Annons

Bäver gömsle

Produkter
(logga in för att koppla)

Dunedan

Aktiv medlem
Jag har hittat ett litet bäverbo på land brevid ån nära där jag bor. Ungefär en kilometer nedströms finns fler bävrar, antar att det är en hane som blivit stor och ska starta ett eget liv.
Jag hade tänkt att sätta upp ett gömsle på andra sidan ån en bit upp för banken. Detta är isåfall mitt första gömsle.
Hur känsliga är bävrarna? Hur långt bort borde man ställa gömslet från boet/vattnet? Det jag uppfattat är att bävrar är mest aktiva under natten. Möjligen morgon och skymning med?
Tacksam för någon form av tips.
 

Birdman

Aktiv medlem
Har egentligen inte så mycket kunskap om bävrar mer än att jag kom en väldigt nära vid Svartåns mynning (Oset) i Örebro för några år sedan.Rätta mig gärna om det är så att jag är helt ute och cyklar, men jag har fått för mig att de inte är så störningskänsliga. De är dock mycket vaksamma och skygga, vilket gör att de är svåra att komma nära och smyga sig på. Därför är din approach med gömsle att föredra. Försök att hitta deras vägar från och till boet och placera dig utmed en sådan. Testa dig fram...men som vanligt när det gäller djurfoto så kommer djuret i första hand och bilden i andra.

Lycka till med ditt projekt.

// Daniel
 

Tjädern

Medlem
Hej!

Först vill jag hålla med Daniel; att respekten mot bävrarna alltid måste gå före fotograferingen (gäller för övrigt allt som har med naturfoto att göra, anser jag). Sedan är det några viktiga saker; 1. Sitt inte för nära, utan minst 25-30 meter från ev hydda, 2. Använd gärna gömsle, men också med fördel camouflagenät, 3. Sitt alltid så att du har vinden mot dig (bävrarna reagerar lätt över vittring- största störningskällan), 4. Gå gärna till platsen då det är mörkt, och smyg försiktigt fram utan att knäcka grenar eller föra väsen. Lämna platsen på samma sätt, då minskar du störningsmomenten. 5. Ha tålamod. Bävrarnas rutiner beror mycket på hur stora ungarna är och matsök etc. Ja, det var några tips efter många års bäverfotograferande. Lycka till, och hör gärna av dig om resultatet (utfallet av tipsen!), /Mvh Håkan
 
ANNONS