Annons

Minolta Program Flash 5600HS(D)

Produkter
(logga in för att koppla)

janc

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa en 5600HS(D) framöver och undrar om någon här har erfarenhet av att använda den tillsammans med 7Hi ?

I så fall är jag intresserad av hur ni tycker den fungerar allmänt ihop men kameran och om det finns några funktioner hos blixten som inte är tillgängliga med just den kameran.

Tänker ev komplettera med Bounce Reflector V Set och är intresserad av synpukter på det också.
 

.Z.

Aktiv medlem
Hejsan.

Jag ska hämta ut min 5600 imorgon, ska använda den på min 7i. Det enda jag vet som inte fungerar tillsammans med 7i/hi är AF-hjälpbelysningen, är något besviken över detta men får väl leva med det.

Blixten fick epitetet "toppklass" i tidningen foto & var tillsammans med Nikons blixt kraftigast, alla stora tillverkare iklusive Metz var med.

Återkommer när jag testat lite.

Larsa
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag kör med den och det fungerar väl som man kan förvänta sig. Bortsett från att kameran inte klarar av att mäta avståndet mha IR:en på blixten. Kameran använder väl förblixtar om den behöver mer ljus till AF:en men jag är inte säker.

Tror jag skrivit en recension om blixten. Den har lite nackdelar om man jämför med de äldre blixtarna. Fast å andra sidan så fungerar inte de äldre blixtarna med minoltas digitala alster.

Mvh
Maverick
 

.Z.

Aktiv medlem
Maverick skrev:


Tror jag skrivit en recension om blixten. Den har lite nackdelar om man jämför med de äldre blixtarna. Fast å andra sidan så fungerar inte de äldre blixtarna med minoltas digitala alster.

Mvh
Maverick
Läste din recension & håller med dig i det mesta, skulle dock velat ge den ett högre betyg än vad du gav.

Har bara testat min ett dygn & håller med dig om att låsknappen är ett pain in the ass, funderar på om den går att koppla ur av Minolta? Det bästa hade dock varit om den var mer lätthanterlig.

Ang. handhavandet så kommer jag alltid att hata dessa små knappar som ska bläddra igenom menyer, antar att man får leve med det dock...

För övrigt så är jag hittills mycket impad av blixten som är en fröjd att använda.

Larsa
 
Senast ändrad:

Maverick

Aktiv medlem
Kanske skulle den ha lite högre betyg, men jag är lite skeptisk till att ge höga betyg. Nästan alla sätter vrålhöga betyg på just sina saker vilket gör att betygen tappar i funktion.

Just i det här fallet tycker jag det blir extra minus eftersom minolta har äldre blixtar som är bättre hanteringsmässigt och man går alltså mot det sämre. Det tyder på att man inte lyssnar till användarna eller att man inte utvärderar sina egna produkter. Minolta som företag börjar få ett riktigt stort minus av mig för att de inte är särskilt tillmötesgående mot de användare som satsar proffessionelt eller näst intill. Men det är ju bara mina åsikter och de är väl inte värda så mycket.

Mvh
Maverick
 

.Z.

Aktiv medlem
Håller helt & hållet med dig att det ofta ges för höga betyg, det blir ju inget kvar till dom riktigt bra grejorna.

Dessutom så ska man ju ge betyg efter prisvärdheten så det är möjligt att du gav rätt.

Ska testa min mer & återkomma med betyg, skulle gissa att det hamnar nånstans mellan 3-4.

Larsa
 

KGS

Aktiv medlem
har just bytt upp mej från 3600 till 5600, varför gör man så *s*? Nåja, nu har jag den och jag tycker det är kul att leka med alla inställningar o stroboskop o liknande. En vacker dag ska jag byta min Dimage 7 mot en 7 Hi eller Dimage 9 som jag tror nästa kommer att heta, då ska jag leka med fjärrstyrning osv också.

Just nu har jag båda blixtarna i mitt våld, funderar på att göra nån slags jämförelse mellan dem, men hur gör man det? Testade i kolmörker, manuell skärpa på min D7 o fick samma resultat i mitt lilla rum. Lekte med inbyggda blixten o jämförde med 5600 o det är förstås inte rättvist.

Med 5600 är det fullt möjligt att totalförstöra bilder om man labbar med manuella inställningar, lek o lär, det gick inte med 3600 (?)... den har färre möjligheter o är mer "idiotsäker". En fundering jag fick när jag såg en överexponerad 5600 bild är: Kan en blixt vara FÖR stark?? är det alltid bra att ha massor av ledtal?
 

KGS

Aktiv medlem
har just bytt upp mej från 3600 till 5600, varför gör man så *s*? Nåja, nu har jag den och jag tycker det är kul att leka med alla inställningar o stroboskop o liknande. En vacker dag ska jag byta min Dimage 7 mot en 7 Hi eller Dimage 9 som jag tror nästa kommer att heta, då ska jag leka med fjärrstyrning osv också.

Just nu har jag båda blixtarna i mitt våld, funderar på att göra nån slags jämförelse mellan dem, men hur gör man det? Testade i kolmörker, manuell skärpa på min D7 o fick samma resultat i mitt lilla rum. Lekte med inbyggda blixten o jämförde med 5600 o det är förstås inte rättvist.

Med 5600 är det fullt möjligt att totalförstöra bilder om man labbar med manuella inställningar, lek o lär, det gick inte med 3600 (?)... den har färre möjligheter o är mer "idiotsäker". En fundering jag fick när jag såg en överexponerad 5600 bild är: Kan en blixt vara FÖR stark?? är det alltid bra att ha massor av ledtal?
 

.Z.

Aktiv medlem
En blixt kan aldrig vara för kraftig, ju mer desto bättre. Med ADI & TTL så portionerar blixten ut rätt mängd ljus, kör man manuellt så får man fixa det själv.

Jag köpte som du vet min 5600 i Onsdags & har tagit ganska så mycket inomhusfoton sedan dess. När man behöver kraft är ju endera när det är långt till motivet eller när man reflekterar blixtljuset i taket eller väggar.

Jag reflekterar oftast i taket när takhöjden är normal & märker att jag vid bländare 5.6 behöver den kraft som finns om jag vill nå 10 meter, man måste ju betänka att reflektion mot tak eller vägg stjäl mycket ljus, vill man då använda en mindre bländare så behövs styrkan. Med 3600 så är du ju tvingad att använda en större bländare, förmodligen största på 7i.

Jag tror inte att du behöver göra någon jämförelse KG, mattematiken är enkel, 5600 är kraftigare & går att vrida åt alla håll. Resten av skillnaderna får man bedöma om man behöver. Jag valde den mest gentemot 3600 för att den gick att vrida 360 grader, förstår nu att kraften förmodligen behövs för att riktas bakåt,.

Larsa
 

KGS

Aktiv medlem
Jag tror dej Lasse, det var väl därför jag slog till när tillfälle bjöds o graderade upp mej fast jag var synnerligen nöjd med min 3600 också. Nu vet jag att det fn inte finns nåt bättre så nu e jag nöjd på den fronten. O funderar istället på att färgmatcha kamera/blixt genom att uppgradera till en 7 Hi, tänk så man är...
 

janc

Aktiv medlem
Har nu köpt en 5600 och kan konstatera at det är rejält med kraft i blixten. Upplever snarast att jag behöver ställa blixtexponeringen på -0,3 för att inte få överexponerade bilder. Men det kan vara jag som inte är riktigt hemma i inställningarna ännu.....
 

.Z.

Aktiv medlem
Jo det är inte helt fel att dra ned exponeringen lite för att få lite snålare exponering, tror dock inte att det har att göra med att blixten är kraftig utan är mer en anpassningsgrej mellan kamera & blixt.

Jag har mest använt min till upplättning utomhus när solljuset är för skarpt, då är den guld värd. Har dock ett litet problem med blixtexponeringen vid brännvidder under ca 80mm.

Vid upplättning så drar jag ned blixtexponeringen ca 1 steg, detta ger mycket bra resultat på brännvidder över 80mm, det märks knappt att blixt använts men den lättar upp hårda skuggor på ett suveränt sätt. Problemet uppstår när jag går ned i brännvidd, då blir bilderna våldsamt överexponerade. Det gör då detsamma att jag drar ned blixtexponeringen 2 steg???

Upptäckte detta idag & ska testa inomhus hur den beter sig, borde ju bli samma sak där? Har dock tidigare fotat vidvinkel inomhus med blixt med gott resultat, får testa imorgon & se (sitter på nattskiftet nu).

Larsa
 

janc

Aktiv medlem
Nu har jag inte testat så mycket men tyckte mig märka att det skillde rätt ordentligt om man valde "Pre-flash TTL" eller ADI. Överexponering med ADI. Men det är som sagt en del inställnningar att hålla koll på, jag kan "knappat bort mig" när jag höll på att testa.
 

.Z.

Aktiv medlem
Har inte märkt någon nämnvärd skillnad i exponering vid ADI eller TTL annat än att exponeringen vid upplättning verkar vara säkrare vid ADI, vet inte om exempelvis motljus vid extrema fall kan lura TTL?

Har nu testat lite snabbt inomhus vid olika brännvidder & upplever att den exponerar förhållandevis jämnt oberoende av brännvidd. Det är mycket konstigt att den överexponerar så kraftigt vid upplättning med vidvinkel utomhus??? Förstår inte riktigt skillnaden.

Om jag tar en bild med upplättning utomhus med 200mm brännvidd & -1 i expokompensation så blir det bra, går jag då ned til 28 mm så hör jag hur blixten blåser på & bilden blir mycket överexponerad, det låter som att den blåser på max! Enda sättet att lyckas då är att på blixten gå ned till 1/32 effekt (är inte säker på siffran), då blir det bra, nu är detta dock ganska så omständigt.

Ska testa lite mer, återkommer.

Larsa
 

Maverick

Aktiv medlem
Jo, jag kan bara bekräfta att blixten tenderar att överexponera. Fast jag har bara sett det problemet på min digitala kamera.

man bör ju tänka lite på hur man fotograferar dock. Vidvinkel med ett motiv som kan synas vara nära borde ju vara lätt. Dock så vet inte kameran om du vill lysa upp förgrunden eller bakgrunden och det blir lite mitt i mellan. Det ger en utfrätt förgrund och en daskig bakgrund.

Mitt tips är att för jämnan reducera effekten på blixten om man inte studsar den i taket eller i nån vägg. Även i det senare fallet kan man reducera effekten lite beroende på rum och avstånd. Själv använder jag nästan alltid 1/16 eller 1/32 effekt, då är det för det mesta i upplättningssyfte men även för att ge lite bättre stuns i bilderna samt för att få lite hjälp med att frysa bilden och få den lite skarpare. Att tänka på är att allt område som blixten inte orkar lysa upp vid full effekt blir näst intill svarta, sänker man effekten på blixten så blir inte skillnadera lika stora och man får med bakgrunden på ett helt annat sätt.

Det är ju trots allt digitala kameror vi diskuterar här så ta blixten och jämför resultatet vid de olika effekterna. 1/16 och 1/32 effekt räcker till förvånadsvärt mycket och ger mycket trevligare bilder.

Mvh
Maverick
 

.Z.

Aktiv medlem
Maverick skrev:
Vidvinkel med ett motiv som kan synas vara nära borde ju vara lätt. Dock så vet inte kameran om du vill lysa upp förgrunden eller bakgrunden och det blir lite mitt i mellan. Det ger en utfrätt förgrund och en daskig bakgrund.
Ska testa att gå ned i effekt på blixten, har mest använt blixtexponeringskompensationen på kameran.

Däremot så tycker jag att ADI (om det fungerar) borde kunna bedömma om jag vill lysa ut förgrund eller bakgrund, den ska ju lägga exponeringen där jag ställer skärpan. Den överexponering jag får vid vidvinkel utomhus (enbart!) är inte liten, den är BAUTASTOR. Blixten verkar få fnatt & blåser på max.

Larsa
 

Maverick

Aktiv medlem
Fortfarande är det ju så att om motivet ligger i mellangrund eller bakgrund så kommer förgrunden att bli utfrätt eller väldigt ljus.

Effekten av blixtljuset avtar fyra gånger(eller om det är kvadraten av skillnaden i avstånd) vid dubbelt avstånd. Det ger att om du har en förgrund på halva avstånden i förhållande till motivet kommer den att få fyra gånger för mycket ljus eftersom motivet ska få normalljus. Detta oavsett om det är ADI eller TTL skulle jag tro. Enda sättet att komma runt det är att ha en lös blixt som du kan sätta närmare motivet och på så sätt inte lysa upp förgrunden. Det går ju köra trådlöst till exempel.

Dock så har jag haft lite svårt att få till det med trådlöst. Dels för att den användet TTL, dels för att det gärna blir kraftiga slagskuggor och främst för att blixten av någon outgrundlig anledning inte kan reducera effekten när man kör den trådlöst.

Mvh
Maverick
 

KGS

Aktiv medlem
Om man drar ner till 1/16 eller 1/32, är det då nån större skillnad på 5600 och den inbyggda blixten, förutom att man kan vinkla o ha sej...
 

.Z.

Aktiv medlem
Du har rätt KG, man tappar mycket effekt har jag upptäckt. Därför så har jag övergått till att blixtexponeringskompensera på kameran, då kompenseras blixten ned till valt värde men går på fullt ändå om så behövs.

En vanlig missuppfattning är just det att man inte skulle utnyttja blixtens effekt om man nedkompenserar, kompenserar du ned ett steg (i kameran) så får du konstant ett stegs mindre exponering men blixten kan ändå, om så behövs, lämna full effekt.

Ställer man däremot ned effekten på blixten så är det en annan femma. Enligt mina tester så får jag ofta underexponerade bilder när jag dragit ned effekten på blixten, inte att rekommendera vid TTL/ADI alltså om man inte vill ha speciella effekter.

Jag är ngt konfunderad över detta men övertygad eftersom jag testat, jag reflekterar ofta i tak & vill använda små bländare ibland, då behövs all kraft.

Larsa
 
ANNONS