Annons

Vandrande AF på 7i

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
Hej.

Är det normalt att fokuseringen konstant vandrar fram & tillbaks vid kontinuerlig AF. Om jag håller kameran still & riktar in den mot nåt stillastående så fokuserar kameran konstant fram & tillbaka över ett litet område. Överhuvudtaget så känns det som att jag aldrig kommer att använda detta läge, verkar vara lite hazard huruvida kameran hittar skärpan eller inte.

Sist jag hade en AF-kamera så hade jag en gammal EOS-10 från -89, när den väl hittat skärpan så stod den still tills objektet eller kameran rörde sig.

Är detta fenomen normalt?

Larsa.
 

abbe-l

Aktiv medlem
Jag var väldigt irriterad över detta oxå men det går att ställa in på "funktionsratten" på vänster sida vrid på den till läget brevid memo och pasm ser ut nåt sånt () tryck in knappen i mitten och vrid på inställningsratten vid avtryckaren så kan du prova dig fram, jag hittade en inställning som jag blev nöjd med där

/Abbe
 

janc

Aktiv medlem
Hmmm... det borde väl inte påverka AF ? Så vitt jag vet ställer den funktionen in spot, centumvägd eller "multisegment" mätning av exponeringen.
 

.Z.

Aktiv medlem
abbe-l skrev:
Jag var väldigt irriterad över detta oxå men det går att ställa in på "funktionsratten" på vänster sida vrid på den till läget brevid memo och pasm ser ut nåt sånt () tryck in knappen i mitten och vrid på inställningsratten vid avtryckaren så kan du prova dig fram, jag hittade en inställning som jag blev nöjd med där

/Abbe
Jag är ngt konfunderad över detta & håller med Janc att detta är inställningen för ljusmätningsmetod, ska kolla om AF:en fungerar anorlunda när man ändrar det. Dock kvarstår ju problemet eftersom man vill kunna använda alla ljusmätningsmetoder.

Larsa
 

janc

Aktiv medlem
Jag testade men för min del (med 7Hi) kunde jag inte märka någon skillnad. Däremot har jag inte kollat om man kan modifiera funktionen i inställningarna på något sätt som kan påverka detta.
 

abbe-l

Aktiv medlem
larsaz skrev:
Jag är ngt konfunderad över detta & håller med Janc att detta är inställningen för ljusmätningsmetod, ska kolla om AF:en fungerar anorlunda när man ändrar det. Dock kvarstår ju problemet eftersom man vill kunna använda alla ljusmätningsmetoder.

Larsa
Det kanske är en liten missförstånd här :) jag trodde du menade attt autofokusen tog vart den kändes bäst i sökaren [ ] fast man testade flera ggr på samma objekt med samma ljusförhållanden.

Om det nu är att AF inte hittar utan zoomar fram och tillbaka så kika på om du har inställningen för seriebildtagning eller enbildstagning jag har märkt att enbildstagningsläget hittar den bättre

om jag nu fattat din fråga rätt denna gång :)

/Abbe
 

.Z.

Aktiv medlem
Oj va krångligt det blev. Vad jag menar är, när jag ställer in kameran på kontinuerlig autofocus, alltså det läge där kameran aldrig låser skärpan, så fokuserar kameran konstant fram & tillbaks än fast motivet & kameran står still. Jag jämför med min gamla Canon EOS-10 som var mycket lugnare i det läget.

Janc, om din 7hi uppför sig likadant så är det väl bara så, nackdelen är ju att det slöar ned den kontinuerliga autofokusen markant.

Larsa
 

janc

Aktiv medlem
Jag har ingen direkt insikt i hur man designar autofokussystem men om man funderar på i vilka situationer kontinuerlig autofokus är tänkt att användas så tror jag Minoltas ingenjörer tänkt rätt. Används den på ett rörligt motiv är det rimligt och anta att avståndet ständigt ska justeras och då borde det tvärt om ta längre tid om kameran först ska registrera att motivet rört sig och sedan justera avståndet istället för att som nu anta att motivet är i rörelse.

Att använda kontinuerlig AF på ett statiskt motiv blir i så fall som en konsekvens av att den ska vara bäst på det den är tänkt för inte optimalt.
 

.Z.

Aktiv medlem
Håller inte riktigt med dig, vet inte riktigt hur moderna slr:kameror är konstruerade men min gamla EOS 10 var klart snabbare i AF:en och nästan tvärstoppade när motivet stannade för att sedan börja följa motivet när det kom i rörelse igen. Antar dock att den var långsam jämfört med en ny slr...

En viss "vandring fanns på EOS 10:an också men ínte så konstant & så stor som på min 7i. Dimagen vandrar över ett ganska så stort område vilket kan innebära att om motivet kommer i rörelse så kanske AF:en ligger längre ifrån skärpan än om AF:n hade stått still i fokus. Helt klart har det att göra med att Dimagens AF är långsammare.


Larsa
 

jnse

Aktiv medlem
Autofokusen på Dimagen är inte så jättebra gjord..
Det är ganska ofta den inte hittar skärpan, ofta när man "siktar" mot nåt i motljus.
Min EOS 1 har då betydligt lättare att "låsa" fast skärpan på målet..
 

janc

Aktiv medlem
Jag har inget att jämföra med eftersom min tidigare SLR inte hade AF.

Jag testade att använda kont. AF mot ett par motiv och även om motorn slogs av och på så upplevde jag inte att motivet kom ur fokus för att sedan fokuseras igen. Men jag har som sagt inte använt kontinuerlig fokus speciellt mycket, ska ta och testa det ordetligt mot rörligt motiv vid tillfälle. Kanske kan man ha gjort en ändrig mellan 7i och Hi också.
 
ANNONS