Annons

Ingen bild blev det

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Plåtade en rulle för att se hur min Konica TC-x mådde. När jag använde 1/125 s som slutartid blev det igen bild. Bild blev det vid 1/8 -- 1/60 och vid 1/250. Märkligt. Studerade kameran utan film och konstaterade att just vid 1/125 så öppnar sig inte den främre ridån. Fenomenet verkar finnas då filmframatning gjordes vid 1/125 inställd som slutartid. Jag antar att det är en knippe fjädrar som spänns vid filmframmatningen. Kameran här helt mekanisk och kan användas utan batteri.

Bilderna som blev exponerade var i mitt tycke rätt lyckade och det skulle vara intressant och få er synpunkter på hur problemet kan avhjälpas?
 

Foto-Ante

Aktiv medlem
Prova att "nöta in den" :)

Eftersom den legat ett tag har den nog torkat ihop eller åtmindstonde glider inte lamellerna som de skall.

Har du någon annan kamera som kan spola tillbaks en filmrulle och lämna "flärpen" på filmen kvar?
Min kamera kan det och jag har en gammal filmrulle som jag kör igenom kameran ibland. Jag knäpper "bilder" på höga slutartider så att kameran får sig en genomkörare. Sen spolar jag tillbaks filmen med flärpen kvar, och använder den igen nästa gång.
 

RolandM

Aktiv medlem
Tackar :) Har provat detta nu. Men det tycktes inte hjälpa :-(. Som den vetgirige kansjälva människa jag är skruvade jag sönder kameran för att lösa problemet i nästa Karlsson på taket stil. Hittade inget som var fel, skruvade ihop kameran igen. Kvar på bordet finns det några överblivna brickor....Att kameran fungerar ännu sämre efter denna operaton behöver jag knappast förtydliga.

I överskottslagret finns nu en icke fungerande Konica TC-x från 1988, ett fungerande 1,5 V batteri AAA, samt två linser av Sigmas fabrikat med Konicas fattning 35-70 mm f2,8/4 och 70-10 mm f4/5,6. Några bilderna i portföljen är tagna med denna utrustning. Kanske skulle uppgradera till en annan Konica systemkamera oc återanvända linserna?
 
ANNONS