Annons

DSLR och bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

wikman

Aktiv medlem
Jag undrar lite hur det är med små bländare på DSLR kamrorna.
Jag fotar en hel del mellanformat i studio och har då en massa ljus att tillgå, bländare på mf kameran brukar hamna kring 11-22.

Jag har ibland använt en liten digital vid sidan om, men den grejar bara bl.8.

Slipper jag det problemet om jag skaffare en EOS 10D? Kan man använda alla bländare man har i befintliga objektiv eller blir det något problem?
 

kaw

Aktiv medlem
Du slipper problemet. Anledningen till att man inte kan blända ner ordentligt med en digital kompaktkamera beror på att det är något optiskt strul (av någon för mig okänd anledning) med en bländaröppning på några tiondels millimetrar.
 

henrik.e

Aktiv medlem
kaw skrev:
Du slipper problemet. Anledningen till att man inte kan blända ner ordentligt med en digital kompaktkamera beror på att det är något optiskt strul (av någon för mig okänd anledning) med en bländaröppning på några tiondels millimetrar.
Det "optiska strulet" kallas för diffraktion, vilket är ett fenomen som innebär att ljus avböjs en smula när det passerar t ex en bländaröppning. Ju mindre bländaröppning, desto större avböjning. Om vi nu riktar vår kamera mot och ställer in skärpan på ett föremål så kommer en punkt på detta föremål att bli utsmetad en aning på filmen. Alltså blir punkten, och därmed föremålet, inte fullständigt skarpt. Hur skarpt det blir bestäms (om vi bortser från aberrationer (dvs linsfel)) av bländarstorleken. Detta är ett grundläggande fysikaliskt fenomen och beror inte på dålig linskonstruktion eller dylikt. Faktum är att de flesta objektiv är ungefär lika bra (eller dåliga) vid små bländare, vilket beror på att linsfel här spelar en mindre roll och att diffraktionen därför dominerar.

Orsaken till att digitala kompaktkameror har en minsta bländare på cirka 8 beror därför förmodligen på att den digitala sensorn är såpass liten. På grund av detta måste bilden förstoras ganska mycket. I och med detta förstoras även oskärpan. Vid bländare 8 eller däromkring kommer då oskärpan att vara såpass stor pga diffraktion att den är större än vad man för det mesta anser vara accepterbart.

Ett litet räkneexempel: Ett vanligt mått på vad det mänskliga ögat kan anses upplösa är cirka 0.2 mm om man tittar på ett fotografi på ca 20x25 cm på ungefär 30 cm avstånd. En typisk sensor i en digitalkamera för 3 megapixel har en storlek av 7.1x5.3 mm (Nikon Coolpix 995). Detta ger en förstoring på cirka 40, och den största diametern på "blurret" på grund av oskärpa är då 0.5 mm / 40 = ca 10 mikrometer i runda slängar. Diffraktionen för bländare 8 kommer att ge upphov till ett "blurr" på någonstans i storlekstrakten av 10 mikrometer. Alltså är det inte meningsfullt att ha mindre bländare för digitala kompaktkameror.
 

wikman

Aktiv medlem
henrik.e skrev:
Det "optiska strulet" kallas för diffraktion...
Tack för en fantastisk redogörelse, låter rimligt.

Jag klämde lite på en Canon PowerShot G3 idag, och den har ju ett inbyggt ND filter också, så man kan komma lite närmre mina analoga inställningar och man digitalt kör 50ASA + ND... får se vad det blir för kamera, just nu väger det mellan G3 och 10D, men Sony har ju någin ny på gång också.
 

EdwardH

Aktiv medlem
Jag har lite svårt att förstå exakt hur du kan jämföra en G3 och en 10D. De är inte ens i samma liga.

En g3 är inget annat än en digital kompaktkamera, inklusiv alla medföljande begränsningar och en 10D är en DSLR för professionella fotografer.
 

wikman

Aktiv medlem
EdwardH skrev:
Jag har lite svårt att förstå exakt hur du kan jämföra en G3 och en 10D. De är inte ens i samma liga.

En g3 är inget annat än en digital kompaktkamera, inklusiv alla medföljande begränsningar och en 10D är en DSLR för professionella fotografer.
Jag skulle nog klassa en G3 som en mycket kompetent kamera, som helt klart fyller mina önskemål (förutom det lilla problemet med bländaren). Jag fotar en hel del med en G2 idag och är mycket nöjd med den.
Jag tycker att det är ganska stor skillnad på en G3 och en "ordinär" digital kompakt, nästan lite som att jämföra en Leica med valfri kompaktkamera from någon tillverkare som bara säljs på stormarknader och postorder.

Men detta var inte ens i näreheten av vad tråden handlar om... så om du vill fortsätta dina disskutioner så kan du göra det i vs. (med någon annan än mig).
 

EdwardH

Aktiv medlem
wikman skrev:
Men detta var inte ens i näreheten av vad tråden handlar om...
Jag glömde att svara på din fråga: En 10D är en DSLR och det betyder att du får en Digial SLRkamera, med allt vad det innebär.

Den beter sig som en helt vanlig SLRkamera. Förutom att den är nog tyngre än de flesta. Och snyggare.

:)

Men för att återigen komma till G3:an: Du kan egentligen inte kräva för mycket av den kameran. Den är bara en kompaktkamera.
 

wikman

Aktiv medlem
EdwardH skrev:
Jag glömde att svara på din fråga: En 10D är en DSLR och det betyder att du får en Digial SLRkamera, med allt vad det innebär.

Den beter sig som en helt vanlig SLRkamera.
Med det undantaget att en liten CCD ger kraftigare förstoring av de negativa effekterna vid en liten bländare enligt ovan.

(+ att den är helt beroende av batterier, vilket jag har lite svårt att acceptera att en kamera skall vara, men åter en helt annan disskution)
 
ANNONS