Annons

Inlaga/Passepartou

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Hej alla duktiga albummakare :)

Jag undrar verkligen hur företagen som säljer inlagor resonerar, dvs, en Passepartou som man placerar överst på en albumsida med fotot under och med ett uttag för fotot.
Jag tittar på inlagor från ett välkänt företag.
Kanske har jag missat något?

I mitt fall är det så här:
Se bild nedan:

1. Jag utgår från ett fotopapper som ska hålla måtten 127*180mm enl Crimson(det är den rutiga bakgrunden på bilden)

2. Sedan väljer jag att printa med sk. "fit in" och därmed kommer jag får 3.6mm vit kant på bägge långsidorna. Det väljer jag för att inte tappa mer än nödvändigt i ovan/underkant eftersom jag oftast fotar människor som annars kan få kapade händer/fötter eller huvud.

3. Den inre markeringen (streckad) är inlagans öppning, 11,5*16,5cm.

4. Varför ska jag behöva tappa så mycket i över och underkant TROTS att jag valt att printa på 13*18-papper istället för 13*19 som faktiskt passar min kameras bildformat bäst. (Om jag väljer "fill in" på detta papper så tappar jag endast några mm på långsidorna.

Jag använder en EOS 40D och bilden är bara ett exempel. Finns andra bilder som det verkligen blir problem med.
 

Bilagor

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jag brukar börja med att mäta passepartoutens öppningsmått. Sedan beskär jag bilderna en millimeter större i datorn och skriver ut. Då blir det inga överraskningar när jag monterar ihop albumet.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Men Per, vad gör du om det finns ett huvud upptill och ett par fötter nertill då? Eller ska man behöva börja maska av spegeln i kamerahuset också? ;)

Att beskära, det är inte lösningen för mig är jag rädd?
Jag har alltså inte köpt några inlagor ännu.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Men Per, vad gör du om det finns ett huvud upptill och ett par fötter nertill då? Eller ska man behöva börja maska av spegeln i kamerahuset också? ;)

Att beskära, det är inte lösningen för mig är jag rädd?
Jag har alltså inte köpt några inlagor ännu.
Grundproblemet är väl att man inte har samma förhållande längd/bredd
 

snap01

Aktiv medlem
Det är ofta en fördel att ta mycket tomrum runt motivet då har du plats att beskära till vilket format du vill. Dom flesta ramar till bröllopsbilder är i ca 3/4 format medans Dslr är i 2/3 format. Allt du beror på motiv men det gäller att tänka ett steg i förväg om man vet att gruppbilden ska skrivas i 18x24 storlek så man dels anpassar uppställning så att det passar sedan.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Det är ofta en fördel att ta mycket tomrum runt motivet då har du plats att beskära till vilket format du vill. Dom flesta ramar till bröllopsbilder är i ca 3/4 format medans Dslr är i 2/3 format. Allt du beror på motiv men det gäller att tänka ett steg i förväg om man vet att gruppbilden ska skrivas i 18x24 storlek så man dels anpassar uppställning så att det passar sedan.
Tack Ove, men visst är det lite korkat, varför inte anpassa för 2/3 som alternativ...
Jag ska konfrontera leverantören om detta! :)
 

snap01

Aktiv medlem
Själv tycker jag faktiskt att 3/4 är snyggare det blir rätt så långsmalt annars.
Alla gamla ramformat är 9x12, 13x18, 18x24, 24x30, 30x40, 40x50
Bland svennson är väl 10x15 vanligast. Själv skriver jag ut mina på reportagealbum med sidor i kvadratiskform men väljer själv hur sidorna ska se ut kan tex göra passepartou sidor. Här är några exempel på sidor i album.
 

Bilagor

snap01

Aktiv medlem
Några till exempel, Om jag missar en bild o den inte passar i ramen så kan du i vissa fall tona in den i kanterna med en ram i från tex photoframe så det tillför bilden något extra o den passar i ramen.
 

Bilagor

MWPhoto

Aktiv medlem
Fina kollage Ove!
Erik, nu var det inte en enstaka ramning jag pratar om utan ett flertal album med kanske up pemot 50 bilder i varje. En vanlig passepartou ber jag förstås en rammakare ordna till åt mig eller så skär jag den själv....men att skära och prägla inlagor är inget för mig.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jo jag förstod att du menade en serieproduktionstakt.

Då tror jag att jag förstår vad det är du frågar efter.
Ett album med tunnare kartong som köps färdigt.

Håller med Per, mät först & printa sedan.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Jag tycker mig se att jag inte har gjort mig förstådd i alla fall. Eftersom förhållandet på bilderna inte stämmer med de inlagor man kan få tag på så spelar det ju ingen roll hur mycket jag mäter eller vilket papper jag printar på, jag måste ju skära bort uppemot 2,5 cm av bilden på längden. Eftersom jag gärna fotograferar ganska tight så finns inte så mycket dödutrymme att beskära.
Jag anser i alal fall att "albmprodukten" borde vara anpassad till bildformatet.
 

snap01

Aktiv medlem
Det är en vanesak att ta med lite mer utrymme runt bilden, däremot så finns det album i olika storlekar på sidorna som du gör dina egna collage sidor på o då kan du själv avgöra om du vill ha mera avlånga bilder 2/3 format. Dom flesta ramar är anpassade till 3/4 formatet, kan bli svårt för kunden att hitta ramar annars (om dom inte går till ramtillverkare). Dom format i 2/3 format det finns ramar till är oftast 10x15. 21x30? samt 50x70. Vill du ha specialgjorda inlagor till album så kan du vända dig till fotopärm han tillverkar allt själv o håller till i Hägersten. hälsa från mig numret dit är 08-183038
ps han har betydligt snabbare leveranser än Lundeby jag har börjat köpa alla tackkorten från honom för dels så går det snabbare samt du får exakt mängden du vill ha o är inte tvungen att köpa 100st för annars blir priset dyrare alternativ du får montera passpartoun själv på varje tackkort som från Lundeby.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
På min gamla kamera tog jag ut mattskivan och markerade 3:4-formatet på den med två tunna linjer.

Edit: Fotopärm HB i Solberga är bäst. Rekommenderas.
 

Popcorn

Aktiv medlem
Mats, när jag började leverera album slogs jag av samma tankar som du nu brottas med och jag önskar fortfarande att det fanns standardpassepartouter från t.ex. Lundeby i 2:3 format. Det gör det ju dock inte så jag har helt enkelt fått lära mig att tänka om redan när jag fotograferar. Jag tar dock vääääldigt ofta tajta bilder och om jag glömmer av mig vid fototillfället kan det ju onekligen bli knivigt när bilden ska albummonteras.

Vill du satsa på att låta specialbeställa 2:3-inlagor i svart för 13x19-bilder så är jag på för att få upp antalet och få ned priset vid beställningen!
 

snap01

Aktiv medlem
Eftersom albumen är gjorda för 2/3 format så blir det som Per säger kanske inte snyggt Ni ökar död ytan bredvid bilden men allt är en smaksak(men hellre hela paret med än vingklippta). Det är säkert inga problem att få dom gjorda hos fotopärm i solberga eftersom han gör dom själv, vet inte varför jag skrev västberga fel av mig men numret är rätt. Det är därför nya 5D mark 2 är bra för då kan ni ha hur mycket spejs som helst runt bilden o det är bara att skääääääääärrrra sedan till önskat format.
 

snap01

Aktiv medlem
Fast idag väljer nästan alla min brudpar collagealbum utom dom som har tajt budget dom köper dom gamla hederliga albumen med passepartou. Däremot så säljer jag oftast föräldraalbumen av vanlig album typ.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Det här är en bra diskussion och jag är glad att ni hjälper till!

Jag funderar på varför 10*15 passar 2/3 då och inte 3/4? Papperet borde ju vara 11.2*15 för att följa det galna 3/4-förhållandet.

Linda, jag kommer att höra med dem om 13x19, men som Per mf säger så gäller det ju även att välja en albumstorlek som gör att det ser bra ut då....
Och förresten, nuförtiden ska ju allt vara "Wide", titta bara på de flesta digitalramar som de envisas med att tillverka i wide-format.
Fotopärm HB ska jag kolla upp med också.
 
ANNONS