ut några stora pengar (max 5-6000 kronor) och funderar på vilka finesser som är viktiga när man ska fotografera bandy.

De funderingar jag har själv är att jag vill kunna ställa in slutartiden. Bandy går ofta oerhört fort och många av de foton jag tagit är rejält suddiga över spelarna men att isen är skarp. Dessutom behövs zoom. Ofta kan objektet jag vill fota befinna sig 60-70 meter från mig.

Men det verkliga eldprovet är elljusmatcher. Vad behövs för att kunna fotografera spelare som är 60-70 meter bort utan att bilden blir nästan svart när matcher som spelas efter mörkrets inbrott ska bevakas?

Sist men inte minst så behöver jag själv hjälp. Jag har suttit idag och läst en del om fotografering här på sidan, men det mesta handlar om fotografering av relativt sett stillastående objekt. Det där med bildkomposition känns ganska svårt att jobba med för att fotografera matchbilder.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Vad du är ute efter är:
Ljusstarkt objektiv (ljuskänslig film är i och för sig bättre idag än för 20 år sedan)
Lång brännvid
Antagligen autofokus
vilket i kombination lätt blir rätt dyrt.

För 5-6 tusen kronor kan du få en sjyst begagnad manuel systemkamera med ett rellativt långt och ljusstarkt objektiv, exempelvis något ur Canon FD systemet. Men då har du ingen autofokus och det kan bli trixigt med så pass rörliga motiv (men inte omöjligt, bra sportfoto togs även före autofokusens introduktion). Nyare system med autofokus och bra ljusstyrka kan bli svårt i den prisklassen du nämner fast jag är inte så insatt där. Digitalt blir sannolikt ännu dyrare även om de mindre sensorerna gör att du inte behöver lika lång bränvid för samma "förstoring".

Om engelska inte avskräcker dig så kika gärna på
http://www.photo.net/sports/overview
om sport och actionfotografi. I den artikeln får du sannolikt även bättre råd än vad jag kan ge här.

(Besökte för övrigt Bandy SM finalen i år men nöjde mig med att fota glada supportrar utanför arenan ;o) )

Mvh Richard
 

Thelinkan

Ny medlem
Jag glömde ett viktigt (nästan viktigaste) kravet och det är att jag ska kunna lägga ut matchbilderna inom en timme från att dommaren blåst av matchen, dvs det är endast digitalt som fungerar. Tyvärr är digitala systemkameror mycket dyra idag och det kommer förmodligen att bli en något enklare variant.

Tack för dina synpunkter, jag ska ha dem i åtanke.
 
ANNONS