Annons

Jag fotade mitt första bröllop idag...

Produkter
(logga in för att koppla)

lekimpa

Aktiv medlem
...och ta mig tusan om det inte gick rätt bra :)

Jag hade egentligen inga förväntningar på mig då brudparet (vänner) frågade mig i sista sekunden för att jag har en kamera typ. Jag fick dock rejäla fjärilar i magen, som övergick till lätt magknip innan det var dags att sätta igång.
Jag kör ju bara en enkel D40 med SB-400 blixt så jag kunde ju haft bättre förutsättningar i detta december mörker tycker jag. Jag utrustade blixten med ett dylikt bounce card: http://www.kenrockwell.com/nikon/images1/sb-400/bounce-card-DSC_2314.jpg, dvs ett A4-ark.
Fotandet förflöt rätt bra även om det kändes som att man var i allas blickfång som fotograf. Efteråt återkom magknipen och höll i sig ända till jag kom hem och kunde kontrollera huruvida fotona var användbara eller ej. Det var en lättnad att se att ett större antal enligt mig själv är godkända.
Jag vill inte fota bröllop igen :)

Blir ni inte nervösa när ni ska fota en så viktig dag?

Bifogar lite av resultatet.
 

Bilagor

Patches

Avslutat medlemskap
Jag fotade mitt första bröllop för några månader sedan. Jag var också ganska nervös innan, trots att jag hade försökt förbereda mig så mycket som möjligt. Som tur var gick det bra och paret blev nöjda.

Såhär i efterhand märker jag dock att jag kunde ha gjort en del saker annorlunda. Fast det är väl bara bra att ha med sig den kunskapen till nästa gång man fotar något liknande.

Förresten fick du något betalt? Jag fotade "genom" en kompis föräldrar, och undrar om jag fick rimligt betalt.

Jag bifogar lite bilder snart, ska bara resizea i PS.
 

lekimpa

Aktiv medlem
Nej jag har inte fått betalt, det är nära vänner så det känns inte relevant. Jag skulle inte ha fotat något bröllop alls om det inte vore vänner till mig. Jag är inte tillräckligt duktig som fotograf för att ta betalt tycker jag :)
När jag fotade idag så visste jag inte riktigt vilka bilder som "satt" och vilka som inte gjorde det förrän jag kom hem. Det var en bra erfarenhet att fota lite under press.
Vem vet, jag kanske gör om det någon gång även om det inte känns så just nu.
Jag hade ju turen att mitt brudpar var ganska fotogeniska båda två.
 

Patches

Avslutat medlemskap
Här är några av bilderna. Tagna med en D80, Sigma 18-50/2,8 och en SB-600 slagen genom en kaffebrus-softbox.

Kanske borde tillägga att det inte var ett "vanligt" bröllop i en kyrka/med en präst osv. Det var beläget i en herrgård så den riktiga bröllopskänslan kanske inte infinner sig.
 

Bilagor

lekimpa

Aktiv medlem
Det ser ut att vara en trevlig lokal för bröllop. Det kanske känns mer avslappnat att fota om det inte är i en kyrka. Finfina foton, särskilt gruppbilderna.
 

Gustav Lindh

Avslutat medlemskap
Jätteroligt att du vågade dig på att fotografera. Men lite betalt tycker jag man kan ta även om man är nybörjare. En symbolisk summa, och båda parter måste vara medvetna om fotografens ringa erfarenhet...
Är det bara min skärm eller blev inte några av bilderna lite mörka?
 

vifra

Aktiv medlem
Ganska kassa bilder eller...

Varför måste vi tycka att det är:

Oh va bra---
svärtan är utmärkt---
härlig lokal

Vad har det med bildernas kvalitet att göra.
Är det en bra lokal så måste man lyckas bättre.
Bilderna är ju skitdåliga.
Enklaste kompakten gör bilderna bättre.

Lura inte trådskaparen med en massa positiv feedback, ni ljuger bara.
Var ärliga, raka och öppna. Alla vinner på det.
 
Senast ändrad:

Allemyr

Aktiv medlem
Varför måste vi tycka att det är:

Oh va bra---
svärtan är utmärkt---
härlig lokal

Vad har det med bildernas kvalitet att göra.
Är det en bra lokal så måste man lyckas bättre.
Bilder är ju skitdåliga.
Enklaste kompakten gör bilderna bättre.

Lura inte trådskaparen med en massa positiv feedback, ni ljuger bara.
Var ärliga, raka och öppna. Alla vinner på det.
Nej. Du får inte det blixtljuset med en kompaktkameras inbyggda blixt. Man har olika nivå, om bilderna skulle komma från Paul Hansen som bytt inriktning till bröllopsfotograf kanske man inte skulle vara exalterad över huvudtaget. Visst kan man även komma med lärorik kritik, men samtidigt kan man se det som är bra, och sen ska man inte glömma att man har olika smak och uppfattning om saker och ting.

Jag kommer oavsett tycka att den sista gruppbilden är schysst och svärtan är bra enligt mig!
 

vifra

Aktiv medlem
Nej. Du får inte det blixtljuset med en kompaktkameras inbyggda blixt. Man har olika nivå, om bilderna skulle komma från Paul Hansen som bytt inriktning till bröllopsfotograf kanske man inte skulle vara exalterad över huvudtaget. Visst kan man även komma med lärorik kritik, men samtidigt kan man se det som är bra, och sen ska man inte glömma att man har olika smak och uppfattning om saker och ting.

Jag kommer oavsett tycka att den sista gruppbilden är schysst och svärtan är bra enligt mig!
Jag lovar att jag tagit bättre bild med en kompaktkamera med inbyggd blixt än den som du berömmer.
 

AFJ

Aktiv medlem
Den här tråden handlar om en person som vill delge sin erfarenheter från sitt FÖRSTA bröllop. Ytterligare en person fyller på med sina bilder från sitt FÖRSTA bröllop. Det handlar inte om bilder som ligger i "bildkritik".

Vad vinner man då på att såga dem totalt?

Jag tycker heller inte bilderna är några höjdarer men har all respekt för att fotograferna gjort sitt bästa och att bröllopsparet blivit nöjda.

Jag är inte säker på att jag lyckats bättre själv - och definitivt inte med en kompakt. Hade jag haft kompetensen att lyckas bättre - ja då hade jag försökt ge lite tips och konstruktiv kritik istället.

Mvh
Anders
 

ESS

Aktiv medlem
Den här tråden handlar om en person som vill delge sin erfarenheter från sitt FÖRSTA bröllop. Ytterligare en person fyller på med sina bilder från sitt FÖRSTA bröllop. Det handlar inte om bilder som ligger i "bildkritik".

Vad vinner man då på att såga dem totalt?

Jag tycker heller inte bilderna är några höjdarer men har all respekt för att fotograferna gjort sitt bästa och att bröllopsparet blivit nöjda.

Jag är inte säker på att jag lyckats bättre själv - och definitivt inte med en kompakt. Hade jag haft kompetensen att lyckas bättre - ja då hade jag försökt ge lite tips och konstruktiv kritik istället.

Mvh
Anders
Man vinner väl ändå MER på att såga den ganska dåliga bröllopsfotograferingen än på att säga att den var jättebra.
 

Gustav Lindh

Avslutat medlemskap
Ni måste ha i åtanke att detta var dennes förste bröllopsfotografering! Kom med lite konstruktiv kritik så kan ni hjälpa fotografen till nästa gång...

Själv tycker jag bilderna är lite mörka och lite udda i kompositionen..
 

AFJ

Aktiv medlem
Man vinner väl ändå MER på att såga den ganska dåliga bröllopsfotograferingen än på att säga att den var jättebra.
Om vi tittar på den positiva kritiken i tråden är den mest av typen "fin kisse", vilket jag tycker är helt OK med tanke på att det inte rör sig om en tråd som i första hand handlar om bildkritik utan mer om erfarenheter av att fota bröllop ur ett nybörjar perspektiv.

Kalle har framfört mer specifik positiv kritik. Jag delar inte hans uppfattning men han står ju för sin åsikt och har motiverat den.

Det negativa kritiken som framförts av vifra tycker jag framförs på fel sätt. Den är hård och ospecificerad. Det enda vi får veta är att han tycker bilderna är skit och att han kunnat göra det mycket bättre själv. Det lär ju knappast vara till hjälp för trådskaparen.

Jag tycker att om man ger negativ kritik är kravet på nyansering, motivering och "finess" större än om man ger positiv kritik.

Alltså, jag tycker det är helt OK att säga "Vilken fin bild" och avsluta med punkt. Om man däremot säger "Vilken skitbild!", ja då tycker jag det är ett minimikrav att man motiverar varför man tycker så och dessutom väldigt välkommet med lite förslag på vad som kan göras bättre.

Men nu har vi kanske kommit för långt från trådens ursprung...

Mvh
Anders
 

lekimpa

Aktiv medlem
Tycker Vidar ska logga ur här och in på lunarstorm istället , attityden passar bättre där.
:)

Kul att det blev lite drag i tråden. Jag vet inte om jag var otydlig men jag kan ingenting om bröllopsfotografering och är inte så intresserad av det (att fota själv, jag tittar gärna på andras verk i genren). Jag blev tillfrågad av brudparet för att de inte hade tänkt på det och jag ville först inte fota just för att jag inte kan och för att jag inte har rätt utrustning, speciellt inte i decembermörker.

Jag ville mest skriva av mig, jag trodde inte att jag skulle bli så nervös som jag ändå blev. Sedan blev paret väldigt glada för sina bilder vilket gjorde att min nervositet försvann. Det är inte proffsbilder, men det är bättre bilder än vad de hade räknat med och jag själv är nöjd med att jag fick till några som faktiskt går att blåsa upp ganska mycket med bibehållen kvalitet.

Jag ber om ursäkt om någon här trodde att jag gjorde anspråk på att vara bröllopsfotograf, jag skrev bara att jag fotade mitt första bröllop och att det gjorde mig nervös.

Det kanske även ska klargöras för vissa att det är bilder från två bröllop i tråden varav jag bara ansvarar för ett av dessa.

Kram på er och god jul!!!
 

jontesfoto

Aktiv medlem
Jag tycker att om man kan motivera sin kritik och säga hur man kan förbetra så är det bra kritik =) men det är min åsikt
 

Eeros

Aktiv medlem
Hej Kim!
Fina bilder för att vara ditt första bröllop. Personligen tycker jag att du kan jobba lite mer med sepiatonen. Här är en bild jag lånade från ditt öppningsinlägg, hoppas du har överseende med det. Jag lägger sepiatonen på följande sätt:

-Först lägger jag på en "Black & White"-justeringslager för att göra bilden svartvit.

-Sen lägger jag på ett till "Black & White"-justeringslager, men på den kryssar jag i "Tint". Hue väljer jag runt 42 grader och Saturation mellan 17 % till 22 %, helst närmare 17 %. Sen klickar jag OK.

-Nu har bilden fått en sepiaton, men den är inte den snyggaste. Än! Då väljer jag blandningsläget "Soft Light" på det senaste lagret, och voilà, en riktigt mjuk och fin sepiaton!

-Till slut finjusterar jag sepiatonen med opaciteten på sepialagret, samt med saturation-inställningen i sepialagret (som alltså egentligen är en Black & White"-lager).


Denna metod har jag utarbetat själv, jag vet inte hur andra gör snygga sepiatoner. Vet inte ens om andra fotografer tycker den här sepiatonen är snygg, men kunderna gillar den. :)
 

Bilagor

Eeros

Aktiv medlem
Här är vidare ett exempel på hur det ser ut när jag enligt ovan beskrivna metod lägger på sepiatonen på en bild jag själv tagit och justerat från början till slut (det var inte helt lätt att få till sepiatonen optimalt på din bild, då den för det första redan hadet en sepiaton, för det andra var lite för mörk, jag skulle ha ljusat upp den bilden innan jag lägger på sepiatonen).

.
 

Bilagor

ANNONS