Annons

Mamiya M645

Produkter
(logga in för att koppla)

Hansson

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa mej en mellanformatskamera som man kan ha och växa i ett tag.
Undrar om Mamiyas M645 är en bra kamera och ett gott val?
Bör man köpa en sån här kamera eller vad ska man lägga pengarna på?

Tack för alla trevliga och uppbyggliga svar på förhand
 

rickardsund

Aktiv medlem
Massa ifrågasettande så fort någon vill ha lite tips om Mellanformat, irriterande!

Andreas: Jag själv äger ingen men assar åt fotograf som har värstings mamaiya RZ,lånar den ofta,Den är perfektion, men den behöver du inte satsa på. Förklara lite vad du ska plåta.
Vill du ha en snabbarbetad så skulle jag välja Mamaiya 645 super eller Pro därför att dem kan man byta snabbt mag på, vilket inte funkar för 645 m,(fast magasin) men har du ingen bråska etc utan ska plåta stileben eller bara almänt så funkar den utmärkt, skulle nog kolla runt på återförsäljare med garanti eftersom det är en ganska gammal historia som helst ska vara servad. Men det är bara min åsikt.
Kommer säkert att få klagomål av alla Bladarfanatiker;)

Rille
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Mamiya 645 optik passar dom olika modellerna i 645 serien, bra utbud på begagnat alltså, mycket bra kvalitet på linserna och mycket prisvärda.

Kollade dina bilder och du tar en del svartvita bilder, och där kan du verkligen använda det större formatet med bättre och finare toner som det större negativ ger.
Du kan växa i den, optiken kan du använda på dom senaste 645 modellerna, även på 645 Autofocus men du får dock fokusera manuellt då.

Rekommenderas.
 

acke

Avslutat medlemskap
hasse lundberg skrev:
Du kan växa i den, optiken kan du använda på dom senaste 645 modellerna, även på 645 Autofocus men du får dock fokusera manuellt då.
Dock är det knöligt att använda manuell optik på AF-modellen, eftersom den mekaniska bländaröverföringen är borttagen. Det betyder att kamerahuset alltid tror att den manuella optiken är inställd på största bländare.

Håller i övrigt helt med om att 645-systemet är bra och prisvärt.
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
acke skrev:
Dock är det knöligt att använda manuell optik på AF-modellen, eftersom den mekaniska bländaröverföringen är borttagen. Det betyder att kamerahuset alltid tror att den manuella optiken är inställd på största bländare.

Håller i övrigt helt med om att 645-systemet är bra och prisvärt.
Det har jag inte tänkt på faktiskt, och inte har Mamiya sagt någonting om det när dom sagt att man kan använda manuell optik på AF modellen.

Jag brukar lite respektlöst säga att mamiyan är som ett lego, man plockar ihop kameran så som man vill använda den just då. Winder/manuell filmframmatning, Prisma/ljusschakt, 120/220/135 film. Detta som en positiv sak.
 

FouFoto

Aktiv medlem
hasse lundberg skrev:

Jag brukar lite respektlöst säga att mamiyan är som ett lego, man plockar ihop kameran så som man vill använda den just då. Winder/manuell filmframmatning, Prisma/ljusschakt, 120/220/135 film. Detta som en positiv sak.

Gäller faktiskt alla mellanformatare med spegelreflex.

Suverän logik! Om inte jag missminner mig så var det Victor Hasselblad som "uppfann" desssa legobitar.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Eftersom min kanske för raka fråga ömmade några tår börjar jag på nytt.

Kul att du vill titta på mellanformatet, det finns mycket att välja och vraka bland. Dit jag ville komma med frågan var om du hade en idé om vad du vill plåta med mellanformat som du inte kan göra med småbild? Bägge formaten är olika men kompletterar varandra.

645formatet påminner ju om småbild i sitt format vilket ju kanske gör det till en enklare övergång mellan de båda.

Men innan du köper mellanformat så fundera lite kring vad du plåtar och vad du vill plåta med mellanformatet.
Tänk också på att du redan från början köper optik som är lämpligt för dina huvudmotiv, ofta säljs kamerahusen med en normal. Är du van att jobba med vidvinkel eller kort tele så bör du försöka överväga att hitta ett motsvarande objektiv till din nya kamera.

Försök hitta ett hus där du kan byta filmmagasin och försök hitta ett polariodbakstycke, för vissa typer av bilder är det ett suveränt hjälpmedel.

Många säger att Mamiya är prisvärda begagnat. Mina erfarenheter av Mamiya är att de gör helt ok kameror.
Rimligt är även att begagnatoptiken till Mamiyarna är billigare än motsv till Hblad.
 

Hansson

Aktiv medlem
Tack

Tack för alla snabba svar.
Har tänkt att använda den mest till porträtt och möjligtvis med studio i framtiden.
Fotat mycke mer på sisstonne som jag inte hunit lägga in.
Vill ha mellanformatet just för det fruktansvärt snygga i 6/6
 

Hansson

Aktiv medlem
Ni pratar lite om lättbytta magasin.
Är det svårare att byta magasin på M 645 än på Pro alltså?
Vad får man lägga ut för en mammiys pro i så fall?
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Re: Tack

Hansson skrev:
Tack för alla snabba svar.
Har tänkt att använda den mest till porträtt och möjligtvis med studio i framtiden.
Fotat mycke mer på sisstonne som jag inte hunit lägga in.
Vill ha mellanformatet just för det fruktansvärt snygga i 6/6
Jo 6x6 är trevligt (personligen gillar jag 4x5"), men Mamiyan är ju 6x4,5cm i formatet.
Om du funderar på studioporträtt bör du skaffa en kort teleglugg direkt. Normalen räcker inte riktigt till halvfigurer.

Om du köper äldre kameror / gluggar undersök möjligheterna att få dem servade/reparerade och vad detta isf skulle kosta.
 

Hansson

Aktiv medlem
Ok
Bör man altså inte kopa dom privat utan av någon handlare?
Så det är 6/4,5 på Mamiya. Trodde det var 6/6 där med. men det går nog att leva med.
 

lotelo

Aktiv medlem
Hansson skrev:
Ni pratar lite om lättbytta magasin.
Är det svårare att byta magasin på M645 än på Pro alltså?
Vad får man lägga ut för en mammiys pro i så fall?
Definitivt svårare eftersom det inte är utbytbara magasin på M645. En annan skillnad på den och vissa nyare modeller är att M645 saknar 1/1000 sek så med den har man bara upp till 1/500. Helt klart en trevlig kamera i alla fall som räcker riktigt långt så länge man klarar sig utan att byta magasin och utan 1/1000 sek.

Priserna på de modellerna skiljer rejält. Jag hade en M645 som jag fick en bra bit under 3000kr. En Pro ligger nog nästan 10.000 högre i pris..
 

Hansson

Aktiv medlem
Ok.
Tackar för det.
Mend et var ju en rejäl pris skillnad kan man säga.
Kanske får börja nått år med M645 då och byta om nått år.
Tanken är ju ändå bara att jag ska fota enklare saker. Tex porträtt, bygnader och så. Svartvitt blir det nog också bara.
Man behöver väll inte byta magasin så ofta då?
Det enda man allså inte kan göra på den är att byta film medans man håller på med den första? Eller är jag helt ute och cycklar?
 

lotelo

Aktiv medlem
Hansson skrev:
Det enda man allså inte kan göra på den är att byta film medans man håller på med den första? Eller är jag helt ute och cycklar?
Fast å andra sidan så får du ju bara ut 15 bilder/rulle också så bytena blir ju ändå tätare än med 36 bilder;) Jag har en modell man kan byta magasin på fast gör det aldrig ändå...
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
lotelo skrev:
Priserna på de modellerna skiljer rejält. Jag hade en M645 som jag fick en bra bit under 3000kr. En Pro ligger nog nästan 10.000 högre i pris..
Nja.. så dyrt behöver det faktiskt inte vara.
Jag köpte en Mamiya 645 Pro med 80/1,9, snabbaste motorn, den bästa AE-prisma sökaren och 2 st magasin för 8500 kr! Allt i fint skick. Visst den var ett klipp och såna växer inte på trän men har man lite tålamod så dyker det upp förr eller senare. :)
 

Hansson

Aktiv medlem
Mmmm.
Får väll ta mej en funderare om man ska lägga dom där extra tusenlapparna på en nyare modell.
Går ju kanske å köpa den äldre först bara för att komma in i fotograferandet med mellanformat för att senare byta. Får fundera.
Men tack så mycke alla för tips och så. Tack tack
 

lotelo

Aktiv medlem
Niklas10D skrev:
Jag köpte en Mamiya 645 Pro med 80/1,9, snabbaste motorn, den bästa AE-prisma sökaren och 2 st magasin för 8500 kr!
Har du kanske nåt tips om vart man ska handla?;) Låter oförskämt billigt nästan..

Jag fick ett 80 2:8 sekor c med till M645an för det priset jag talade om tidigare och trodde nästan det var vad man skulle få till en pro med ett magasin för priset jag tippade också. Fast jag är ju också glad om priserna är lägre förstås. Måste kolla fel butiker..
 
Senast ändrad:
ANNONS