Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Internet försäljning

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars-Åke

Aktiv medlem
Jag har fotograferat en modell och skrivit en releas där det står att hon får använda bilderna på internet och i icke komersielt syfte.
copyright och bildrättigheterna är mina enligt releasen

Nu har hon lagt upp bilderna via en Amerikansk site och där tänker dom sälja några av mina bilder signerade av modellen.Några andra bilder som jag tagit visas bara på sidan men då den kommer att bli en betalsite så tycker jag att det är i komersiellt syfte eller hur?

Nu är min fråga hur gör jag ? ska jag be henne ta bort mina bilder eller ska jag kräva ersättning , isåfall hyr mycket. Kan säga att sidan har ca 400 besökare per dag och att en av mina bilder är på 1:a sidan.
här är länken till sidan om ni vill se.
http://nathaliediangelo.com/

/Lasse
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
Jag skulle ha sagt åt henne att ta ner bilderna väldigt(!) snabbt eller kräva ersättning, eftersom jag aödrig pysslat med sånt här så vet jag inte vad som är skäligt men ta i så det svider. Man bryter inte en överrenskommelse så här.
 

RolandM

Aktiv medlem
Som jag fattar det av din beskrivning så använder hon bilderna till något som hon inte har tillåtelse av dig att göra, d v s sälja signerade kopior. Sänd henne ett brev där du dels ber henne avlägnsa bilden och erbjudandet från sajten och dessutom ett ekonomiskt krav rejält krav för brukandet av bilden i marknadsföringssammanhang.

Ta en kopia och spar för egen del av hennes sajt, så att du har bevisningen kvar.

Betalar hon inte så går du vidare till kronofogden och fixar ett betalningsföreläggande, o s v. Det gäller att bevaka sina rättigheter.

Hoppas det löser sig
/Roland
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Hmmm

Av din beskrivning "på internet och i icke-kommersiellt syfte" framgår inte allt för mycket. Modellen skulle kunna hävda att hon använder bilderna på internet, vilket enligt din beskrivning är helt OK. Hon skulle (beroende på hur kontraktet formulerats) kunna hävda att försäljningen av bilder är en del av hennes vård av fans. Alltså inte särskilt kommersiellt.
Jag tror det enda säkra sättet att kunna bedömma om hon bryter mot kontraktet är att du lägger upp texten här på sidan, så vi kan läsa den.
Jag såg också att det på hennes sida står att bilderna är copyrightade och ägs av henne och av fotograferna. Lite slarvigt kan man tolka det som att hon anser sig äga copyrighten till bilderna (men det är inte det som står där). Står verkligen det i kontraktet?
Lägg gärna upp texten till kontraktet så får vi se vad vi kan komma fram till.
 

Lars-Åke

Aktiv medlem
texten i kontraktet

Här kommer hela texten i kontraktet


har skrivit av den då jag har problem med min scanner.

Model release
Denna release gäller mellan fotograf Lars-Åke Jonsson och Nathalie......... för fotografering utförd den 13 april 2003.

Ovan angiven model ger härmed undertecknad fotograf rätten att använda bildmaterial i följande syften: fototävlingar, bildvisningar, egen portfolio, visning på internet på egen hemsida, fotoutställning samt för privat bruk.

allt annat nyttjande av detta bildmaterialän ovan angivet är förbjudet utan ytterligare överenskommelse mellan fotograf och modell.

copyright och bildrättigheterna förbehålls fotografen.

modellen erhåller digitala kopiorav samtliga bilder och disponerar fritt sina kopior för icke kommersiellt syfte. vid eventuell publicering (även på internet) skall fotografen namnges.

Godkännandet av denna release är också ett godkännande att fullt arvode mottagits och att vidare krav på betalning för utfört arbete kan ej krävas på något sätt.


unertecknat av både modell och fotograf
med namn och adress..
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Det ser inte bra ut för modellens del tycker jag. Men det framgår inte heller vems bilder som skall säljas. Om det är dina bilder som skall säljas kan du ställa till det för henne och du vill. Om det är andras bilder som bjuds ut påverkar inte dig och de bilder du tog.
 

Lars-Åke

Aktiv medlem
3 av 4 bilder som ska säljas är mina.

tillsaken hör att när modellen startade sidan så var det ingen betal sida och inga bilder skulle säljas på den. Nu har webhotellet eller den som gjort dsidan bestämt att det skall bli en betal sida och bilder ska säljas. detta har hon gjort utan modellens och utan mitt godkännande. Både modellen och jag kan tänka oss det men vi vill då ha en del av kakan så att säga.
 

carpelux

Aktiv medlem
Jag har med intresse läst denna tråd. Vad jag förstår är det ingen schism mellan dig och modellen, utan snarare mellan er båda och den som driver siten.
Det försvårar det hela enligt mitt sätt att se, eftersom du inte skrivit avtal med denne, samt att det inte är svensk lag som gäller då sidan finns i USA.
Givetvis kan modellen begära att bilderna tas bort, eller att ni får del av inkomsterna, men nekar er motpart till detta är det nog bara att bita i den sura citronen, eller möjligtvis leta upp någon (dyr) amerikansk advokat.
 

Lars-Åke

Aktiv medlem
Det är sant att modellen och jag har ett bra samarbete och vi kan göra upp mellan oss så att vi blir nöjda. Jag har nu tagit kontakt med den som gjort sidan för att höra mej för hur hon tänkt göra med pengarna som hon får in på "mina" bilder. På vilket sätt skulle det vara ok att sälja min bild i USA utan mitt medgivande då???
gäller inte bildrättigheterna där också??
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Hmmm, del 2

Att få tag i en advokat i USA kan vara lite knepigt utan att personligen vara där, men det borde gå. Dessutom borde det inte vara omöjligt att få tag i en som arbetar mot en del av den ekonomiska ersättning du får. Det vill säga att om du inte får pengar av motparten (för intrång i dina rättigheter som fotograf) får advokaten inte betalt.
Sedan tycker jag att det är så att man kan inte sälja något man inte äger rättigheterna till. Visst, om jag har en fysisk pryl (tex en bil) kan jag sälja den vidare utan att äga rättigheterna, men i fallet fotografier så kan man kopiera dem ganska enkelt. Om jag hade fått/köpt ett foto från fotografen kan jag sälja det vidare, men jag får inte göra kopior och sälja.
Innan du tar kontakt med någon advokat skulle jag vänta och se vad webansvarige säger.
 

carpelux

Aktiv medlem
Lars-Åke skrev:
[B. På vilket sätt skulle det vara ok att sälja min bild i USA utan mitt medgivande då???
gäller inte bildrättigheterna där också?? [/B]
Jag menar inte att det är OK att strunta i rättigheterna där, bara att det sannolikt är svårare att driva en process utomlands.

Jag hoppas verkligen du får kontakt med den som driver siten, och att ni lyckas komma överens.
 

Stegge

Aktiv medlem
Re: texten i kontraktet

Lars-Åke skrev:

modellen erhåller digitala kopiorav samtliga bilder och disponerar fritt sina kopior för icke kommersiellt syfte. vid eventuell publicering (även på internet) skall fotografen namnges.

Till nästa gång hade jag ändrat stycket ovan till ...samtliga bilder endast för privat bruk. Vid all användning skall fotografen namnges.
Detta för att man kan "tolka det fritt" som att det är ok att skicka in dina bilder vart som helst och till vilken sajt som helst. Som hon också har gjort.

Begränsar du det till privat bruk så kan hon ej lägga upp dem på en sådan sida eller sälja signerade ex.
 

Lars-Åke

Aktiv medlem
Sur och irriterad

Har fått höra via modellen att hon som skapade hemsidan vart sur och irriterad på mej , då jag frågade hur hon hade tänkt fördela pengarna hon får in på försäljningen av mina bilder. Hon har nu tagit bort bilderna för försäljning och ändrat på planerna för att göra den till en betalsite.

Så nu är det frid och fröjd i stugan.

Lite dålig stil att hon inte kunde tala om det för mej direkt bara.

/Lasse
 
ANNONS