Annons

Hilfe med Minolta Dimage 7 önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
helt utan förvarning sa min D7 upp sej inatt... med nya batterier i kameran säger det bara klick en gång när kameran slås på. Stänger jag av o sätter på igen är den helt tyst. Klicket uppstår bara när batterierna är nyinsatta. Tips?

Operativet i den är uppgraderat till 2.01E alldeles nyligen, men jag har tagit ett gäng bilder efter den uppgraderingen också.
 

KGS

Aktiv medlem
Så långt kom jag med... men supportnumret var inte särskilt användbart, bättre besked fick jag från Minolta direkt, 08-6277650, de tar in kameran o lämnar kostnadsförslag för ett par hundringar om nu inte reklamationsrätten täcker det hela. Jag misstänker att det räcker med att installera om mjukvaran. Men hur gör man det i en kamera som inte startar? Antagligen via nåt käckt datorprogram som bara Minolta har tillgång till.

Är det nåt allvarligare kan det ta uppemot 10 arbetsdagar att få tillbaka kameran... blir det till att ta fram den gamla analoga igen, eller klarar man ett uppehåll på 2-3 veckor mitt i vårvärmen??
 

janc

Aktiv medlem
Jag antog att om det inte räcker med en total reset av kameran så återstår bara supporten...

Det skulle i och för sig vara väldigt intressant om det finns ett "kommando" för att få kameran att läsa in en backup av mjukvaran från CF kort.

Men det du beskriver låter väl snarast som ett hårdvarufel ?
 

KGS

Aktiv medlem
Du har nog rätt Janne. Hårdvarufel trodde killen på Minolta Service också, Wretman, missade förnamnet, trevlig att prata med men det gick inte att lirka sej före i kön, så alla ni andra som har D7:eek:r på service behöver inte oroa sej.

Positivt var dock att han ser det hela som ett garantiärende utan nån djupare diskussion. Jag berättade att kameran är över ett år, men under två år gammal...

Innan jag lämnade in den testade jag också att dra igång den med nätadapter, det gick inte heller.Ovanligt med fel på Dimage 5 o 7 sa killen på Expert.
 

KGS

Aktiv medlem
Igår fick jag tillbaka kameran. Kostade noll. Lyckades låna en kamera under reparationstiden så abstinensen har inte varit så stor.

När jag fick tillbaka den var den nedgraderad till firmware 1.00 igen. Det blev en annorlunda dag i ett soligt Stockholm, autofokusen var verkligen segare med 1.00 och hur förstorar man bilden man tagit?? nåja det är historia nu, jag uppgraderade till 2.00 så snart jag kom hem, men låter bli 2.01 som jag laddade in precis när den dog, det kanske inte var orsaken, men med stundande resor så tar jag inte risken!

Stort plus till Minolta Service som tog det som garantiärende trots att kameran passerat ettårsgränsen men inte två... De ville inte ens se kvittot. Kanske ser de på serienumret att den är svensksåld. Eller så bryr de sej inte... Importplanerna börjar åter spira. När kommer nian? *s*
 

Yooda

Aktiv medlem
Grattis :)

Ja det är skönt med 2 års garanti :)
Jag har 1 år och 10 månader kvar på min garanti :D

Härligt fotoväder, blir nog att ge sig ut o fota lite idag, fick ju kameran i fredags så man är inte lite sugen på att fota just nu :)
 

.Z.

Aktiv medlem
KGS skrev:

jag uppgraderade till 2.00 så snart jag kom hem, men låter bli 2.01 som jag laddade in precis när den dog, det kanske inte var orsaken, men med stundande resor så tar jag inte risken!

Du KG, Vad är det för skillnad på 2.00 & 2.01, vilken tror du jag har i min nyinköpta?

Larsa
 

KGS

Aktiv medlem
den enda skillnaden ska vara att kameran kan använda Minoltas nya adapter för SD-kort, vad man nu ska med såna till egentligen.
Jag ville ändå testa uppgraderingen för att ett rykte sa att kameran fick en del andra fördelar också... men min dog. Nåja, den funkade några bilder efteråt så det kan ha varit en slump...

För att kolla programversion ställer du kameran i setupläge o trycker på motivprogramväljaren (den där lilla knappen för porträtt, solnedgång osv) så ser du versionen på displayen!
 

.Z.

Aktiv medlem
Tack för infot KG, nu nästa fråga.

Till min stora förvåning så heter min firmware 1.10e, vad är då detta? Bör jag byta till 2.00 & vad blir i så fall skillnaden? Hur byter jag?

Många frågor....

Larsa
 

.Z.

Aktiv medlem
Har just kommit på att vi pratar om din D7 & min D7i, kanske är skillnad på firmwareversionerna?

Har för övrigt nu uppgraderat från 1.10e till 1.11e. Drog hem den från Minoltas hemsida, får nu se om jag märker någon skillnad.

Har haft 3 låsningar sedan jag köpte kameran & hoppas att jag slipper dom nu.

Larsa
 
ANNONS