Annons

Azorerna

Produkter
(logga in för att koppla)

fargo1000

Aktiv medlem
Har fått möjligheten att åka 7 dagar till Azorerna på en kurs. Efter vad jag förstått skall det vara underbart vackert med en hel del blommor och naturscenerier där. Finns det någon som varit där som kan berätta vad man bör prioritera då tiden säkert inte medger naturfoto på heltid under kursveckan?

/Olle
 

emo

Aktiv medlem
Jag var på huvudön (Sao Miguel) för nästan exakt två år sedan (våren -02) och jag blev helt besatt av naturen där. Bästa tipset jag kan ge är att du hyr en bil och sen åker du runt på egen hand. Kustvägarna är krokiga och bra med enorm variation på natur.

Ett par måsten:

- Tvillingsjöarna (Sete Citades); den ena sidan är smaragdgrön, den andra djupblå åtskild av en liten bro...

- Terra Nostra; underbar "park" med varma källor och "urskog"

Lycka till (jag är otroligt avundsjuk)

/ Mattias
 

Pott

Aktiv medlem
jag var där för nått år sedan och mitt tips är att du går till en bokhandel och köper några "vandringsledskartor" de är väl inte jättelätta att navigera efter men det finns faktiskt några riktigt fina stigar till platser du inte kan ta dig med bil, platser som du aldrig skulle upptäckt...

Lederna är av varierande längd, ofta kan man ta en taxi eller lifta till start/slut-punkten om du inte har tillgång till bil
 

wennerstrom

Aktiv medlem
Säger som Mattias, tvillingsjöarna är fantastiskt vackra. Här är ett album med lite exempel från Sao Miguel. Shameless self-promotion, javisst. ;) Jag hyrde moped och åkte runt, ön är inte större än att det går utmärkt. Det är gott om fantastiska vyer överlag på ön, och som du säger, mycket gott om blommor. Tyvärr hade jag inte tid att gå några vandringsleder eftersom jag bara var där två dagar. En sak du bör tänka på är att vädret är väldigt varierat, så planera för regn såväl som sol. Ponta Delgada (huvudstaden på ön) är mycket trevlig, och erbjuder en del fotomöjligheter också, bland annat i den botaniska trädgården, samt på strandpromenaden där man sitter och dricker kaffe och trivs.
 

fargo1000

Aktiv medlem
Man tackar för svaren, verkar kunna bli en höjdar vecka vad beträffar fotoograferandet speciellt efter att ha sett dina bilder Bengt, self promotion eller ej, dom var ju helt enkelt kanon.

/Olle
 

Pott

Aktiv medlem
Kom på en sak till, tycker du om blommor så fanns det någon jättestor botanisk trädgård på ett ställe, de hade typ alla växter i världen mer eller mindre, jag vet inte vad det hette tyvärr. Det var i samma by som en massa heta källor och sånt, jag tror det fanns någon pool med brunt vatten där också "ungdomens källa" som man kunde bada i.

/Pott
 

emo

Aktiv medlem
Pott skrev:
Kom på en sak till, tycker du om blommor så fanns det någon jättestor botanisk trädgård på ett ställe, de hade typ alla växter i världen mer eller mindre, jag vet inte vad det hette tyvärr. Det var i samma by som en massa heta källor och sånt, jag tror det fanns någon pool med brunt vatten där också "ungdomens källa" som man kunde bada i.

/Pott
Det är Terra Nostra du är ute efter, Erik...
 

holca

Ny medlem
Tjenare var på azorerna för ett år sedan.

Tips:

Åk till Nordest på östkusten söder om staden kan man ta en väg in i landet och upp i bergen. Toppen som du skall upp till heter Bartolomeu och ligger på 887 möh. Härifrån kan man se nästan hela ön (s.miguel).

Var inte rädd för att åka på mycket små vägar för ön är så liten att man alltid hittar tillbaka.

utanför byn Villa Franca do Campo finns ett mycket spännande utsiktspunkt, med ett litet kapell. Detta heter Senhora da Paz.

Besök små inhemska tilverkare, keramik i Lagoa. I Portoformoso finns te fabriker.

Om vattnet är lågt kan man vandra runt sjön Lagoa do Fogo. Man kan även vandra runt Furnas sjön.

Ät gott. Besök fisk resturangen i Lagoa.
 
Senast ändrad:
ANNONS