Annons

Verkar lite enklare att fotografera fåglar i usa

Produkter
(logga in för att koppla)

2L8

Avslutat medlemskap
Det känns nästan hopplöst tråkigt att fotografera fåglar i Sverige efter att man har kikat igenom denna tråd.....

http://www.birdphotographers.net/forums/forumdisplay.php?f=8

Här finns det många bilder på fotografer in action där det skulle fungera bra med macro! Verkar vara helt andra förutsättningar i USA än här hemma:)

Dom verkar komma närmare deras hägrar än vad vi gör med våra tama änder...
 

ABE

Aktiv medlem
Jag har hört att på en del ställen i USA matas fåglarna friskt och blir nästan tama.
 

odburt

Aktiv medlem
Stämmer in helt klart. Det går inte att jämföra.
Har plåtat 5 veckor i CA och 2 veckor i FL samt några dagar i NY det senaste året och i princip alla arter är vana vid folk. Förra veckan gick jag bara rakt fram och ställde mig 10 m ifrån en pilgrimsfalk som bara glodde tillbaka in i kameran, detta var utanför Los Angeles.
 

2L8

Avslutat medlemskap
Stämmer in helt klart. Det går inte att jämföra.
Har plåtat 5 veckor i CA och 2 veckor i FL samt några dagar i NY det senaste året och i princip alla arter är vana vid folk. Förra veckan gick jag bara rakt fram och ställde mig 10 m ifrån en pilgrimsfalk som bara glodde tillbaka in i kameran, detta var utanför Los Angeles.
Jag följde din blogg samt att jag har tittat på dina bilder från resan! Du verkar ha haft det bra "over there"! Mycket fina bilder!

Hur kommer det sig att dom är så orädda igentligen? är det så mycket människor i närheten hela tiden? Eller är det jakten i Sverige som har gjort våra djur så skygga?

/M
 

odburt

Aktiv medlem
Jag följde din blogg samt att jag har tittat på dina bilder från resan! Du verkar ha haft det bra "over there"! Mycket fina bilder!

Hur kommer det sig att dom är så orädda igentligen? är det så mycket människor i närheten hela tiden? Eller är det jakten i Sverige som har gjort våra djur så skygga?

/M
Det är p.g.a. att de är vana vid folk. Trist att vi aldrig kommer att kunna få det så i Sverige.
 

snowbear

Aktiv medlem
gå ut i skogen gör en "fågel matning" och var där OFTA och gärna många sitt ner gör en eld mys lite och fika ett par dagar i veckan och sen kommer fåglarna var så vana er att ni kan mata dom ur händerna eller sätta frön på huvudet och dom kommer och äter !.
det är ett sätt att komma närmare (har ingen bättre bild tillgängligt)
 

Bilagor

Lieden.se

Aktiv medlem
Det är p.g.a. att de är vana vid folk.
Jag är övertygad om att det är precis tvärt om. Fåglarna i Nordamerika har bara "umgåtts" med jagande människor under några få hundra år, i Europa har fåglarna haft människor inpå sig mycket längre. Hos oss har faran som utgår från människan funnit vägen in i fåglarnas genetiska minne, i Nordamerika har de inte denna kunskap (ännu).

Mvh, Ulf
 

odburt

Aktiv medlem
Jag är övertygad om att det är precis tvärt om. Fåglarna i Nordamerika har bara "umgåtts" med jagande människor under några få hundra år, i Europa har fåglarna haft människor inpå sig mycket längre. Hos oss har faran som utgår från människan funnit vägen in i fåglarnas genetiska minne, i Nordamerika har de inte denna kunskap (ännu).

Mvh, Ulf
Nej du Ulf, det där känns fel.

Mina erfarenheter av både Florida och Californien är att när du kommer ut på landet blir fåglarna lika skygga som i Sverige, t.ex. större gulbena (som i beteende är som gluttsnäppa) som uppför sig väldigt rastlöst på landsbygden men knallar 10 meter ifrån en vid t.ex. Marco Island, en tätbefolkad ö i sydvästra Florida.
Samma sak gäller t.ex. roskarlar, som äter brödsmulor på picknickmattorna och ur händerna på en i tätbefolkade områden.

Har flera exempel på detta, t.ex. trefärgad häger i och utanför Everglades eller Amerikanska kopparänder i och utanför Malibu.

Därför drar jag slutsatsen att det är de som har anpassat sig.
 

Lieden.se

Aktiv medlem
Mina erfarenheter av både Florida och Californien är att när du kommer ut på landet blir fåglarna lika skygga som i Sverige, t.ex. större gulbena (som i beteende är som gluttsnäppa) som uppför sig väldigt rastlöst på landsbygden men knallar 10 meter ifrån en vid t.ex. Marco Island, en tätbefolkad ö i sydvästra Florida.
Samma sak gäller t.ex. roskarlar, som äter brödsmulor på picknickmattorna och ur händerna på en i tätbefolkade områden.

Därför drar jag slutsatsen att det är de som har anpassat sig.
Ok, jag har aldrig varit i Nordamerika, det du säger stämmer säkert. Vissa nordamerikanska arter har märkt att det i tättbefolkade områden är ofarligt att närma sig människan, på så sätt har de "vant" sig vid mänsklig närvaro, de har märkt att människan är ofarlig på vissa ställen.

Men jag är samtidigt övertygad om att det är den kortare jakthistorian i Nordamerika som har gjort det lättare för vissa fågelarter att "tappa rädslan" i ofarliga områden. I vilken svensk tätort kan du få stora, annars vilda fåglar att komma fram och äta ur handen på dig? Vilken svensk vadare äter brödsmulor från picknickmattorna i centrala Stockholm? Jag bodde ett par år i Karlskrona, där finns det flera skyddsområden inne i stans centrala delar. Men hägrar och vadare är precis lika skygga där som någon annanstans.

Och jämför man det med bilderna från Arthur Morris' fågelfotokurser, där deltagare står fem meter från en häger och tar porträtt med stativ så är det ju uppenbart att dessa fågelarter är betydligt oräddare i Nordamerika än här hemma. Så nära en häger kan man inte komma i Sverige ens i sådana områden där fåglar varit fredade länge.

Mvh, Ulf
 

odburt

Aktiv medlem
Ok, jag har aldrig varit i Nordamerika, det du säger stämmer säkert. Vissa nordamerikanska arter har märkt att det i tättbefolkade områden är ofarligt att närma sig människan, på så sätt har de "vant" sig vid mänsklig närvaro, de har märkt att människan är ofarlig på vissa ställen.

Men jag är samtidigt övertygad om att det är den kortare jakthistorian i Nordamerika som har gjort det lättare för vissa fågelarter att "tappa rädslan" i ofarliga områden. I vilken svensk tätort kan du få stora, annars vilda fåglar att komma fram och äta ur handen på dig? Vilken svensk vadare äter brödsmulor från picknickmattorna i centrala Stockholm? Jag bodde ett par år i Karlskrona, där finns det flera skyddsområden inne i stans centrala delar. Men hägrar och vadare är precis lika skygga där som någon annanstans.

Och jämför man det med bilderna från Arthur Morris' fågelfotokurser, där deltagare står fem meter från en häger och tar porträtt med stativ så är det ju uppenbart att dessa fågelarter är betydligt oräddare i Nordamerika än här hemma. Så nära en häger kan man inte komma i Sverige ens i sådana områden där fåglar varit fredade länge.

Mvh, Ulf
Svårt att säga exakt vad det beror på, men en stor roll i det hela tror jag säkert är att fåglarna i USA inte utsatts för samma hot ifrån människan som våra fåglar här. Istället har de ju uppenbarligen lärt sig att dra nytta av oss.
 

Bilagor

Lieden.se

Aktiv medlem
Såhär lekande lätt kan det vara att fotografera i USA.

http://www.youtube.com/watch?v=WiAtFvr1C0o

Efter ha sett detta råder det inget tvivel om att man bör lämna Sverige för gott om man vill satsa på en karriär inom fågelfotografi.
Nu har jag inte sett videon ovan, nätet är lite för långsamt här i Niger för att titta på film, men för egen del har jag lämnat Sverige (för gott?), bor för närvarande i Västafrika. Och så mycket lättare än i Sverige är inte fotograferandet här. Och alla fågelfotografer kan ju inte flytta till staterna... ;-)
 

Birdman

Aktiv medlem
Såhär lekande lätt kan det vara att fotografera i USA.

http://www.youtube.com/watch?v=WiAtFvr1C0o

Efter ha sett detta råder det inget tvivel om att man bör lämna Sverige för gott om man vill satsa på en karriär inom fågelfotografi.
Nja, frågan jag ställer mig är hur roligt är detta?

Visst är det häftigt med "Baldies" så nära, men känslan jag får är att det blir som att plåta tranor vid Hornborga, sångsvanar vid Tysslingen eller varför inte gråtrutar vid närmsta fiskehamn. Om vi tar bort att det är just örnar så tycker jag att det blir lätt blasé över denna sorts fotografi. Dessutom har ju "alla" amerikanska fågelplåtare av rang redan kramat ur de flesta bilder som går att få på den platsen, men bilder på "frihetsfågeln" går säkerligen hem hos en amerikansk publik och går nog sälja där.

Tycker nog att den sidan av pölen har annat, mer spännande attraktioner att bjuda på i fågelväg än stativträngsel och blixtljus från en massa fotografer.
 
ANNONS