Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

nitr2ox

Aktiv medlem
Skulle vara kul om vi kunde få lite tips på hur man bäst ljussätter och plåtar bilar med blixt. Ös på med tips och råd, även utrustnings förslag uppskattas :)
 

Sebee

Aktiv medlem
själv kör jag med 2 fattiga sunpak blixtar som du vet, dessa kan jag ställa styrka, iso och TTL ska även funka (använder inte det..). Jag köpte mig en kina-trigger till den ena och en slavtändare till den andra. Placerar ut den med trigger på stativ till höger och den andra på stativ eller marken/någon håller till vänster t.ex. på så vis kan man styra blixten som man vill.

Du kan även ställa kameran på stativ och gå runt bilen och ljusa upp med blixten, detta kräver lite längre slutartid men det funkar nog nästan bäst! I övrigt är det bara exprimentera, själv kör jag långt ifrån och mer styrka för att få mjukare ljus, ibland omnibounce oxå.

Vet att många kör med kompakta studioblixtar som är batteridrivna, dessa utrustade med softbox. Vilket ljus! :)

/sebastian
 

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Surfa in på B&H photo och skaffa dig ett ett par, eller 3 st batteridrivna blixtar finns många budgetvariantera att välja på typ sunpack. Skaffa någon enkel synkning till dom och börja exprimentera. Köp inte på dig en massa dyra generatorer och studioblixtar, jag började med "det värsta" för ett par år sedan på en gång och jag önska att jag hade köpt småblixtar dom hade räckt till en början. Sen kan man avancera.

jag rekomenderar inte softbox/octabox du måste fippla oerhört mycket för att dom ej skall synas i lacken. Jag tycker inte att man skall behöva tumma på vart man får placera blixtarna för ENORMA hotspots. Kör utan å du kan clona bort små hotspots hur lätt som hellst.

Bar amina 5 öre.

//Varro
 

ErikNygren

Aktiv medlem
jag kör med 2 st Vivitar 285HV, en Canon 580 EX II och en sigma DG 500. dem 3 första sitter det Cactus V2s radiosändare på och sigman brukar ja stoppa in inne i bilen och den löser ut på dem andra..

dock har jag märkt att dem där Cactusgrejerna inte är så himla bra.. ibland löser bara en blixt ut, ibland 2 ibland alla 3, ibland ingen och ibland löser dem ut av sig själv.. kommer skaffa Elinchromes radiosändare längre fram för att få mer stabilitet så att blixtarna avfyras..
 

Sebee

Aktiv medlem
Varro har nog rätt i det han säger, jag själv har inte testat studioblixtar. Bara sett resultat av dom och det jag sett är snyggt!

Själv gav ja 150 spänn för båda mina blixtar på en auktionssajt och blocket! =)
 

Edge

Aktiv medlem
Är inte så "high" på detta med blixtfoto. Men jag har testat vid några få tillfällen.
Lång slutare med blixt på kameran och SB-800 an som trådlös.

Eller bara lång slutare, och gå runt och "flasha" med den trådlösa blixten under exponeringen. Se till att inte komma med eller få med ljusstrimman på bilden. Annars får du en del att klona bort.

Kan bli ganska fräcka effekter. ;)
 

Snarson

Ny medlem
Hej!

Jag är verkligen nybörjare på det här med fotografering, där av mina funderingar.

I helgen som var infann sig den klassiska MECA-dagen där massvis med fina bilar ställer ut och visar upp sina klenoder för allmänheten. Givetvis tog jag med mig min Nikon D80 med Sigmas 17-78 2,8-4,5 objektiv för att dokumentera detta. Körde även polfilter till denna kombination.

Som bekant var det nästan 30 grader varmt samt molnfritt i helgen som var.
Problemet är att många av bilderna blir väldigt överexponerade vid större delen på bilden. Få bilder blir som jag vill ha dem, rätt färg på bilen med himmelen och bakgrund i korrekt färg.

Fick tips av en kille att använda mig av en större blixt på kameran för att motverka motljus.

Stämmer detta? Vad rekommenderas för utomhus fotografering vid t.ex bilutställningar, gärna så billigt som möjligt? :) Några andra tips ni kan dela med er av?

Tack på förhand,
//Mattias
 

perstromgren

Aktiv medlem
Fick tips av en kille att använda mig av en större blixt på kameran för att motverka motljus.

Stämmer detta? Vad rekommenderas för utomhus fotografering vid t.ex bilutställningar, gärna så billigt som möjligt?
Prova den inbyggda! Nikons blixtsystem tycker jag fungerar nästan märkligt bra vid blandning av befintligt ljus och blixt. Även den inbyggda blixten får ta del av finesserna, så prova den. Det som begränsar är givetvis räckvidden, men om du är hyggligt nära bilarna så borde det funka. Prova, så lär du dig snabbt hur det funkar. Det går att ta bilder även på Volvo 940 91:a med rost, du måste ju inte vänta till nästa Ferraritillfälle!

Tycker du att blixt funkar, är det bara att spara ihop till en SB600 eller 900.

Per.
 

Snarson

Ny medlem
Prova den inbyggda! Nikons blixtsystem tycker jag fungerar nästan märkligt bra vid blandning av befintligt ljus och blixt. Även den inbyggda blixten får ta del av finesserna, så prova den. Det som begränsar är givetvis räckvidden, men om du är hyggligt nära bilarna så borde det funka. Prova, så lär du dig snabbt hur det funkar. Det går att ta bilder även på Volvo 940 91:a med rost, du måste ju inte vänta till nästa Ferraritillfälle!

Tycker du att blixt funkar, är det bara att spara ihop till en SB600 eller 900.

Per.
Tack för tipset! Skall testa mig fram och se vad som blir bäst, kör själv en Evo och en Type R så bilmodell finns ju att testa på :)

Något annat man skall tänka på vid fotografering i direkt solljus?
 

Max Gennel

Aktiv medlem
Hej.

Hur ljusmäter du? Spot, multisegment mm?
Mycket av detta avgör hur du vill att det ska se ut.

Mvh
MaxG
 

Laxxen

Aktiv medlem
Går i lite tankar på att handla en till blixt eller 2 kanske.

Är ute efter nån väldigt billig variant.
Har hört att Vivitar 285hv är väldigt vanlig, är det bästa valet om man vill ha en billig blixt?

Vad rekommenderar ni? Jag använder Cactus v2s med modifierad sändare.

Behöver man stativ eller klarar men sig utan?
 

pellepiano

Aktiv medlem
Stativ til blixtarna är ju en fördel.

Vivitar kostar ca 750 kronor styck om man köper dem från Ebay eller liknande.

Man kan komma billigare undan om man köper begagnat på blocket eller tradera. En fördel med att trigga blixtar med radiosändare att blixten kan vara avsedd för både Nikon eller Canon och fungera utmärkt för det.

Jag hittade en gammal 430EZ för 300 kronor, stark och bra. Den stänger dock av sig själv efter 90 sek vilket är irriterande, många blixtar har en sån funktion. Kan vara bra att kolla upp innan köp.
 

Laxxen

Aktiv medlem
750kr är ju inte mycket för en blixt, men frågan är om det är bättre än dom som kostar 250-350kr på ebay?

Är det vanligare att billigare blixtar inte går att trigga med radiosändare eller tvärtom?
 

pellepiano

Aktiv medlem
750kr är ju inte mycket för en blixt, men frågan är om det är bättre än dom som kostar 250-350kr på ebay?
Vilka kamerablixtar ( batterier ) hittar du på ebay för dom pengarna? Kan vara bra att veta och kolla upp.

Den billigaste jag kan hitta är Yongnuo YN460 som kostar ca 50 dollar men har bar ett testat ledtal på 23.
 

pellepiano

Aktiv medlem
Vilka kamerablixtar ( batterier ) hittar du på ebay för dom pengarna? Kan vara bra att veta och kolla upp.

Den billigaste jag kan hitta är Yongnuo YN460 som kostar ca 50 dollar men har bar ett testat ledtal på 23.
Triggningsmöjligheten beror på var blixtarna har sina stift, som måste överensstämma med blixtfästet på mottagaren , alternativt att blixten har sync-ingång så man kan ha en sladd från mottagaren till blixten. Vivitar har det ( men funkar oxå med bara mottagaren ).
 
ANNONS