Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta bort damm/smuts från scannade bilder i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcus Lindh

Aktiv medlem
Vissa av de bilder som jag skannar har smuts på sig, även om man har blåst av dem innan. Jag har lyckats få bort lite smuts och sådant i PS, men inte helt. Finns det något inbyggt i PS som tar bort damm och repor? Finns det något annat verktyg? Jag kör PS 7.0.

En fråga till. När jag har förminskat bilden för att lägga ut på fotosidan, brukar den vara nästan 250 kb. Men när jag lägger på oskarp mask i den krympta bilden, så blir den 500 kb. Då får jag förminska den igen, och tappar kvalité.

Tacksam för svar/Marcus
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Polaroid har gjort ett gratis plug-in till Photoshop, en slags Dust and scratch removal. Hur den funkar i praktiken vet jag inte. Hittar du den inte på nätet kan jag maila den till dig om du vill, den är bara på 1,5MB.
 

lynxx

Avslutat medlemskap
...och vad är det för fel på "dust and scratches"?
Ett verktyg som vad jag förstår är gjort för just detta.
 

jnse

Aktiv medlem
lynxx skrev:
...och vad är det för fel på "dust and scratches"?
Ett verktyg som vad jag förstår är gjort för just detta.
En fråga bara... hur ska ett program kunna veta om det är damm och repor den tar bort, eller en detalj som man vill ha kvar på fotot?

Nu har jag inte testat programmet, men själv kör jag med "plåstret" i Photoshop 7, då har man i allafall full koll på vad som försvinner :)
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Jag har kört programmet en del, och man ställer in hur aggressiv den skall vara i jakten, och som du säger, vissa detajer ryker nog, men inte så mycket som man tror.

Prova. Den installerar sig dels som plug in i PS och som löst program, i alla fall den version som fanns för ett halvår sedan.

Du har motsvarande funktion i Minolat scan dual III, så med detta program på en Scan dual II så har man i alla fall samma typ av dammborttagning ;-))

Roine
 

jnse

Aktiv medlem
roinek skrev:

Du har motsvarande funktion i Minolat scan dual III, så med detta program på en Scan dual II så har man i alla fall samma typ av dammborttagning ;-))

Roine
Jag trodde Minolta SDIII hade nån typ av "hårdvaru dammbortagare", alltså att det är själva scannern som "ser" vad som är damm och inte damm....
Men använder den också mjukvara till det?

Hittade inget info om det på nätet (det lilla jag har sökt)
 

Mattias Lundkvist

Aktiv medlem
Johan: Nej Minolta SD III har endast mjukvaruborttagning av damm och repor. Jag tycker inte att det fungerar speciellt bra så jag har funktionen avstängd och gör efterarbetet i Photoshop istället.
 

Fredsson

Aktiv medlem
Photoshop Workflow

Jag hittade för en tid sedan ett tips på ett arbetssätt i Photoshop som jag tycker verkar väl genomtänkt och fungerar bra.

Se länken
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/workflow1.shtml

Speciellt sättet att ta bort damm och repor tycker jag verkar bra. Man ställer tydligen in värden för filtret damm och repor som man sedan kan använda med ett penselverktyg som heter History brush. Prova själva!

Thomas
 

stäck

Aktiv medlem
Marcus Lindh skrev:
En fråga till. När jag har förminskat bilden för att lägga ut på fotosidan, brukar den vara nästan 250 kb. Men när jag lägger på oskarp mask i den krympta bilden, så blir den 500 kb. Då får jag förminska den igen, och tappar kvalité.
JPEG packar "suddiga" saker bättre än "skarpa". När du gjort USM på bilden blir den svårare för JPEG att komprimera, och blir därför större. Men det är väl bättre att öka JPEG-kompressionsgraden än att minska upplösningen (om det är en begränsning av filstorleken som är problemet).
 

Bobbo V

Aktiv medlem
Brukar använda mej av kloningsverktyget. Med det kan man kopiera intilliggande delar av bilden och ersätta den delen där repan finns. Mycket säker metod som inte tar så lång tid som man kan tro.
 

Copy_Con

Aktiv medlem
Bobbo V skrev:
Brukar använda mej av kloningsverktyget. Med det kan man kopiera intilliggande delar av bilden och ersätta den delen där repan finns. Mycket säker metod som inte tar så lång tid som man kan tro.
Det enda riktiga sättet :)

Jag använder damm och repor enbart på oskarpa och "oviktiga" områden som jag markerat upp med en massa ludd på markeringen.
 
ANNONS