Annons

Nyfiken på kylan

Produkter
(logga in för att koppla)

JDH

Guest
Hej alla tomtenissar!
Jag befinner mig just nu i ett litet samhälle som heter Knutby. Det ligger ungefär mittemellan Uppsala och Norrtälje, drygt åtta mil från Stockholm. Här ute i skogarna har det under några dagar nu varit mycket kallt, ja faktiskt extremt kallt.
Tro det eller ej men för några timmar sedan kunde jag på termometern avläsa att det var -34 grader! Detta är extrem kyla för att vara i dessa trakter! För att vara på den säkra sidan så dubbelkollade jag med en annan termometer.

Nu tänkte jag nämligen som så, att eftersom Fotosidans medlemmar är utspridda över hela vårt avlånga vinterland så vore det intressant att få höra hur kallt Ni har det. Hur kallt har Ni det uppe i norra Sverige? Och hur kallt har Ni det nere i Södra Sverige?


Jag är medveten om att detta ämne ej har så mycket med fotografering att göra, men jag är ju så himla nyfiken...

God jul önskar jens Holmström
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Just nu +1 grad. Men mycket snö. Det har inte varit så mycket snö i Lund på många år. Tyvärr verkar det som om snön kommer att försvinna under dagen.
 

therese

Aktiv medlem
Här i Kungshamn/Smögen har vi nästa tio minus...
Med tanke på hur mycket det blåser ifrån havet så är det vääldigt kallt...

god jul, kram Tess :p
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
+2 i Malmö. Synd att snön håller på att försvinna. Det var väldigt länge sedan det var en vit jul här.
God Jul på er allihopa
 

greven

Medlem
För några dagar sedan hade vi -25 idag är betydligt varmare. när det var -25 ute tog jag på mig mycket kläder och gick ut och fotograferade. Det skulle jag inte ha gjort. Mitt stativ (delvis av plast) tyckte inte om kylan och sprack....
Nåväl God jul från Luleå...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nu börjar det bli varmare här i Åseletrakten, igår tror jag vi hade runt 25 minus men idag kan det inte vara många streck under nollan. Jag har också svurit över stativet, min kulled låser inte i kylan. Nu har jag tagit isär den och tagit bort allt fett. Jag misstänker att det var det som stelnade och ställde till det. Får se om det hjälpte, annars får man hoppas att det är mellandagsrea på kulleder i Övik (tvivlar dock)
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
För en gångs skull så verkar mitt sketna budgetstativ inte vara så dåligt ändå. I går kväll när jag var ute och fotograferade i ca -15 grader så fungerade stativ perfekt, låste bättre än vanligt till och med. Härligt med rimfrost på både kameran och stativet.
Idag är inte lika kallt här i Solna men snön ramlar ner i från skyn i alla fall. Det är så underbart med snö på julafton.

God Jul alla som inte tittar på Kalle (ni andra också för den delen).
 

JDH

Guest
Midvinternattens köld är hård,
stjärnorna gnistra och glimma.
Alla sova i enslig gård,
djupt under midnattstimma.
Månen vandrar sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran.
Snön lyser vit på taken,
endast tomten är vaken.
 

Maverick

Aktiv medlem
I söndags natt i Enköping var det -31. Under dagen låg det väl på -25 ungefär. Inte ens hunden ville vara ute. Fast jag trivdes rätt bra. Men jag tyckte synd om hunden som hade en stor istapp på hakan. Hunden såg ut som Wassberg på den tiden det begav sig.

Jag lämnade kvar kameran inomhus för säkerhets skull.

Mvh
Maverick
 
ANNONS