Annons

katastrof!

Produkter
(logga in för att koppla)

bushmaster84

Aktiv medlem
Nu har det otänkbara hänt...
Min externa hårddisk verkar ha krashat med 8000bilder å massa annat skojj på...
Hur kan man försöka rädda den?
 

j777

Aktiv medlem
Det är ganska vanligt att det är transformatorn ("väggvårtan") som går sönder på externa diskar så du kan prova att byta ut den.
Men är det riktigt värdefulla bilder så är det nog bättre att dra ur sladdarna och ringa typ IBAS eller www.hdiskakuten.se istället (jag har ingen personlig erfarenhet av dem).

I framtiden kanske du kommer ihåg att göra backup?
 

bushmaster84

Aktiv medlem
Mjo ja har försökt bryta mig in i den...men de verka knepigt.inge skruvar..

Jo ja har tagit lärdom av allas våran gud fotomicke å ska köpa 3 nya externa diskar :p
 

Lorryquai

Aktiv medlem
Märke samt modell på disken? Man vill helst veta vad som håller och vad som inte gör det.

Sitter själv med 2st från Western Digital som har hållt i 2-3 år.

//Lorry
 

RG

Avslutat medlemskap
Och bara för att en hårdisk pajat behöver det ej betyda att alla dessa är skit.
 

Lorryquai

Aktiv medlem
Ok, självklart ska man inte dra allt över en kant.

Tråkigt, har själv en bekant som fått sin Lacie porche d. krashad...

Hans blev formodligen överhettad.

//Lorry
 

beta75

Aktiv medlem
Min 500 gb lacie porsche hade ett fel. Så fort den fick mer är 270 GB med filer så ballade den ur. Fick den utbytt.
 

Tibor

Aktiv medlem
troligen styrkortet

Jag har haft två externa usb diskar som pajat. (en Lacie och en Maxtor) I båda fallen var det styrkortet eller kraftenheten. Själva hårddisken fungera utmärkt och gick att koppla in i en dator på bussen och flytta bilderna. Har f.ö. kvar ena 500 MB disken som andra-disk i en äldre dator.

Skruva isär den externa lådan. Skruvarna brukar sitta under plasten så man får dra isär och bruka våld. Jag är ganska säker att dina bilder går att rädda..
 

Martin F

Aktiv medlem
Visst, man ska inte dra alla av samma märke över en kam men det är inte första gången jag hör om kraschade Lacie Porsche-diskar tyvärr. Har blivit avrådd både en och två gånger.

Nu fattas väl bara att mina egna externa kraschar när jag säger så...
 

gatsu

Aktiv medlem
Har även jag haft en extern maxtor disk (2st interna, maxtor de med) som pajat. Ibland är det inte disken i sig som pajat utan nåt annat i det externa chassit...så följande kan vara en billig lösning för den som vill se om deet är liv i disken: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=124032

Har efter 3 trasiga Maxtordiskar, som inte ens varit långlivade, enbart börjat köra vidare på min Western Digital som jag har goda erfarenheter av. Nu är ju inte 3 diskar nån större felmängd sett till hur många som tillverkats, men 100% fel hos mig = inga mer Maxtor.

Hoppas det löser sig, alltid tråkigt med HD-ras.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
En av mina mindre (500GB) WD MyBook ES med USB/ESATA dog för ett par dagar sedan. Ingen fara alls eftersom jag har samma data på två diskar. Bara att skicka till WD för utbyte.
 

Miklen

Avslutat medlemskap
Skrapljud är aldrig..aldrig..aldrig bra.. Har du tur så är det ett lager som gått åt skogen.. eller så är det en läsarm som krökt sig eller något av huvudena som går i skivan.. (inte så tur).. Är det oersätteliga bilder skulle jag inte gå längre än så utan lämna in den. Är det bara ett lager kan dom ju fortfarande använda skivorna å läsa fram datan även om d kostar flis.. guldflis..
 

David G

Aktiv medlem
Skumt med alla dessa krashande usb-diskar, min första vanliga hårddisk, en fujitsu från 1997, är fortfarande i drift, om än bara som system-disk i en mp3-spelar-dator. Faktum är att ingen av mina eget införskaffade diskar någonsin gått sönder. En begagnad 2.1gb samsung gick sönder i en annan mp3-dator som stod utomhus i vedboden, varför går usb-diskarna sönder hela tiden? Kan det vara för att man flyttaromkring dom eller är det helt enkelt så att tillverkarna snålar och använder dåliga komponenter?
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Switchat nätaggregat kan vara boven

Jag har krashat två LaCie d2 Extreme anslutna via FW fast det verkar vara nätaggregatet som givit upp och lämnat för lite kraft till diskarna, den ena discen började funka igen efter ett nytt nätaggregat. Den andra gick att rädda via ett Prg som heter DataRescue II (för osx). Tog tid men gick att rädda iaf.

Kör dubbla discar för mina bilder så jag hade en spegling. Men hade lite annan info
som jag behövde återskapa.

Jag har en misstanke om att de switchade nätaggregaten kan vara känsligare för dippar/toppar i elnätet och att det kan vara det som slår ut dem. Mina blev utslagna inom loppet av nån vecka tillsammans med två andra nätaggregat.
 

cchunter

Aktiv medlem
Det är ganska vanligt att det är transformatorn ("väggvårtan") som går sönder på externa diskar så du kan prova att byta ut den.
Men är det riktigt värdefulla bilder så är det nog bättre att dra ur sladdarna och ringa typ IBAS eller www.hdiskakuten.se istället (jag har ingen personlig erfarenhet av dem).

I framtiden kanske du kommer ihåg att göra backup?
Tack för ett bra tips, har provat att byta allt utom elsladden till min Seagate Free Agent och nu när jag gjorde det fungerade den direkt. Hade ingen backup, eftersom det är överförda filmer från DV band som fanns på disken, men skönt ändå att slippa läsa in 40 timmar film igen.

Christer
 

David G

Aktiv medlem
Idag hände en helt sjuk sak, jag tände en lampa och då gick säkringen för hela rummet. Jag bytte säkringen och allt fungerade utom datorn som bara surrade men vägrade boota. Så jag köpte ett nytt nätaggregat och nu fungerar allt som tur var igen. Man kan ju undra hur mycke ström datorn har förbrukat om det räkte med att tända en lampa för att en 10 ampere säkring ska gå sönder.

Tur att diskarna klarade sig för det var ett tag sen jag gjord en fullständig backup.
 

NickeNikon

Medlem
Råkade också ut för en krash för någon månad sen.
Hade just en Lacie Porsche Edition 500 GB.
Men jag har lärt mig sen tidigare att alltid ha alla bilder på flera ställen så jag förlorade inget värdefullt.
 
ANNONS