Annons

hur får man lång slutar tid?

Produkter
(logga in för att koppla)

nofearjj

Aktiv medlem
om man läser guiden för natt fotografering här på fotosidan.se så kan man läsa följande

"Om du använder 50 ISO-film och ställer bländaren på 22, är det sällan att en klar sommarnatt kräver slutartider längre än två timmar – inte ens längst ner i söder i Skåne"

fast ingen kamera jag har sett klarar 2timmars slutar tid? hur ställer man in det då?
 

nikitin

Aktiv medlem
Kameror brukar ha B (bulp) eller T (time) funktioner.

Bulp håller slutaren öppen så länge som "avtryckaren" är nedtryckt, funkar bäst med en låsbar trådutlösare.

Time håller slutaren öppen så länge som kameran är instäld på T. När du ändrar från T läget stängs slutaren.

Tänk på att hålla slutaren öppe drar ganska så mycket ström (Canons Eos3 och 1v skall ha slutare som drar försumbart med ström), vilket gör att du kan få problem med att stänga slutaren när dina två timmar har gått... Annars rekommenderar jag manuela (mekaniska) kameror som till exempel Nikon FM2.

-- Nicke
 

Jeppe

Aktiv medlem
Njaaa.. jag skulle tro att de flesta kameror stänger slutaren när batteriet tar slut.

bulp ??? bulb heter det väl..
 

NiklasK

Aktiv medlem
BLUPP säger min kamera när det stått öppen för länge.. Sen är det bara vänta tills nästa natt med nya fräscha batterier!
 

Arleklint

Aktiv medlem
På min F-401x innebär T(ime) att att slutaren öppnar på första trycket på avtryckaren, och stänger på nästa tryck.
 

jackt

Aktiv medlem
Är detta något som även fungerar på tex Canon Eos 10D? Eller har de digitala kamerorna andra inställningsmöjligheter för att uppnå samma resultat?
 

KanonCanon

Aktiv medlem
Varför finns det inget som heter t ex blipp, blopp och blupp? Det hade ju varit mycket roligare att diskutera inställningar osv då! "min kamera har blopp", "ställ in bluppen på 12 och blippa lite bara"...

Mitt inlägg driver knappast diskussionen framåt så jag slutar nu. :)
 

Walkerboh

Aktiv medlem
Är det någon som vet varför det heter bulb,
jag slog upp det i ordboken och den ger:

1. [blom]lök
2. glödlampa
3. hårsäck

Jaha glödlampa visste jag sen tidigare, och att glödlampan påverkar filmen är klart.
Fast om man tänker efter så med bulb så förvandlas kameran till en gödlappa den är öppen så länge avtryckare är nertryckt.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Bulbläget är väl ursprungligen till för blixtfotografering med blixtar som tar lång tid på sig att tända. Typ magnesium. Kanske också något med glödlampsprincipen?
 

SunKi

Aktiv medlem
Mjo.. det kommer från en gummiboll, som användes förr i tiden som utlösare, när man tryckte på bollen så trycktes luften framåt i en slang, och tryckte ner avtryckaren på kameran..


Eller så kanske det är som Jim säger ;)
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Är det någon glad EOS 10D-ägare här som har koll på hur mycket den suger i sig av batteriet när man "bulbar" med den..? Finns det någon känd längsta slutartid?

/fredrik
 

Jeppe

Aktiv medlem
Den suger väl i sig ungefär som vid normal användning...

Max bulb är ca 2,5 timmar med ett fulladdat batteri. Hur mycket brus det är i en sådan bild vill jag inte ens tänka på.

Displayen visar tid upp till 999 sekunder.
 

Guffa

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Max bulb är ca 2,5 timmar med ett fulladdat batteri. Hur mycket brus det är i en sådan bild vill jag inte ens tänka på.
Bruset är inte så katastrofalt, däremot så störs CCD:n av värmen som kretsarna i kameran utvecklar. Efter några minuter börjar det synas ett lila sken i högerkanten av bilden på min D60. Kanske 10D klarar sig lite längre, men knappast 2,5 timmar...
 
ANNONS