Annons

Mellanlagring vid längre utlandsresa

Produkter
(logga in för att koppla)

Blanck

Avslutat medlemskap
Är det ngn som har erfarenhet och ideer kring mellanlagring av .raw bilder, skulle dessutom kunna kontrollera bilderna på en liten skärm. Är det ngn med erfarenheter kring Hyperdrives?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Använd 16GB CF-kort (om du nu har en kamera som tar CF-kort). 40GB mellanlagrinng = 1500 kr. 3x 16GB Transcend 133x CF = 48GB, 1300 kr.
 

Blanck

Avslutat medlemskap
MiniPc v/s mellanlagringsstation?

Funderar på en Mini PC kontra Mellanlagringsstation typ Hyperdrive/Jobo mm.

MiniPc

+ Kan användas till andra sysslor, mail, blogg
+ Möjligen bra att kunna kontrollera bilderna (om en MiniPC orkar detta?)

- Skall bäras med i ryggsäck, tyngd
- Känslig för yttre påverkan, slag mm
- Tar mer plats än melanlagringsstation, typ Jobo.
- Laddningskrävande
- Separat kortläsare, CF kort

Orkar en MiniPC att hantera raw filer på 25 mb, för lagring o visning?
 

Blanck

Avslutat medlemskap
Använd 16GB CF-kort (om du nu har en kamera som tar CF-kort). 40GB mellanlagrinng = 1500 kr. 3x 16GB Transcend 133x CF = 48GB, 1300 kr.
Har hört att det är betydligt fler fel/ strul med stora CF kort, blev rekomenderad att hålla mig till 2 GB kort med hänsyn taget till byggkvaliten/säkerhet.

Har 4st 2 gb kort. Skall dessutom vara på resande fot i 5 månader och det kommer att bli mycket plåtande. Så det skulle krävas ett antal kort även om jag köpte stora kort.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Är det ngn med erfarenheter kring Hyperdrives?
Har använt en Hyperdrive Colorspace (gamla modellen, köpt för ungefär ett år sedan) en hel del. Funkar utmärkt, även "i fält".

Stora fördelar: tömmer korten mycket snabbt (ungefär 1 gig/min -- och de nya lär vara ännu snabbare), bra batteritid, hyfsad skärm (fast liten -- nya modellen har större). På det hela taget tycker jag det fortfarande verkar vara den smidigaste och mest prisvärda lösningen.
 

lawe

Aktiv medlem
satsa pa en samsung nc10 istallet for en eee isf. battre byggkvalitet och langre batteritid
Jag kör min eee901 6-7 timmar på en laddning. Vilken annan UMPC grejar det? Men batteritiderna varierar kraftigt beroende på vilken modell man köper. Eee:n funkar dessutom utmärkt till att stoppa in SD-kortet i och lyfta över bilderna för mellanlagring och grovsortering. Jag kör Nikon Transfer och ViewNX på den och det funkar toppen.

Begränsningen med en 901:a är att den bara har 20GB SSD-disk, så vill man lagra mer får man stoppa köra med extern hårddisk, USB eller SD-kort. Fast med ca 15GB ledigt efter programinstallationer tycker jag man klarar sig rätt långt.

/Lars
 

Blanck

Avslutat medlemskap
Jag kör min eee901 6-7 timmar på en laddning. Vilken annan UMPC grejar det? Men batteritiderna varierar kraftigt beroende på vilken modell man köper. Eee:n funkar dessutom utmärkt till att stoppa in SD-kortet i och lyfta över bilderna för mellanlagring och grovsortering. Jag kör Nikon Transfer och ViewNX på den och det funkar toppen.

Begränsningen med en 901:a är att den bara har 20GB SSD-disk, så vill man lagra mer får man stoppa köra med extern hårddisk, USB eller SD-kort. Fast med ca 15GB ledigt efter programinstallationer tycker jag man klarar sig rätt långt.

/Lars

Tja det blir ju lite mer prylar o hålla koll på då det blir ca 2-4 gb om dagen i 5 månader, vilket skulle kräva ytterliggare grejer som hårddisk, sladdar mm.Visserligen är portabla hårddiskar billiga numera.
 

lawe

Aktiv medlem
Tja. Ska du ta med dig 600GB bilder så får du nog leva med att släpa med dig lite prylar :) Med en sådan bildmängd kanske du ändå ska fundera på en liten PC så du kan göra gallring mm medan du är ute och reser.
 

ulltand

Aktiv medlem
Antar att du inte kan tänka dig att spara i tex *.jpg eller att minska upplösningen för att få ner datamängden, eller?

Om inte, så kan du ju spara lite utrymme med zip i alla fall.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Har hört att det är betydligt fler fel/ strul med stora CF kort, blev rekomenderad att hålla mig till 2 GB kort med hänsyn taget till byggkvaliten/säkerhet.
Hur säkert är det att lagra alla sina bilder på en enda enhet, som dessutom snurrar och är ömtålig mot stötar? Minneskortet kan du bära med dig överallt.

Men det var bara ett förslag. Min gamla mellanlagringsenhet ligger mest och samlar damm nuförtiden :)
 

mnilsson

Aktiv medlem
Har hört att det är betydligt fler fel/ strul med stora CF kort, blev rekomenderad att hålla mig till 2 GB kort med hänsyn taget till byggkvaliten/säkerhet.

Har 4st 2 gb kort. Skall dessutom vara på resande fot i 5 månader och det kommer att bli mycket plåtande. Så det skulle krävas ett antal kort även om jag köpte stora kort.
Vad finns det för belägg för detta? Vad är det för skilland på ett 16 flashminne vs att ha 8 st 2 Gb flashminnen? Enda anledningen som jag ser det till att köra på mindre kort är väl om man gör backup sällan eller är på kritiska uppdrag där man måste minimera skadan om det skulle hända ngt med ett kort. Eller har jag missat ngt?
 

Blanck

Avslutat medlemskap
Vad finns det för belägg för detta? Vad är det för skilland på ett 16 flashminne vs att ha 8 st 2 Gb flashminnen? Enda anledningen som jag ser det till att köra på mindre kort är väl om man gör backup sällan eller är på kritiska uppdrag där man måste minimera skadan om det skulle hända ngt med ett kort. Eller har jag missat ngt?

som sagt har jag "bara hört" detta. Men på något känns det troligt då det skall in mer data på samma utrymme, som säkerheten CD kontra DVD.?
 
ANNONS