Annons

Problem med skärmskalning

Produkter
(logga in för att koppla)

skogsbaronen

Aktiv medlem
Sitter här och försöker installera en ny plattskärm (widescreen).

Kör jag digitalt så fungerar inte skärmskalningen som den ska.
Den enda upplösningen som fungerar (alltså som varken är för stor eller för liten) är 1280x1024, men då blir bilden utdragen. Skärmen ska ha 1680x1050 enligt specen, men då ryms det inte på skärmen.

Det går inte att rätta till in via skärmens meny. Funktionen är helt enkelt avslagen när man kör digitalt. Istället är det meningen att man ska ställa in detta via grafikkortets meny. Verkar vettigt, då denna meny försvinner när man kopplar skärmen analogt.
I menyn kan jag iaf välja bland ett antal skalningsalternativ, men skillnaderna är i det närmaste försumbara.

Kör ett GeForce FX 5200 med de senaste drivrutinerna.
Skärmen är en LG L204WT.

Vad gör jag för fel?
Någon som känner igen problemet?
Vad är egentligen förlusten med att köra analogt istället för digitalt?
 

peterwesterstrom

Aktiv medlem
Jag vill nog påstå att skalning är en närmast förlegad funktion som kom till i lcd-skärmarnas begynnelse för att det inte allid var lätt att få till "native" upplösning, tex i spel och liknande.

Nuförtiden behöver man i princip aldrig köra någon annan upplösning än skärmens.

Varför vill du det?
Ställ in 1680x1050 och var nöjd med det.
 

Anders Östberg

Guest
Min erfarenhet är att allt annat än skärmens egen storlek ger dålig bildkvalitet, ställ in den på max storlek för bästa utseende.
 

Enicar

Aktiv medlem
Du säger att om du kör 1680x1050 så blir bilden för stor. Det låter som om ditt grafikkort inte snackar med skärmen.
Kör du DVI så BORDE skärmen och kortet snacka med varandra. Det funkar för mig med FX5200 och en Eizo 2231W (1680x1050)
Har du provat att ställa grafikkortet i 1680x1050?
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Du säger att om du kör 1680x1050 så blir bilden för stor. Det låter som om ditt grafikkort inte snackar med skärmen.
Kör du DVI så BORDE skärmen och kortet snacka med varandra. Det funkar för mig med FX5200 och en Eizo 2231W (1680x1050)
Har du provat att ställa grafikkortet i 1680x1050?
Ja jag har provat det. Jag har provat alla inställningar =)
Mycket lustigt är det.
 

Enicar

Aktiv medlem
Ja jag har provat det. Jag har provat alla inställningar =)
Mycket lustigt är det.
JAg minns nu att jag hade problem för att FX5200 inte hade med 1680x1050 som en upplösning på DVI. Däremot högre.
Tyvärr kommer jag inte ihåg hur jag kom runt problemet. Jag vet att jag uppgraderade drivrutinen för grafikkortet.Har du installerat skärmens drivisar eller programvaror?
 

Enicar

Aktiv medlem
Det kan vara som med någon 1680x1050-skärm från Viewsonic att det inte går med DVI alltså bara med VGA på den upplösningen
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Tack för era svar.

Har nyaste drivrutinerna för både skärm och kort.

Tråden hjälpte tyvärr inget.

Funderar på om skärmen är lite defekt. I skärmmenyn (alltså den jag öppnar på skärmen via skärmens knappar) står det klart och tydligt 1280x1024 @60Hz, oavsett vad jag skickar från grafikkortet.
Skulle ju kunna vara något som inte stämmer.

Kartong, manual, produktblad samt tillverkarens hemsida skriver klart och tydligt att det är 1680x1050 som gäller. Det är tom den rekommenderade upplösningen på både analogt och digitalt.

Det får bli analogt tills vidare.

Tack så mycket för alla svar!
 
ANNONS